Sunday, May 22, 2016

Jom Ke Aceh (1): Tempat Pelancongan Halal Selain M'sia & Jepun. -PKBAM

Batik Air siap mengantar Anda menuju Banda Aceh, kota memukau yang berhasil move on dari masa lalu.
Batik Air siap mengantar Anda menuju Banda Aceh, kota memukau yang berhasil move on dari masa lalu

KEMENTERIAN Pelancongan awal bulan lalu mencanangkan Daerah Istimewa Aceh dan Sumatera Barat menjadi destinasi 'pelancongan halal' pada 2016. Pencanangan ini menyusul Lombok yang telah dilantik menjadi destinasi pelancongan halal di Indonesia.
Asisten Deputi Tata Urus Destinasi dan Pemberdayaan Masyarakat Kementerian Pelancongan Indonesia Oneng Setya Harini berkata, kewujudan destinasi pelancongan halal di Indonesia perlu dipertingkatkan. Lantaran majoriti penduduk beragama Islam, Indonesia punya potensi besar menjadi kawasan pelancongan yang ramah bagi pelancong muslim dunia.

"Kita sedang menggalakkan Aceh dan Sumatera Barat. Kalau kita mau itu kan harus optimis. Apalagi kalau melihat dari daya tariknya, kan jauh lebih bagus dan berbeza-beza," ujar dia di Jakarta, Rabu (6/4/2016).
Dia menjelaskan, destinasi pelancongan halal sudah berkembang di beberapa negara seperti Malaysia dan Jepun. Bahkan destinasi ini mampu berkembang pesat di Negeri Jiran Malaysia. Melihat hal tersebut, Indonesia juga seharusnya tidak kalah dengan Malaysia. Apalagi Indonesia punya sejumlah wilayah yang mempunyai kekayaan budaya bernuansa Islam seperti di Daerah Istimewa Aceh.

"Kita perlu menang dari Malaysia. Kenapa pillih Aceh? Kerana tentu saja budaya, kerana kan Baharu itu budaya Islamnya kuat. Kemudian potensi alam juga boleh. Orang-orang luar datang ke Indonesia kerana budayanya," jelas Oneng.
Oneng menyatakan, Kementerian Pelancongan mensasarkan pembangunan destinasi wisata halal di Aceh dan Sumatera Barat boleh berjalan mulai tahun ini. Dengan demikian, diharapkan dapat menarik lebih ramai pelancong asing dari negara-negara Islam di dunia.
"Mudah-mudahan 2016 boleh tercapai. Kita akan mendorong pasaran-pasaran Malaysia boleh diarahkan ke sana (Aceh dan Sumatera Barat)," kata dia.
Konsep Pelancongan Halal Di Lombok.Wisatawan menikmati keindahan sunset di Pantai Sengigi, NTB (13/10/2015). Pulau Lombok terpilih sebagai pemenang dalam ajang internasional World’s Best Halal Travel Summit di Abu Dhabi, Uni Emirate Arab (UEA).(Liputan6.com/Gempur M Surya)Pelancong menikmati keindahan sunset di Pantai Sengigi, NTB (13/10/2015). Pulau Lombok terpilih sebagai pemenang dalam ajang antarabangsa World 's Best Halal Travel Summit di Abu Dhabi, Emiriah Arab Bersatu (UAE).
MUI atau Majelis Ulama Indonesia Nusa Tenggara Barat mengeluarkan perakuan kepada lebih daripada 600 produk-produk pelancongan halal baik berupa makanan, ataupun cenderahati tempatan. Tujuannya agar pelancong muslim yang berkunjung ke Lombok tidak bimbang apabila membeli oleh-oleh.
"Pensijilan itu sebagai bentuk sokongan akan menarik halal, agar pelancong muslim asal Timur Tengah merasa aman ketika mengambil makanan atau membeli oleh-oleh di Lombok," kata Ketua MUI NTB Mustamiudin Ibrahim Mac lalu. 

Kemenangan pulau Lombok pada World 's Halal Tourism Award 2015 yang diadakan di Abu Dhabi (UAE), undian bakal mencetuskan kedatangan wisatwan luar negara khususnya pelancong asal Timur Tengah.
Pemprov NTB meyakini angka kunjungan pelancong ke pulau Lombok dan Sumbawa pada tahun 2016 ini mencapai sasaran 3 juta pelancong.

Pelancongan Halal Di Jepun.
Wisata JepangPelancongan di Jepun.
Jakarta Badan Pelancongan Kebangsaan Jepun (JNTO) pernah mengungkap, kunjungan pelancong Indonesia ke Jepun sepanjang 2015 meningkat 23.5% dari tahun sebelumnya. Hal ini membuktikan, Jepun menjadi salah satu negara yang digemari dan menjadi destinasi pelancongan luar negara kegemaran orang Indonesia. 
Bagi yang muslim, anda memerlukan persiapan khusus ketika ingin berkunjung ke Jepun. Pasalnya Islam di Jepun bukanlah agama majoriti, sehingga tempat ibadah dan makanan yang disahkan halal masih sangat terhad. Panduan pelancongan halal ke Jepun juga dikeluarkan oleh Indonesia Research Institute Japan dan Nippon Asia Halal Association, Selasa (5/4/2016).
Beberapa menu makanan khas Jepun memang relatif aman dikonsumsi, misalnya sushi, sashimi, soba, udon, dan tempura. Namun demikian, bagi anda yang tidak mengambil alkohol, elakkan penggunaan sausnya, kerana umumnya mengandungi sake dan mirin. Beberapa menu makanan tersebut mudah didapati di Jepun.
Perhatikan makanan Jepun yang menggunakan babi sebagai bahan mentah utama, seperti ramen, tonkatsu, gyoza, okonomiyaki, dan beberapa jenis kari. Bagi anda yang tidak berselera dengan makanan khas Jepun, anda boleh datang ke restoran Arab, Pakistan, Turki, dan Malaysia. Tidak perlu bimbang dengan makanan halal, pada masa ini di bandar-bandar besar Jepun, banyak restoran yang menyediakan menu makanan halal bagi pelancong muslim.
Cari Penginapan yang tepat.  Kerajaan Jepun bekerjasama dengan beberapa organisasi bukan keuntungan berasaskan Islam, berupaya mengajak hotel-hotel dan restoran di Jepun untuk menyediakan perkhidmatan yang mesra bagi pelancong muslim. Salah satu hotel yang diperakui halal di Jepun adalah Hotel Springs yang terletak tidak jauh dari Tokyo Disneyland.
Yang menarik, meski tidak seorang pun kakitangan hotel beragama muslim, namun hotel ini telah menyediakan pelbagai perkhidmatan khusus bagi pelancong muslim, termasuk pada penyajian makanan halal, dan ketersediaan kelengkapan ibadah di bilik hotel. Tempat Ibadah di Jepun, terdapat dua masjid terbesar di Jepun, iaitu masjid Camii Tokyo terletak di dekat stesen Yoyogi Uehara, Tokyo, dan Masjid Kobe. 
Kesimpulan:

Maka kerana itu Persatuan Kebajikan Bangsa Aceh Malaysia (PKBAM) bersetuju sangat dengan cadangan kementerian perlancongan Indonesia mewujudkan  dan mencanangkan Daerah Istimewa Aceh menjadi destinasi 'pelancongan halal' pada 2016.
Pihak Aceh pula perlu membuat persiapan menyediakan tempat-tempat lawatan yang sesuai dengan 'pelancongan halal'. Contohnya..

  • Kesan-kesan thunami. (sudah disediakan).
  • Tempat bersejarah perlaksanaan pemerintahan Islam di Aceh, batu bersurat, kuburan, tempat perlaksanaaan hukum hudud di zaman pemerintahan Kesultanan Islam Aceh (Penulis artikel ini sudah kenal pasti  tempat (tapak) dilaksanakan hukum tersebut).
  • Kisah sejarah kumpulan penjajah Portugis menganut agama yang dijajah di Aceh. Hingga terkenal dengan kisah 'pesona mata biru'.
  • Kisah sejarah angkatan perang muslamat Aceh menentang penjajah Belanda, yang belum ada seperti itu dalam sejarah dunia.
  • Salsilah keluarga penyanyi P.Ramlee, atau Sharifah Aini di Aceh, kubur Cina Islam dan lain-lain.
Dan banyak lagi, insya Allah akan kita akan cuba bongkarkan.  Jom melawat Aceh!
Bahagian PeneranganPersatuan Kebajikan Bangsa Aceh Malaysia (PKBAM)Kuala Lumpur.20 Mei 2016
Lihat sebelum ini.E-Buku IH-61: P.Kebajikan B/Aceh M'sia

E-Buku IH-61: P.Kebajikan B/Aceh M'sia

PERHATIAN

PKBAM akan menyumbangkan derma kepada 50 golongan fakir miskin di Kl/Selangor bagi menyambut Ramadhan tahun ini. 

Kepada sesiapa  yang ingin menderma sila hubungi..

PKBAM,
Pengerusi Tgk Mansur Din   01123832209
S/Usaha  Tgk Adnan             01121156911

1 comment:

Unknown said...

Hello,
Ini adalah untuk memaklumkan kepada orang ramai bahawa Puan Jane Alison, pemberi pinjaman pinjaman peribadi mempunyai membuka peluang kewangan untuk semua orang yang memerlukan apa-apa bantuan kewangan. Kami memberi pinjaman pada kadar 2% kadar faedah kepada individu, syarikat dan syarikat-syarikat di bawah terma dan syarat yang jelas dan mudah difahami. hubungi hari ini kami melalui e-mel supaya kita boleh memberikan syarat-syarat pinjaman dan syarat-syarat kami di: (saintloanss@gmail.com)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails