Monday, November 08, 2021

Awas, penyebar berita palsu anti-Muslim, M'sia pun ada. Ini..

 

Anggota keselamatan menahan aktivis ketika mereka mengambil bahagian dalam protes di New Delhi terhadap insiden keganasan baru-baru ini di negeri Tripura. - Foto AFP

India buru penyebar berita palsu serangan anti-Muslim

NEW DELHI: Polis India sedang memburu pemilik kira-kira 100 akaun media sosial yang didakwa menyebarkan berita palsu selepas serangan ke atas masjid di timur laut negara itu.

Insiden keganasan bulan lalu di negeri Tripura itu meletus di luar perhimpunan membabitkan ratusan pengikut kumpulan nasionalis Hindu sayap kanan.

Kejadian itu didakwa sebagai serangan balas dendam selepas pembunuhan beberapa penganut Hindu di seberang sempadan di Bangladesh yang majoriti penduduknya beragama Islam.

Sebanyak empat masjid dirosakkan dan beberapa rumah serta perniagaan milik orang Islam turut digeledah.

Menurut maklumat dari seorang pegawai kanan polis, terdapat pihak yang tidak bertanggungjawab sengaja memanjangkan keganasan itu dengan berkongsi imej mengelirukan di media sosial selepas kejadian berkenaan.

"Terdapat akaun media sosial yang dikenalpasti menyebarkan khabar angin, berita, gambar dan video palsu yang tidak mempunyai kaitan dengan Tripura.

"Walaupun siasatan masih di peringkat awal, namun semua individu yang dikenalpasti akan ditahan atas kesalahan terbabit," katanya.

Sementara itu, laporan polis yang diberikan kepada media semalam mengenalpasti sebanyak 102 muatnaik oleh pemilik akaun yang tidak diketahui bertujuan mencetuskan konflik antara 'individu yang berbeza agama'.

Menurut laporan media tempatan, pihak polis terpaksa meminta bantuan Facebook, Twitter dan YouTube supaya muatnaik itu dipadamkan.

Serangan bulan lalu menyebabkan Tripura berada dalam keadaan berjaga-jaga, dengan pasukan keselamatan mengawal masjid, sementara polis melarang perhimpunan melebihi empat orang.

Tripura diperintah oleh Parti Bharatiya Janata pimpinan Perdana Menteri, Narendra Modi.

Sejak parti nasionalis Hindu itu berkuasa pada 2014, pemimpin masyarakat Islam minoriti India mendakwa mereka semakin terdedah kepada serangan dan ancaman, namun sukar mendapatkan bantuan rasmi. - AFP

Komen Weblog Ibnu Hasyim: Memang penyebar berita palsu anti-Muslim, di Malaysia pun ada. Contohnya ini..


Polis sebar poster editor Sarawak Report sebagai 'orang dikehendaki' 

Polis merayu orang ramai untuk menyalurkan maklumat mengenai editor Sarawak Report Clare Rewcastle Brown, berikutan waran tangkap yang dikeluarkan terhadapnya pada September. 

"Orang ramai yang mengenali atau mempunyai maklumat mengenai penama ini diminta menghubungi Ketua Unit Siasatan Jenayah Terkelas, Supt Junainah Kasbolah di talian 019-7051222 atau pegawai penyiasat kes ASP Mohd Khairul Ridzuan Khiruddin di talian 017-6404440. 

"Penama dikehendaki bersabit waran tangkap eTA3507737 yang dikeluarkan oleh Mahkamah Majistret pada 23 September 2021, berikutan kegagalan untuk hadir pertuduhan kes fitnah terhadap Kebawah Duli Yang Maha Mulia Sultanah Terenggani Nur Zahirah di bawah Seksyen 500 Kanun Keseksaan,” kata Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman Abd Jalil Hassan. 

Rewcastle Brown didakwa tanpa kehadirannya di mahkamah kerana didakwa memfitnah Sultanah Terengganu dalam bukunya “The Sarawak Report - The inside story of 1MDB”. 

Seksyen 500 berkaitan jenayah fitnah dan boleh dihukum penjara sehingga dua tahun, atau denda, atau kedua-duanya sekali.  Waran tangkap dikeluarkan kerana kegagalannya hadir ke mahkamah pada hari berkenaan. 

Agak terhenti sekejap sorak-surai 'barua pecacai' penyokongnya sementara mencipta fitnah jahat lain pula.. Fitnah terhadap Islam dan kerajaan Malaysia, tercinta.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails