Thursday, November 11, 2021

MOI Id: Konroversi LGBT tangani keganasan seksual. Di M'sia, ini..

 


Jakarta: Usaha mencegah dan menangani keganasan jenayah seksual (PPKS) melalui 'Permendikbudristek 30/2021' juga disebut, bagai serampang mata dua.

Di satu pihak, peraturan menteri itu dikatakan bertujuan untuk mengurangkan tahap keganasan seksual dalam persekitaran kampus. Tetapi sebaliknya, peraturan itu sebenarnya meluluskan kewujudan persetubuhan seks haram dilakukan dengan persetujuan atau kononnya 'suka sama suka'.

Dasar kontroversi ini turut ditolak oleh majoriti pertubuhan massa termasuk pertubuhan Islam. Alasannya, dasar formal dan kandungan material dalam peraturan yang dikemukakan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Indonessia Nadiem Makarim tidak sesuai dengan landasan falsafah negara dan nilai-nilai agama.

Pengerusi Majlis Ormas Islam (MOI) KH Nazar Haris berkata, selain aspek formal dan kandungan material yang tidak berlandaskan peruntukan, orang ramai juga dianggap terpaksa menolak peraturan itu.

Sebab, katanya, ada 'pembonceng' yang bersetuju dengan peraturan yang dibentuk Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.

“Jika dilihat pada perkara yang disebut dalam Permendikbudristek Nombor 30, selain menghalalkan seks bebas di kampus, ia akhirnya akan merebak kepada penghalalan seksualiti LGBT. LGBT adalah penyeludup peraturan ini," katanya.

Sebaliknya, katanya, MOI khuatir Permendikbudristek Nombor 30 Tahun 2021 menjadi titik tolak kepada perundangan yang dicadangkan dalam Akta Jenayah Keganasan Seksual (TPKS).

“Kami khuatir peraturan ini akan menjadi tonggak yang dicadangkan oleh RUU TPKS,” katanya.

Beliau juga menggalakkan semua pertubuhan agama bersatu dan menyuarakan bantahan mereka terhadap peraturan itu. Kerajaan dalam hal Kemendikbudristek ini dianggap perlu mendengar suara masyarakat dan pertubuhan agama. Jangan biarkan peraturan itu menjadi pencetus kuat kemasukan liberalisasi seksual dalam bidang pendidikan.

“Lebih-lebih lagi, jangan biarkan LGBT menjadi perkara biasa dalam pendidikan kita. Nadiem Makarim mesti bertanggungjawab menggubal setiap dasar," katanya.

Menurutnya, tingkah laku seksual yang menyimpang tidak wajar di Indonesia. Pengesahan perilaku seksual menyimpang tidak sesuai dengan norma dan nilai yang dianut oleh masyarakat Indonesia.

Kedua-duanya berdasarkan asas falsafah kewarganegaraan, mahupun atas dasar falsafah agama.

Ketua Umum PP Wanita Islam, Marfuah Musthofa, turut mengesyaki kemunculan peraturan itu bagi meluluskan RUU TPKS yang kini masih diproses di parlimen.

Dengan kemunculan dasar PPKS daripada Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan, ini boleh mencetuskan penempatan isu RUU TPKS ke arah yang lebih agresif.
“Disebabkan sukar untuk mereka meluluskan RUU TPKS, kini Permendikbudristek ini telah dikeluarkan. Di sinilah mereka mencari tempat dalam isu ini,” kata Marfuah.

Jelasnya, sekiranya kerajaan terus melaksanakan dasar itu, kesan persetujuan seksual yang tertera dalam perkara Permendikbudristek Nombor 30 Tahun 2021 dikhuatiri membawa kepada lesbian, gay, biseksual, dan transgender (LGBT). Di mana masyarakat dianggap telah muncul dan mengisytiharkan diri mereka secara terbuka dalam menuntut kesahihan seksual mereka.

“Ini (tingkah laku seksual yang menyimpang) tidak boleh dibenarkan. Jadi peraturan ini tidak boleh lulus, ia mesti dibatalkan atau disemak semula,” katanya.

Kesan lain yang boleh dilihat, katanya, ialah matlamat pendidikan itu sendiri tidak direalisasikan dengan baik. Iaitu membina sahsiah pelajar atas dasar akhlak. Sebaliknya, beliau menganggap, Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan harus menumpukan perhatian kepada usaha menangani beberapa masalah penting negara yang lebih substantif. [Republik]

Komen Weblog Ibnu Hasyim: MOI Id. Konroversi LGBT tangani keganasan seksual. Di Malaysia pun ada?

Ya, memang ada, terutama pertubuhan-pertubuhan, NGO, atau parti politik yang anti Islam, bertopeng 'hak asasi manusia' dan lain-lain.

Kepada 'barua-barua' dan talibarut Melayu yang menjadi pecacai bagi pertubuhan begini, kita kesian kepada mereka. Ingatlah hari Akhirat, pulanglah kepangkal jalan! Ibarat menuntun si buta melintas jalan, kadang-kadang dia marah kepada kita yang membimbingnya.. Dia menuding balik, "Aku tidak buta, kamu yang buta!"

... walaupun sebenanya 'luu' yang buta mata hati melihat kebenaran.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails