Thursday, May 26, 2016

Penjelasan, Gadis Tudung Jual Nasi Lemak Babi..

post-feature-image
Kisah Sebenar “Gadis Tudung Jual Nasi Lemak Babi Buncit” Yang Viral|Gambar seorang gadis bertudung yang menjual nasi uduk (lemak) babi buncit mulai viral sejak semalam,apabila gambar itu di muat naik oleh seorang pengguna laman media sosial .

Ahmad Al Muhajir mengaku ia sendiri telah menangkap gambar itu pada Hari ahad kelmarin di depan sebuah gereja.Tidak menunggu lama,gambar itu terus menjadi perdebatan natizen.

Tanpa periksa sembarang asal usul cerita,ramai natizen yang menyangka bahwa gadis tersebut dikatakan adalah seorang kafir dan mengaja mahu merosakkan nama islam,Dengan berlakon memakai tudung menjajakan dangangnya yang diberi nama Nasi uduk babi buncit.

Untuk warga malaysia sebelum gambar ini tersebar luas dan menjadi fitnah, pihak eberita akan mengemukakan fakta fakta kejadian sebenar yang berlaku kepada wanita penjual “nasi uduk babi buncit” ini.

1.Pemilik kedai nasi uduk babi buncit.

Pemilik kedai nasi uduk babi buncit adalah bernama Oey Cecilia dan Tommy.Diketahui pasangan ini adalah berketurunan tionghoa dan penganut agama krites Kharismatik.

2.Wanita bertudung itu memang benar seorang muslim.
Seorang pengguna media sosial yang perihatin melakukan penyiasatan atas tersebarnya gambar tersebut,beliau pun mengatakan bahwa dirinya sudah bertemu dengan gadis itu.

Gadis itu mengaku bahwa ia adalah seorang muslim,jadi tuduhan kafir dan lakonan untuk memburukkan nama agama islam adalah salah.katanya.

Pengakuan wanita bertudung jual nasi uduk babi buncit.

Gadis tersebut mengaku bahwa dirinya terpaksa kerja di kedai tersebut karena ia terhimpit oleh masalah ekonomi.ia butuh pekerjaan untuk menyara keluarga,kebetulan pemilik kedai itu adalah orang yang dikenalinya.

Gadis itu juga mengaku bahwa sebelumnya ia pernah bekerja sebagai pembantu rumah majikan Tionghoanya tersebut.

Hinggalah ia di jadikan sebagai penjaga dan melayani pembeli di kedai nasi lemak babi itu,ia pun menyanggupinya karena gajinya semasa menjadi pembantu rumah langsung tidak mencukupi kebutuhan untuk menyara keluarganya.

Gadis itu berpendapat dia tidak berdosa jika tidak menyentuhnya  dan memakannya.

Pemilik kedai minta maaf setelah dikecam natizen karena menjadikan muslimah pekerja di kedai nasi uduk babi.

Setelah pengakuan gadis tersebut,membuat natizen Faham,kemudian kecaman itu beralih kepada sipemilik kedai yang di anggap tidak menghormati agama islam..pemilik kedai tersebut pun turut meminta maaf.

“Kami ingin meminta maaf kepada muslimah,yang merupakan pekerja kami dan juga saudara saudara penganut agama islam lainnya”

“Gadis itu ketika kerja tidak memegang,mengambil dan memakan daging babi,dia bekerja atas kemahuan sendiri,kami tidak memaksanya”

“Pada saat pengambilan danging babi ,saya yang melakukannya,kadang isteri dan martua saya.Pembasuhan perlengkapan masakan yang kotor bekas yang mengandung babi juga kami cuci sendiri,bukan muslimah itu”katanya.

Pemilik kedai nasi lemak babi itu juga mengatakan bahwa mereka sekeluarga tidak bermaksut menghina atau merendahkan agama islam,dengan pemikiran yang tidak membedakan keyakinan agama,sungguh kami tidak terpikir akan hal seperti ini terjadi.

“Sekali lagi kami minta maaf atas apa yang terjadi,semoga apa yang saya sampaikan bisa menghentikan fitnah yang sudah tersebar luas dimedia sosial dan bisa menghentikan perasangka buruk kepada kedua dua belah pihak,tutupnya.

Gadis tudung mendapat tawaran kerja baru dengan gaji dua kali ganda

Insan yang perihatin,yang tidak mahu dikenali ramai,rupanya secara diam diam telah mengikuti perkembangan isu “gadis tudung jual nasi uduk babi”

Hal itu di kongsikan sendiri oleh gadis tersebut bahwa dia telah mendapat tawaran kerja dari pada seseorang dan menawarkan upah dua kali ganda dari gaji yang diterimanya sekarang.

“Alhamdulillah..sekarang saya di tawarkan kerja yang lebih baik dengan gaji dua kali ganda,seperti kata pepatah disetiap dugaan ada kebaikan yang kita tidak tahu dimana letak kebaikannya”

Saya benar benar terdesak dan butuh pekerjaan,hanya itu pilihan saya masa itu,saya minta maaf banyak banyak dan terimaksih atas keperihatinan semuanya.katanya singkat.lokasi jakarta barat

Allah berfirman:
Janganlah kamu mengikuti apa apa yang kamu tidak mempunyai pengetahuan tentangnya,sesungguhnya lisan, pendengaran,penglihatan dan hati akan di minta pertanggung jawabannya. (BH.Net)

1 comment:

Anonymous said...

Di Sabah perkara ini dah jadi lumrah,wanita Islam Suluk bekerja di Gerai atau Restoran cina yang menghidangkan babi.Alasan mereka tidak memakannya tetapi mereka selalu menyentuhh daging babi tersebut.Sama juga atas sebab2 ekonomi.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails