Monday, May 23, 2016

Pergaulan Bebas, Punca Gadis Cantik Ini Dirogol, Dirodok Kemaluan, Dibunuh..


JAKARTA - INDONESIA - Pihak polis hari ini mendedahkan motif pembunuhan seorang gadis, Enno Farihah, 19, yang dirogol dan dirodok dengan gagang cangkul pada kemaluannya.

Menurut polis, motif perbuatan itu adalah kerana sakit hati, lapor Tempo.co. Susulan kes itu, tiga suspek ditahan. Ketiga-tiga mereka, Imam Alis, 24, Arif Alias, 24 dan Rai, 16, ditahan pihak berkuasa.
Pegawai polis berkata, motif individu setiap suspek adalah:
  • Arif - kerana sering diejek hodoh
  • Rai - hajat untuk bersetubuh ditolak
  • Imam - kerana cinta ditolak.
"Ketiga-tiga pelaku tidak mengeluarkan sebarang kenyataan dan Awi berkata, pihak polis masih meneruskan siasatan terperinci mengenai kes ini," ujar pegawai terbabit.

Polis juga berkata, pembunuhan kejam itu berlaku ketika Rai yang mengaku kekasih mangsa, mengunjungi gadis itu di asrama tempat dia bekerja di Banten pada 12 Mei lalu. Rai mengaku dia sempat bercium dengan mangsa namun gadis itu menolak ajakan untuk melakukan seks.


Rai yang kesal dengan tolakan gadis itu kemudian meninggalkan bilik berkenaan dan bertemu dengan dua lagi pelaku Imam dan Arif. Ketiga-tiga mereka kemudian berpakat untuk memperkosa mangsa biarpun mereka tidak menganali antara satu sama lain dan hanya mengenali mangsa.

Eno ditemui dalam keadaan bogel dan hanya ditutupi bantal dan pakaiannya dengan banyak kesan luka dan pemegang cangkul masih pada kemaluannya. Menurut polis, mangsa ditekap dengan bantal sehingga lemas selepas memperkosa mangsa sebelum suspek mengambil cangkul dan merodok ke kemaluan wanita itu.

Komen Weblog Ibnu Hasyim:  Sebenarnya semua sebab berlaku kes-kes seperti tersebut  di atas ialah kerana berkembangnya sistem 'pergaulan bebas' dikalangan remaja. Kerana itu agama Islam awal-awal lagi mencegahnya.


Sekilas Mengenai 'Pergaulan Bebas'.

Pergaulan Bebas adalah salah bentuk perilaku menyimpang yang melewati batas dari kewajiban, tuntutan, aturan, syarat, dan perasaan malu. Atau pergaulan bebas dapat diertikan sebagai perilaku menyimpang yang melanggar norma agama mahupun norma kesusilaan. 

Menurut Agama.

Pengertian pergaulan bebas menurut agama adalah proses bergaul dengan orang lain terlepas dari ikatan yang mengatur pergaulan. Pergaulan bebas tertuang dalam Surat An-Nur ayat 30-31 'bahawa hendaknya kita menjaga pandangan mata dalam bergaul...) 

Ciri-Ciri 

Pergaulan bebas dapat diketahui dengan beberapa ciri-ciri sebagai berikut..

  1. Penghamburan harta untuk memenuhi keinginan sex bebasnya
  2. Rasa ingin tahu yang sangat besar
  3. Terjadi perubahan-perubahan emosi, pikiran, lingkungan pergaulan dan tanggung jawab yang dihadapi.
  4. Terjerat dalam pesta hura-hura dengan menggunakan ubat-ubat terlarang seperti ganja, putau, ekstasi, dan pil-pil syaitan lainnya. 
  5. Menimbulkan perilaku munafik dalam masyarakat
  6. Perilaku yang tidak baik
  7. Pakaian terbuka 
  8. Mudah mengalami kegelisahan, tidak sabar, emosional, selalu ingin melawan, rasa malas, perubahan dalam keinginan, selalu menunjukkan eksistensi dan kebanggan diri serta selalu ingin mencoba banyak hal. 
  9. Sering mengalami tekanan mental dan emosi
  10. Ingin mendapatkan harta dan wang dengan menghalalkan segala cara termasuk dengan jalan yang salah, keji dan haram.   
Faktor Penyebab

Hal ini didasari atau disebabkan dari faktor-faktor berikut... 

1. Rendahnya Tarah Pendidikan Keluarga

Rendahnya taraf pendidikan keluarga yang berpengaruh besar sebagai penyebab terjadinya pergaulan bebas. Contohnya, keluarga mengizinkan anak untuk berpacaran dan ditambah tanpa adanya pengawasan menyebabkan anak terjerumus dalam pergaulan bebas.

2. Keadan Keluarga Yang Tidak Stabil (Broken Home)

Keadaan keluaga sangat berpengaruh pada tingkah laku atau perkembangan fizik remaja di mana keadaan orang tua yang tidak harmonis. Hal yang membuat perkembangan remaja terganggu dan cenderung mendapatkan kesenangan diluar untuk merasa senang, dan melupakan hal yang terjadi di keluarganya. Ianya juga berlaku kerana orang tua tidak memberi kasih sayang, sehingga anak mencari kesenangan diluar melalu pergaulan bebas.

3. Orang Tua yang Kurang Memperhatikan 

Tidak diperhatikan oleh orang tua yang sibuk dengan pekerjaannya sehingga anak kurang mendapat perhatian dan bebas dalam beraktiviti. 

4. Lingkungan Setempat Kurang Baik

Lingkungan sekitar merupakan faktor pembentuk keperibadian seseorang. Jika dilingkungan tersebut merupakan lingkungan yang kurang kondusif maka anak akan terjerumus ke dalam pergaulan bebas di mana perkembangan seseorang lebih ditentukan pada lingkungan dari pada keluarga. 

5. Kurang Berhati-Hati Dalam Berteman 

Teman dapat menuntun kita ke arah yang positif dan negatif dimana sebahagian besar pergaulan bebas terjadi kerana berteman dengan orang yang tidak baik.

6. Keadaan Ekonomi Keluarga 

Keluarga ekonomi rendah, membuat anak tidak dapat bersekolah dan biasanya ramai pula yang putus sekolah membuat pergaulan anak tersebut dengan remaja senasip, membuat perilaku anak menjadi tambah parah. 

7. Kurangnya Kesadaran Remaja 

Kurangnya kesedaran remaja terjadi merupakan implikasi dari kurangnya pengetahuan remaja tersebut mengenai pergaulan bebas. 

8. Adanya Teknologi Informasi (Internet)

Dari adanya internet memudahkan untuk mengakses jenis macam budaya yang tidak sesuai dengan norma ketimuran. 

Akibat

Terjadinya pergaulan bebas memberikan pengaruh besar baik bagi diri sendiri, orang tua, masyarakat dan juga negara. Dampak yang ditimbulkan ialah..
  • Bahaya dari pergaulan bebas adalah seks bebas. Seks bebas adalah dua orang yang berhubungan suami-isteri tanpa ikatan pernikahan, bahkan sampai hamil diluar nikah yang tentu saja memalukan diri sendiri, orang tua, dan masyarakat. 
  • Pengaruh ubat. Dari ajakan teman mengkonsumsi ubat terlarang sampai ketagihan, berlebihan dan berdampak overdos yang diakhiri dengan kematian.
  • Menurunnya tingkat kesihatan. Pergaulan bebas dapat menimbulkan berbagai penyakit seperti HIV AIDS dan ramai menggugurkan kandungan yang tentu saja membahayakan kesihatannya serta mengkonsumsi ubat terlarang.
  • Meningkatkan kriminal. Bahaya pergaulan bebas yang satu ini terjadi kerana jika pencandu atau penagih dadah sudah tidak ada wang untuk membelinya, maka jalan keluar yang cepat adalah dengan melakukan tindakan kriminal. 
  • Meregangkan hubungan keluarga. Pergaulan bebas dapat meregangkan hubungan antara keluarga kerana beberapa penyebab yang biasanya emosi meledak-ledak dan bahkan sampai rasa hormat kepada orang tua akan dapat hilang. 
  • Menyebarkan penyakit. Pergaulan bebas yang akrap dengan seks bebas, dan dadah membuat berbagai penyakit dapat menyerang orang-orang sekitar yang tidak bersalah. 
  • Menurunnya prestasi. Seorang dengan pergaulan bebas lebih cenderung bersenang-senang dan dapat menghilangkan konsentrasi belajar akibat dari minuman keras dan dadah. 
  • Berdosa. Pergaulan bebas sudah tentu akan mendapat dosa yang belum dirasakan selagi masih hidup. Dosa-pahala, antara balasannya ialah di akhirat, iaitu ke neraka.
Kesimpulan: 11 Cara Atasi

Masalah apapun akan dapat diatasi, antaranya..
  1. Perbaiki cara pandang. Bersikap optimis dan hidup dalam kenyataan. Mendidik anak-anak untuk berusaha dan menerima hasil usaha walaupun tak sesuai dengan apa yang dinginkan, sehingga apabila hasilnya mengecewakan dapat ditanggapi dengan positif.
  2. Jujur pada diri sendiri. Menyedari dan mengetahui apa yang terbaik untuk diri sehingga tidak menganiyaya emosi dan diri mereka sendiri. 
  3. Menanamkan nilai ketimuran. Nilai ketimuran atau nilai keislaman sangat penting dalam membentuk kepribadian seseorang dengan meningkatkan keimanan sebagai pegangan atau perisai untuk berpikir ke pergaulan bebas.
  4. Menjaga keseimbangan pola hidup. Maksudnya adalah dengan manajemen waktu, emosi dan energi agar selalu berpikir positif dengan kegiatan ositif setiap hari. 
  5. Banyak Beraktiviti secara positif. Dengan banyak aktiviti positif maka tidak ada waktu untuk memikirkan hal-hal negatif. 
  6. Berpikir masa depan. Berpikir masa depan adalah agar dapat menyusun langkah-langkahnya dalam menggapai masa depan yang ia cita-citakan yang dia impikan agar tidak menjadi seorang yang hampa tanpa harapan dan tanpa cita-cita. 
  7. Kurangi tonton tv. Televisyen menjadi sumber informasi yang mendidik, Namun kenyataannya adalah terbalik. Kerana kebanyakan tv hanya menyiarkan hiburan-hiburan dengan nilai-nilai gaya hidup bebas. 
  8. Selalu membaca buku. Membaca buku adalah wawasan yang luas baik, wawasan dalam pelajaran di sekolah mahupun wawasan kehidupan yang baik dan mengetahui lebih cepat hal-hal yang tidak baik dan tidak boleh dilakukan.
  9. Berkomunikasi dengan baik. Dengan berkomunikasi baik kita dapat berhubungan selesa dengan masyarakat dan membuat masyarakat tahu diri dan tidak mengajak kepada hal yang negatif kerana lingkungan atau masyarakat tidak akan mengganggu. 
  10. Sosialisasi bahaya pergaulan bebas membuat masyarakat terutama para remaja mengetahui bahaya yang ditimbulkan dari pergaulan bebas sebagai langkah pencegahan. 
  11. Dengan menegakkan aturan hukum, memberikan efek jera kepada pergaulan bebas dan sebagai benteng terakhir untuk menyelamatkan generasi anak muda Malaysia. 
Pengertian Pergaulan Bebas, Penyebab, Akibat & Cara Mengatasi
(IH)

1 comment:

Anonymous said...

Salam,kt indon terlalu banyak umat,ada perempuan indon kerja kilang disini pakai tudung tapi mlm jual tubuh, benar indon terlalu bebas,sekular sg mcm hidup dibaRat

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails