Saturday, May 28, 2016

RUU Persendirian Akta Mahkamah Syariah Akan Dibentangkan. Apakata Dr Mohd Asri?

Prof Madya Datuk Dr Mohd Asri Zainul Abidin
SHAH ALAM - Susulan ada pihak yang mempertikaikan keputusan kerajaan membenarkan Rang Undang-undang (RUU) Persendirian Akta Mahkamah Syariah (bidang kuasa jenayah) pindaan 2016 dibentangkan di Dewan Rakyat, Mufti Perlis, Prof Madya Datuk Dr Mohd Asri Zainul Abidin (gambar) tampil mengulas isu itu.

Menurutnya, ramai yang keliru dengan usul tersebut hingga timbul pelbagai tafsiran yang berlebihan.

"Terima kasih kepada Datuk Seri Jamil Khir yang menghubungi dan menjelaskan kepada saya tadi tentang Akta 355 yang diusulkan oleh YB Datuk Seri Abdul Hadi Awang (Ahli Parlimen Marang) semalam (kelmarin).


"Ramai yang keliru sehingga berbalah. Ada pula yang membuat tafsiran berlebihan kononnya undang-undang potong tangan dan rejam akan dilaksanakan," katanya dalam status di Facebook, semalam.

Usul itu dibentang bagi meminda Seksyen 2 akta tersebut untuk menyebut Mahkamah Syariah mempunyai bidang kuasa terhadap orang Islam dan dalam hal-hal kesalahan di bawah perkara yang disenaraikan dalam Butiran 1 Senarai Negeri di bawah jadual kesembilan Undang-Undang Persekutuan.

Ia juga bagi memasukkan Seksyen 2A yang menyebut dalam melaksanakan undang-undang jenayah di bawah seksyen tersebut, Mahkamah Syariah mempunyai hak untuk menjatuhkan hukuman berkaitan kesalahan yang disenaraikan di bawah seksyen berkenaan selain hukuman mati.

Beliau kemudian mencadangkan usul di bawah peraturan mesyuarat 15(5) dibahaskan pada persidangan Dewan Rakyat akan datang.

Sebelum ini, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak memberitahu timbul salah faham apabila Abdul Hadi membentangkan RUU Persendirian itu dengan hudud namun hakikatnya usul itu hanya pindaan untuk meningkatkan kuasa Mahkamah Syariah.


Kerajaan sebelumnya memberikan keutamaan untuk pindaan Akta 355 dibincangkan di Dewan Rakyat.

Dalam pada itu, Mohd Asri berkata, pindaan tersebut tidak sama sekali membabitkan penguatkuasaan kesalahan jenayah yang boleh membawa hukuman potong tangan ataupun rejam.

"Sebenarnya, pindaan tersebut sekadar membolehkan kadar hukuman undang-undang yang sedia ada ditingkatkan sahaja. Ia sama sekali tidak membabitkan hukuman potong tangan ataupun rejam.

"Habis, apakah yang dibisingkan?!!," katanya.

Sebelum ini, pemimpin DAP dan Parti Amanah Negara (Amanah) dilihat lantang mengkritik tindakan pembentangan usul yang dibawa Pas itu. (SH)

29 comments:

Anonymous said...

Itulah namanya kalut tak tentu pasal

Anonymous said...

Apasal PAN kalut? Sebab mereka mencari keredhaan DAP. DAP pula anti Islam.

Ingat PAN Ingat DAP
Ingat DAP Ingat Abu Lahab dan Abu Jahal

An Anonymous said...

Betul.. dan PAS berjaya membentangkan RUU walau dituduh macam2.. yg penting PAS terus beristiqamah utk laksana hudud bukan persenda hudud..

An Anonymous said...

Betul.. dan PAS berjaya membentangkan RUU walau dituduh macam2.. yg penting PAS terus beristiqamah utk laksana hudud bukan persenda hudud..

Anonymous said...

Ketua Musyrikin Penang sapa tak tahu. Perangai sebijik Namrud

Jangan Jadi Parti Angkat Namrud sudahlah

Anonymous said...

Salam Encik-encik Anonymous sekalian,

Dari bawah ya.

Siapa Ketua Musrikin Penang??? Saya tak tahu!!!

Macam mana nak angkat Namrud, Encik tahu ke kubur dia kat mana???

Yang jahil,

Nobody

Anonymous said...

Salam En. Anonymous 4:16 dan 4:17,

PAS berjaya bentangkan apa bendanya??? Cuba rasional sikit!!!

Speaker suruh hurai, TGHH terkial-kial cari teks, satu-satunya perkara yang saya dengar adalah Haji Hadi tergagap-gagap minta tangguh!!!

Sekarang saya bukan nak persenda hudud, saya nak persenda Haji Hadi, Haji Hadi tau ke apa yang dia nak bentang???

Kalau tak tahu istiqamah apa???

Memalukan sahaja!!!

Yang jahil,

Nobody

Anonymous said...

Salam En. Anonymous 4:15,

Apa bukti DAP anti Islam???

Jangan pula guna hujah laman web ISMA, tak ada kredibiliti langsung!!! Lepas tu bila kita cross examine bukti kantol dah tak boleh terima!!!

Yang masih jahil,

Nobody

An Anonymous said...

Tak kira lah dari website mana pun yg penting bukti dah diberi.. adil ke judging bukti org tak ada kredibiliti tapi dlm masa yg sama nak expect org suruh percaya yg bukti kita credible..

An Anonymous said...

TGHH berjaya bentangkan usul.. dan perbahasan next session.. ada langgar undang2 parlimen ke yg sampai nak kecoh sgt nih.. atau hati sudah mula irihati sbb sblm ni persenda TGHH.. bila dah berjaya usul dibentangkan, sakit hati pula.. hehehehehe.. Tak perlu panas hati tuan.. relax.. tunggu next session..

An Anonymous said...

Kalau tak tahu tak pe.. Tak payah ambil tahu..

Anonymous said...

Salam En. Anonymous,

Tak kisahlah daripada website manapun dalam sistem perundangan ada satu proses yang dipanggil cross examine!!! Dalam perundangan Islam pun ada!!! Kalau bukti bongok nak mampus tak boleh survive cross examine nak buat apa hahahaaa!!!

TGHH tak berjaya bentangkan usul, sebab bila Speaker suruh hurai macam pondan melarikan diri minta tangguh!!! Berjaya ke tu???

Tunggu next session??? Dah berapa session daa bertangguh-tangguh!!! Dah bertahun-tahun pun.

Temberang je tu, sebab pilihanraya dekat!!!

Yang jahil,

Nobody

An Anonymous said...

Itu pun terpulang pd tuan.. utk PRK atau apa jua alasan.. yg penting usul dah berjaya dibentangkan.. penghuraian dan perbahasan kita boleh je tunggu.. kenapa tuan.. masih tak puashati ke dgn perkembangan terbaru ni?.. saya pula amat berpuas hati.. alhamdulillah..

Anonymous said...

En. Anonymous,

Kalau nak tahu pasal kredibiliti tengok TGHH je cukup. Bertahun-tahun kata nak bentangkan hudud, tiba masanya tak boleh huraikan??? Buat malu je si pondan tu!!! Ada kredibiliti ke tu???

Minggu ni sahaja saya ada 3 perbentangan dengan timbalan menteri dan pegawai-pegawai khas kementerian-kementerian berbeza. Menteri suruh hurai saya buat la huraian!!! Kenapa saya boleh hurai??? saya dah prepare!!!!

Korang ada presiden cerita pumpang-pumpang buat huraian pun tak boleh!!! Suruh dia berhentilah Presiden apa macam tu???

Patutlah Husam cabar diam membaculkan diri!!!

Yang jahil tapi prepare,

Nobody

An Anonymous said...

Mungkin tuan kini berpuas hati dpt menghina TGHH..tapi saya sebenarnya tak peduli pun.. Rasulullah pun pernah dihina lebih teruk dari itu..

Bab husam tu dah jadi sejarah.. bye2 husam.. cepat2lah masuk PAN agar PAN bertambah kuat dan boleh dapat undi lebih dari bilangan undi rosak..

Anonymous said...

En.Anonymous,

Encik ni belajar mana dulu, bentang apa??? Encik tahu tak apa cerita RUU tu??? Encik dah baca Akta 355 tu???

Kebanyakannya tukar ayat je!!! Apa la korang ni bongok sangat, lepas tu cakap Alhamdulillah pula tu!!!

Banyak benda yang tak lengkap.

Saya tak puas hati sebab apa???

Sebab Haji Hadi seorang yang pondan, tak berwibawa dan tak boleh menghurai!!!

Dia tak dapat ambil kesempatan pun untuk berdaawah di atas kepondanan dirinya yang tak boleh menghurai!!!

Yang jahil tapi bukan pondan macam Haji Hadi,

Nobody

Anonymous said...

Salam En. Anonymous,

Memang padan muka Haji Hadi selama ni dia gelar orang pengkhianat, jebon, barua broker dan sebagainya tak apa pula!!!

Haji Hadi pun bakal jadi sejarah juga. Bentang usul tapi tak boleh hurai tergagap-gagap minta tangguh macam pondan!!!

Bye-bye daripada dunia politik Haji Hadi. Hayat politik tu dah tak lama!!!

Yang jahil,

Nobody

Anonymous said...

dah lah masih jahil, tetap ngan pendirian bodoh...memang terus jahil dan bodoh...lau x anti islam x kan pertikai hukum allah nak dilaksana...ckp org lebih sendiri pun sama ngan bn....

Anonymous said...

Salam En.Anonymous,

Oklah saya jahil, bagi satu tajuk kita berhujah keluar dalil dan Nas daripada al-Quran dan Hadis!!!!

Berani???

RUU tu tak ada kaitan dengan Hudud, nak pertikaikan Hukum Allah apanya???

Beri satu dalil mengatakan RUU tu berkaitan dengan al-Quran dan Hadis atau paling tidak pun ke arah al-Quran dan hadis???

Paling tidak pun ke arah perlaksanaan Hudud???

Kalau tak boleh jawab tanya lah Haji pondan speaker suruh hurai tergagap-gagap minta tangguh!!!

Yang jahil,

Nobody

Anonymous said...

Sudah lah nobody yg jahil, salakan anjing kau tu dah semakin longlai. Minta pak Hashim buat blog utk anjing2 yg jahil menyalak bukit.

Anonymous said...

Yg dibentangkan bukan hukum Allah tapi Hudud versi Hadi Pink, si penjual agama.

Anonymous said...

Hadi Pink dan walaun2 dia bersubahat bersama memperjudikan Islam menipu Allah, Rasul, org MeLAYU dan ahli2 PAS yg tolol.

Anonymous said...

Salam En. Anonymous 9:22

Tukar topik, anjing pula!!!

Ayat al-Quran mana??? Hadis mana??? Dalil/Nas mana???

Saya rasalah, anjing tak boleh keluar ayat al-Quran, Hadis, dalil dan Nas!!!

Kalau encik bukan anjing keluarlah dalil-dalil mengenai RUU Haji Hadi pondan tu!!!

Saya cakap terus terang, saya tak jumpa pun, sebab bukan hudud, habuk hudud pun tak ada hahahahahaa!!!!

Pindaan tukar ayat je lepas tu cerita kalau tak sokong kenapa?? keluar ISLAM???

HAHAHAHAAAA BANGANGNYA!!!!!!

Yang jahil,

Nobody

Anonymous said...

Sudahlah nobody yg jahil. Berhenti la menyalak. Buat penat je. Hadi awang terus komited dgn agenda pas. Ko ape tahu, menyalak mcm anjing kurap je. Pergi jilat bentuk lks lagi baik la..

Anonymous said...

Salam En. Anonymous,

Anjing kurap pula!!!

Marah ke tu???

Satu dalil, nas, ayat al-Quran, hadis pun tak boleh sebut, nak gelarkan orang anjing kurap hahahahhahahaaaa!!!!

Macam nilah, kalau saya anjing kurap, Encik yang mewakili Parti ISlam SeTanah MElayu, satu ayat al-Quran, Hadis, nas atau dalil pun tak boeh sebut, memang Encik ni lebih teruk daripada saya, Encik ni Anjing Kurap yang kena siplis HAHAHAHHAHHAHA!!!!

Yang jahil,

Nobody

Anonymous said...

En. Anonymous,

Lupa, Hadi Awang memang terus komited dengan agenda PAS nak bergabung dengan UMNO HAHAHHAHAH!!!!

Nak bukti ke???

Yang masih jahil,

Nobody

Anonymous said...

Sudah lah anjing kurap,

Anonymous said...

Salam En. Anonymous,

Sudahlah anjing kurap yang kena siplis, Parti Islam SeTanah Melayu konon, satu ayat Al-Quran pun tak boleh petik, mengaku perjuangkan Islam!!!!

Lepas tu maki hamun!!!

Tukar nama partilah, Parti MEngaku ISlam Tapi ayat Al-Quran dan HAdis pun tak reti Setanah Melayu!!!

Ataupun sebab tak mampu nasihatkan Pak Hasyim, Parti bagi chance ahli taruk gambar seksi dalam website SeTanah Melayu!!!


HAHAHHAAAAA DAH BANGANG TAKNAK BELAJAR, AKHIRNYA MAKI HAMUN!!!!

YAng jahil,

Nobody

Anonymous said...

Ustaz ustaz pun nak dunia jugak, tak begitu akhir zaman ni

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails