Tuesday, November 09, 2021

PRN Melaka (21): DAP tulis kata makian, 'Lahabau.. Jom Undi'

 

Setiausaha Antarabangsa DAP, Teo Nie Ching. - Fail NSTP

'Maafkan saya, orang Melaka' 

KUALA LUMPUR: Norma baharu berkempen melalui media sosial mengundang kesilapan Ahli Parlimen Kulai daripada DAP, Teo Nie Ching, apabila menggunakan bingkai gambar profil akaun media sosial mengandungi frasa kurang menyenangkan.

Beliau memuat naik bingkai dengan frasa 'Lahabau Melaka, Jom Undi' di lama Facebook rasminya, sebelum dipadamkan selepas mengetahui maksud sebenar perkataan itu.

Berdasarkan Kamus Dewan Edisi Keempat terbitan Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP), 'lahabau' adalah istilah makian bermaksud tidak berguna, tidak boleh diharap dan haprak.

Nie Ching yang juga Setiausaha Antarabangsa DAP, menyedari kesilapan itu selepas dikecam oleh netizen dan mengakui tidak mengetahui maksud sebenar perkataan itu.

Beliau turut menyatakan permohonan maaf, terutama kepada rakyat dan pengundi di Melaka atas keterlanjuran itu.

"Dalam keghairahan kempen media sosial ini, ramai petugas Pakatan Harapan (PH) khususnya DAP, hampir tak cukup tidur dalam usaha menyediakan bahan-bahan kempen.

"Namun, manusia tidak pernah lepas daripada kesilapan, termasuk diri saya sendiri. Akibatnya, terserlah kesilapan bahasa yang memalukan melalui media sosial.

"Saya cuma ingin berkempen melalui 'frame' (bingkai) percuma yang boleh didapati di dalam Facebook tanpa memahami maksud sebenar perkataan itu.

"Dengan menyusun sepuluh jari memohon maaf buat semua, terutamanya rakyat dan pengundi Melaka," katanya dalam hantaran Facebook, hari ini.

Beliau yang juga bekas Timbalan Menteri Pendidikan ketika pentadbiran PH, turut berjanji akan lebih berhati-hati dalam memuat naik bahan kempen menerusi media sosial untuk Pilihan Raya Negeri (PRN) Melaka.

Komen Weblog Ibnu Hasyim'Lahabau Melaka, Jom Undi' Tulis kata makian AP Kulai DAP (tak mungkin tak cerdik?, walaupun bekas Menteri Pendidikan PH). Patutlah 22 bulan ghuyub pun!


Hari Penaman Calon Pilihan Raya Negeri (PRN) Melaka

Calon Barisan Nasional, Datuk Wira Hasnoor Sidang Husin sedang mencabut undi ketika pendaftaran sebagai calon di Pusat Penamaan Calon Dewan Bukit Katil, Melaka. - Foto Syafeeq Ahmad
MELAKAPolis Melaka mengenal pasti 16 kawasan ‘panas’ termasuk lapan di daerah Melaka Tengah yang akan dipantau sepanjang proses Pilihan Raya Negeri (PRN) Melaka yang dijangka menjadi tumpuan penyokong parti serta pertandingan pelbagai penjuru.
Ketua Polis Melaka Datuk Abdul Majid Mohd Ali berkata semua anggota dan pegawai telah bersiap siaga bagi menjaga ketenteraman awam dan keselamatan negeri ini bagi memastikan kelancaran PRN supaya rakyat boleh keluar mengundi dan proses demokrasi berjalan lancar.



No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails