Sunday, March 11, 2018

Antara Politik Matang (BPMS) vs Dangkal -Presiden PAS




PARTI Islam Se-Malaysia (PAS) memperkenalkan Budaya Politik Matang dan Sejahtera (BPMS), membawa pendekatan politik Islam berkonsepkan Amar Makruf dan Nahi Mungkar secara istiqamah dan hikmah, bukan seperti mereka yang memisahkan politik daripada agama, semata-mata mahu menang pilihan raya, walau dengan apa cara sekalipun, tanpa mengira sempadan halal dan haram, benar dan salah, aman dan huru-hara.


Perbezaannya kerana tujuan utama perjuangan PAS mendapat keredaan Allah, bukan keredaan manusia semata-mata. Objektifnya, PAS berdakwah supaya menerima Islam yang sempurna, politiknya memerintah negara dengan menganut Islam tanpa paksaan atau tidak menganutnya tetapi bersedia berada di bawah pemerintahan Islam yang adil terhadap semua dalam masyarakat majmuk berbagai bangsa, agama dan budaya.
Kalau mereka yang bukan Islam itu boleh menerima berbagai ideologi asing, kanan dan kiri yang diciptakan oleh Barat yang asing dan menjajah, kenapa konsep wasatiyyah politik dan ekonomi Islam yang merdeka tidak boleh dilaksanakan dalam masyarakat majmuk? Ada pun penganut Islam wajib menegakkan Islam yang dianutnya.
PAS memilih sistem demokrasi bebas bersuara dan berdakwah tanpa paksaan dengan uslub yang tidak mencetuskan permusuhan dan huru-hara walaupun berbeza agama dan ideologi. PAS memperkenalkan penyelesaian Islam daripada kerajaan kepada rakyat sama ada diterima oleh siapa sahaja yang memimpin negara dan PAS wajib menolongnya dalam aspek positif atau PAS menjadi pembangkang yang wajib menyokong yang baik dan menasihatinya dengan mencegah kemungkaran dalam aspek negatif.
PAS haram menyertai budaya fitnah semata-mata untuk menjatuhkan pihak lain yang berlawanan secara mutlak, tanpa sempadan dan perhitungan akhlak yang benar dan salah sehingga matlamat menghalalkan cara yang haram. PAS wajib menerima kebenaran daripada semua pihak dan begitu juga menentang kebatilan.
PAS pernah melaksanakan konsep Tahaluf Siyasi, bekerjasama dalam titik persamaan yang baik tanpa membatalkan prinsip dan meninggalkan matlamat perjuangannya mendaulatkan Islam. PAS juga melaksanakan konsep Taawun (bertolong-menolong dalam perkara kebajikan dan haram bertolong-menolong dalam perkara dosa dan permusuhan). PAS tidak boleh bersama dengan pihak yang menghalang matlamatnya atau membudayakan pendekatan yang tidak berakhlak.
PAS pernah bertahaluf dengan parti pemerintah sehingga menyertai kerajaan campuran dan Barisan Nasional (BN) ketika negara dalam keadaan darurat, pernah memerintah di peringkat negeri dan pusat dan dikeluarkan kerana menyanggah prinsip dan hala tujunya, dan juga pernah bertahaluf dalam pakatan pembangkang dan tidak boleh bersama lagi apabila disentuh dasar dan matlamatnya. Maka PAS boleh bersendirian atau membentuk gagasannya sendiri sama ada menjadi pemerintah atau pembangkang. PAS boleh bersendirian dengan pendekatannya sendiri, mengajak siapa sahaja daripada parti politik, NGO dan individu yang bersedia menerima pendekatannya.
Walaupun PAS ditentang dan dikepung daripada segenap penjuru dengan serangan fitnah dan sebagainya oleh pihak lain yang mahu memaksa PAS mengikut telunjuknya. Alhamdulillah, PAS selamat dalam semua keadaan.
Walaupun kecundang dalam beberapa kali Pilihan Raya Umum (PRU) dan Pilihan Raya Kecil (PRK), tetapi ahli dan cawangannya tetap bertambah berlipat kali ganda daripada jumlah yang dipecat atau melarikan diri, menjadikan akar umbinya sangat teguh sehingga tidak lemah walaupun kalah dalam pilihan raya dan dijatuhkan kerajaannya.
Sejak awal sebelum kemerdekaan dan selepas kemerdekaan, PAS tetap mempunyai ahli dan penyokong yang menabung duit dan bertugas sukarela untuk pilihan raya berikutnya, menyimpan sepanduk dan bendera usang yang dikitar semula, bukan hanya sekadar orangnya, malah saya pernah menyaksikan pada tahun 50-an dan 60-an, ada ahli biasa PAS dan penyokong yang kuat tidak mahu menjadi ahli tetapi sanggup menjual tanah miliknya untuk dibelanjakan kepada calon PAS dan kerja pilihan raya kerana katanya dia sangat kuat PAS.
Mereka tidak mengharapkan jadi calon dan dapat projek daripada kerajaan PAS dan tidak berkecil hati kalau tak dapat projek kerana percayakan pahala bersama perjuangan Islam. Kini sudah ada orang yang bertaraf usahawan besar, terus percaya kepada perjuangan PAS, mereka menyokong secara terbuka atau bersembunyi.
Kini PAS tidak menghadapi apa-apa tuduhan yang benar terhadap semua Menteri Besar dan Exco atau para Menteri daripada PAS yang pernah menyertai kerajaan dan sedang bertugas. Hanya fitnah dan bohong yang diciptakan oleh kalangan yang sangat dangkal politiknya.
Difitnah kononnya saya menerima RM 90 juta daripada Umno, tanpa berfikir mustahil adanya orang yang kuat Umno boleh beli PAS untuk lawan Umno pula, padahal mengikut akalnya dia mesti mempertahankan Umno mati-matian. Hanya kalangan yang dangkal politiknya boleh menerima hujah begini, laksana dipengaruhi penjual ubat yang boleh menggoda pelanggannya dengan mudah. Barangkali inilah budaya politik penjual ubat yang boleh memusingkan pelanggan sehingga tahi kambing pun boleh disangkanya makjun yang mujarab.
Dilemparnya batu daripada UK untuk menyembunyikan tangannya, sehingga PAS terpaksa bersusah payah untuk mengerat tangan itu melalui mahkamah di sana. Tindakannya laksana binatang padang pasir yang dinamakan burung kasuari yang besar jasadnya menyembunyikan kepalanya sahaja ke dalam tanah. Bodohnya menampakkan jasadnya yang besar dan berbulu lebat itu dapat dilihat dengan nyata.  
Ada pula yang melemparkan tuduhan bahawa PAS parti pengacau. Padahal ahli PAS sudah wujud di situ, sudah ada kawasan dan cawangannya sejak puluhan tahun di situ juga, bahkan pernah bertanding pilihan raya sebelum lahirnya parti-parti baru. Dia yang menuduh itu, hanya parti yang baharu ditubuhkan dan mahu bertenggek di atas riba PAS, sehingga ada yang masih peringkat bayi yang baru dilahirkan, tiba-tiba dia yang baru datang bertenggek itu hanya mahu menumpang jentera PAS dan menuduh PAS pula yang kacau daun. Inilah politik yang tidak matang dan sejahtera.
Hanya Melayu yang mudah lupa sahaja yang boleh menerimanya atau bukan Melayu yang mudah lupa juga dan mahu menempah huru-hara tanpa menghormati kedudukan umat Islam yang menerima mereka bersama dalam masyarakat majmuk yang aman sejahtera.
Mereka lupa bahawa orang itulah yang menjadi juara politik wang yang merosakkan negara dan partinya sendiri. Mentadbir negara yang kerajaannya juga berniaga sehingga membebankan rakyat, supaya rakyat membayar urusan yang wajib ditanggung oleh kerajaan, seperti pendidikan, perubatan dan lain-lain. Ibarat ayah yang meminta upah daripada anaknya yang wajib dijaga atau suami yang mewajibkan isterinya membayar upahnya menjadi suami, dia lupa bahawa memberi nafkah itu wajib.
PAS yang teguh dan beristiqamah tetap tidak berganjak menghadapi politik fitnah dan bohong kerana kekuatannya laksana bukit yang sudah bertapak dibumi yang kukuh, tidak perlu melayan suara laksana anjing yang boleh menyalak bukit, hanya babi yang menghuninya lari bertempiaran. Adapun bukitnya tidak mungkin diruntuhkan oleh hanya salakan anjing yang bernajis mughallazah itu.
Budaya Politik Matang dan Sejahtera (BPMS) tetap dilaksanakan di musim pilihan raya sehingga mencapai kemenangan untuk melakukan islah, bukannya membalas dendam terhadap lawan yang kalah. Kalau kalah pun tetap menjadi pembangkang yang menasihat yang tidak jahat terhadap lawan yang mengalahkannya. Tidak diizinkan dalam PAS budaya menghukum lawannya secara andaian, dan tidak hanya menggunakan perkataan ‘kalau’ mencapai kemenangan secara murahan, kerana Rasulullah S.A.W bersabda:
فإن لو تفتح عمل الشيطان
(حديث صحيح مسلم)
  • “Maka sesungguhnya perkataan kalau sering kali membuka kerja syaitan” (Hadis Sahih Muslim)

Apa yang difikirkan juga bahawa tanggungjawab mengisi kemenangan lebih berat daripada mencapai kemenangan, namun bersedia meneruskan perjuangan walaupun ditimpa kekalahan di alam dunia ini. Sebabnya wawasan kami bukan sekadar tahun 2020 yang sudah hampir, tetapi wawasannya daripada dunia sehingga akhirat. Di mana kejayaan mempertahankan akidah Islamiyyah di dalam diri sehingga akhir hayat menjana kemenangan yang lebih besar di akhirat.
“Sejahtera Bersama Islam”
ABDUL HADI AWANG
Presiden PAS

Bertarikh: 20 JamadilAkhir 1439 / 8 Mac 2018 - HARAKAHDAILY 8/3/2018

Lihat juga.. 
E-Buku IH-118: Siri Politik Islam Masakini -Presiden PAS
E-Buku IH-118: Siri Politik Islam Masakini -Presiden PAS


40 comments:

Anonymous said...

Tuan Guru bukan mengajar politik Matang, tetapi politik Binatang.iaitu politik serupa biawak,kambing,UNGKA dan sekarang ni Kawasari pulok. Meme menate mu.......

Anonymous said...

Tertinggal pula...termasuk politik anjing yg menjaga Tuannya yg bagi makan.

Anonymous said...

bila binatang bercakap tentang politik matang.. sibodoh bengap punya cakap yang diambil

Anonymous said...

Pakatan Wayang pimpinan parti kafir harbi DA-Pig adalah pakatan yang cintakan kebatilan dan bencikan ajaran Islam maka kita tidak merasa hairan melihat barua-barua ternakan Pakatan sibuk menghina dan memfitnah parti Islam PAS pimpinan ulama Islam yang berusaha menegakkan kebenaran.

Wah barua parti PANIPU berlagak 'suci' sambil menyondol dedak cap roket dan menjilat sifu evangelis banglo terlajak diskaun yang menentang Islam.

Malang bagi barua PANIPU yang sibuk memburuk-burukkan parti Islam PAS sedangkan semua keburukan itu terdapat pada parti PANIPU sendiri yang menjadi khadam parti kafir harbi DA-Pig yang memusuhi Islam dan umat Islam.

Anonymous said...

Dalam PRU 13 , Pakatan pimpinan DA-Pig berjanji mahu menghapuskan PTPTN.

PRU 14, Pakatan mahu mengekalkan PTPTN yang bererti Pakatan telah kencing hancing rakyat Malaysia.

Jika tuan puan tidak mahu dikencing oleh Pakatan, sokonglah dan undilah parti Islam PAS pimpinan ulama Islam untuk membela rakyat Malaysia.

Anonymous said...

Adakah anda bijak?. Sekiranya anda bijak bistari, berapakah jenis binatang yg diucap kan didalam teks TGGH diatas?

Anonymous said...

Antara Kambing,Misuari,Anjing dan Babi. Manakah binatang yg TGGH sayangi?.

Anonymous said...

Tahu kah Anda bahawa binatang Ungka dan Bewok merupakan binatang yg menjadi mangsa kerakusan politik matang TGGH.

Anonymous said...

Tahukah Anda?. Burung Kasuari adalah spesis binatang yg suka menyorokkan kepala dan bukti Audio dibawah karpet atau lubang.

Anonymous said...

Apakah persamaan makan Babi,Anjing dan Duit Amno?. Hukumnya HARAM lagi NAJIS.

Anonymous said...

Oooo...patutlah hujah kamu nampak bodoh. Kaki Minum air kencing Unta rupanya.

Anonymous said...

Semalam Boh! Ceramah Pakatan Harapan kat Bachok punya lah ramai.Lencun serban Lobai kali ni.

Anonymous said...

Wah macai-macai ternakan Fuckatan berlagak suci sambil memaki hamun dan sumpah seranah parti Islam PAS pimpinan ulama Islam.

Jika Fuckatan memerintah negara ini, kita boleh bayangkan negara ini menjadi negara yang tidak bermoral.

Anonymous said...

Tak usah lah cakap Islam berjela-jela, kamu mahu HUDUD bukan RUU355, mana HUDUD?

Anonymous said...

dari aku kenal dunia, PAS cakap nak bawa hudud, sampai aku dah tua nak mati, HUDUD PAS tesorok dalam belitan serban Tuang Presideng....KAMI MAHU HUDUD.....KAMI MAHU HUDUD....KAMI MAHU HUDUD...bukan ruu355 (itu hukum sekular)

Anonymous said...

PAS dengan politik matang? Parti dedak, parti membodek Najib adalah. Pemimpin cakap tak serupa bikin, ruu355 dah terkubur. PAS parti menghabis beras saja.

Anonymous said...

Woi barua dedak roket 11:44 am, mengapa kamu mendedahkan semua kebodohan kamu ? Simpanlah sikit kebodohan kamu.

Parti Islam PAS cuba melaksanakan Hudud di peringkat negeri tetapi malangnya puak pakatan munafik seperti kamu yang menjadi khadam sifu evangelis banglo terlajak diskaun sibuk menentang, menghina dan memfitnah ajaran Islam seperti Hudud.

Bahkan mahafiraun telah menghantar surat kpd kerajaan PAS Kelantan memberi amaran untuk melaksanakan MAGERAN di Kelantan jika Hudud dilaksanakan.

Pakatan Munafik juga menentang pindaan RUU 355 yang dibawa oleh PAS yang bertujuan memperkasakan undang-undang Syariah dan mahkamah Syariah

Dan sekarang mahafiraun menjadi idola kamu dalam pakatan munafik.

Ini bererti kamu dan tuan munafik dan kafir harbi kamulah kepala bapak munafik yang menentang Islan!

Kita boleh bayang puak pakatan munafik pimpinan kafir harbi akan menghapuskan ajatan Islam dan menindas umat Islam jika mereka berkuasa di negara ini.

Anonymous said...

Kita tidak merasa hairan melihat pakatan munafik menentang, memfitnah, menghina dan memaki hamun parti Islam PAS pimpinan ulama sebab puak munafik dan kafir harbi amat bencikan perjuangan Islam.

Wahai balaci- balaci bangsat ternakan pakatan munafik pimpinan DA-Pig, kita takut pada sumpaj seranah kamu kerana kejahatan mulut munafik dan kafir harbi tidak boleh menghapuskan perjuangan Islam.

Anonymous said...

Pembetulan komen 12:29pm

Kita pejuang Islam TIDAK takut pada sumpah seranah kamu barua dedak roket kerana kejahatan mulut munafik dan kafir hatbi tidak boleh menghapuskan perjuangan Islam.

Anonymous said...

Dalam kesibukan melabel org lain dapigs.. tiba2 terlabel diri sendiri PIGS.. hihi..

Anonymous said...

Tak payah la nak menuduh org lain.. ada peluang bentang hadi tangguhkan...bentang separuh.. cabut lari.. time patutnyer bentang hadi ponteng.. pegi ceramah la.. pegi jepun la.. nampak sgt gunakan hudud utk politik.. tapi tak pa.. walaun tak reti berfikir tetap sokong membuta tuli..

Anonymous said...

Perjuangan Tahik Hanjing. Diberi makan Tuan ,baru mahu menyalak

Anonymous said...

PIGS = Pan In Garbage Shits.
= khadam DA-Pig
= barua dedak roket otak mati spt barua 1:13 pm

Hi hi hi hi

Anonymous said...

Setuju hanjing buruk kepala ternakan sifu evangelis diberi makan dedak cap roket baru mahu menyalak kong kong kong !

Anonymous said...

Setuju dengan macai dedak roket 8:13 am.

TGHH mengajar kita bahawa musuh-musuh Islam termasuk puak munafik terdiri dari anjing, babi dll. Itu pun kira ok lagi.

Allah lebih hebat lagi sebab Allah berfirman puak munafik dan puak kafir harbi yang menentang perjuangan Islam adalah lebih buruk dari haiwan ternakan.

Maka kita tahulah pemimpin dan macai pakatan munafik pimpinan kafir harbi DA-Pig adalah lebih buruk dari haiwan ternakan.

Maka tidak hairanlah puak sesat ini sibuk menjaja fitnah untuk memburuk-burukkan perjuangan Islam PAS.

Anonymous said...

Allah telah berfirman bahawa orang-orang yang menentang perjuangan Islam seperti pakatan munafik pimpinan parti kafir harbi DA-Pig adalah lebih buruk dari haiwan ternakan.

Maka tindakan TGHH menyamakan musuh Islam dengan anjing dan babi pun kira ok lagi berbanding dengan balaci sifu evangelis yang memaki hamun dan sumpah seranah perjuangan Islam yang dibawa oleh PAS pimpinan ulama.

Anonymous said...

Allah telah berfirman puak yang menentang ajaran Islam adalah lebih buruk dari haiwan ternakab.

Maka TGHH telah bercakap benar apabila dia menyifattkan musuh Islam sebagai babi dan anjing.

Anonymous said...

Setuju anjing ternakan sifu evangelis makan tulang, sifu makan daging. Siapa bodo ?

Anonymous said...

Memang benar balaci dedak roket adalah binatang yang menentang perjuangan Islam yang dibawa oleh parti Islam PAS pimpinan ulama Islam.

Balaci- balaci ini dan boss evangelis mereka bencikan ajaran Islam.

Anonymous said...

Sumbu kuasa 10 mimpi 15 kali beritahu balaci dedak roket 10;27 am dan balaci ini percaya.

Wak sekor lagi balaci kena kencing sumbu kuasa 10.

Kah kah kah kah kah lawak kah kah

Anonymous said...

Antara balaci , barua dan macai yang suka menyondol dedak cap roket, manakah binatang yang sifu evangelis sayangi?

Anonymous said...

Barua dedak roket 10:10 am adalah sejenis biawak hidup yang sedang dipikul oleh Mike Selfie Dada Amoi.

Anonymous said...

Tahukah anda balaci dedak rokey 10:15 am adalah hantu raya ternakan pakatan munafik yang perlu dijamu dedak setiap kali bulan mengambang.

Tugasnya ialah menghalang manusia dari mengamalkan ajaran Islam.

Anonymous said...

Di alam fatamorgana khayalan percintaan, PAS alpa diulit UMNO.

Anonymous said...

Jika anda bijak , apakah haiwan yang suka menjilat kaki sifu evangelis dan makan dedak cap roket dan memaki hamun ulama Islam dan parti Islam?

Anonymous said...

Apakah persamaan antara balaci ternakan pakatan munafik dan babi ternakan sifu evangelis?

Jawapan: Kedua-duanya makan dedak cap roket maka kedua-duanya mempunyai perangai yang sama.

Anonymous said...

Kamu balaci roket 1:25 pm fikir parlimen itu kepala bapak kamu punya dan kamu boleh buat ikut suka hati kamu.

Nak bentang apa-apa pun perlu mendapat kebenaran speaker parlimen.

Alhamdulillah TGHH berjaya membentangkan pindaan RUU355 walaupun syaitan dan iblis laknatullah sibuk menentang dan mengganggu pindaan tersebut.

Anonymous said...

Puak munafik ternakan parti kafir harbi DA-Pig mempunyai lidah bercabang kerana mendakwa diri mereka beragama Islam tetapu pada masa yang sama mereka dan tuan kafir harbi mereka menentang dan menghina ajaran Islam seperti Hudud.

Sesungguhnya lembu itu lebih mulia dari munafik lidah bercabang seperti biawak.

Anonymous said...

Seperti biasa babi buta ternakan sifu evangelis roket membabi buta menjaja fitnah untuk memburuk-burukkan perjuangan Islam yang dibawa oleh PAS.

Inilah akibat babi buta makan campuran dedak cap roket dan daun ketum.

Anonymous said...

Komen balaci roket 4:20pm menjelaskan kesan halusinasi akibat campuran dedak roket dan daun ketum ke atas barua Pakatan Munafik pimpinan parti kafir harbi DA-Pig.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails