Sunday, November 07, 2021

8 Terbunuh dipijak. Tragedi festival muzik di Houston AS. Disiplin?

Travis Scott performs on day one of the Astroworld Music Festival at NRG Park on Friday, Nov. 5, 2021, in Houston. (Photo by Amy Harris/Invision/AP)

HALAMAN HIBURAN

Tragedi di festival muzik: Sekurang-kurangnya lapan maut

TEXAS: Sekurang-kurangnya lapan orang terbunuh dalam kejadian pijak dalam kalangan pengunjung pada malam pertama festival muzik di Houston, Amerika Syarikat, kata seorang pegawai kecemasan di lokasi kejadian.

Ketua bomba bandar Houston mengesahkan kematian pada lewat malam Jumaat di Festival Astroworld di sini. Insiden itu berlaku semasa persembahan penyanyi rap Travis Scott.

“Sekurang-kurangnya lapan kematian yang disahkan malam ini dan berpuluh-puluh individu yang lain cedera,” kata ketua bomba Houston, Samuel Pena, sambil menambah punca kematian masih belum ditentukan, menurut laporan Al Jazeera dan CNN.

Pena berkata, kejadian itu berlaku apabila orang ramai mula berkerumun di sekitar pentas kira-kira 9:15 malam waktu tempatan (12:15 GMT). Orang ramai kemudian mula pengsan kerana tidak dapat bernafas.

Pegawai menghantar 17 orang ke hospital, termasuk 11 yang mengalami serangan jantung, kata Pena. Ramai orang juga telah dirawat di tempat kejadian di Taman NRG, di mana sebuah hospital lapangan telah didirikan.

Imej di media sosial menunjukkan kehadiran anggota kecemasan yang ramai  di tempat kejadian. Polis berkata mereka sedang menyemak rakaman video arena itu.

Festival muzik itu sepatutnya berlangsung selama dua malam, namun festival pada hari kedua dibatalkan berikutan tragedi berkenaan.

Pihak berkuasa berkata, pusat penyatuan semula telah disediakan di sebuah hotel berdekatan bagi mereka yang tidak pernah mendengar khabar daripada orang tersayang berikutan kejadian itu.

Pada awal hari itu, orang ramai di festival itu telah bergegas ke kawasan VIP, mengetuk pagar dan dilaporkan memijak beberapa orang yang terjatuh tetapi tiada kecederaan serius dilaporkan ketika itu. Kira-kira 50,000 orang hadir pada festival tersebut.

Penganjur festival muzik tersebut tidak memberikan sebarang komen, lapor CNN yang cuba mendapatkan komen pada awal pagi Sabtu (hari ini). HARAKAHDAILY 6/11/2021

Komen Weblog Ibnu Hasyim: 8 Terbunuh dipijak dalam tragedi festival muzik di Houston AS. Kalau berlaku di Malaysia, adakah jalan penyeleaiannya ialah berdisiplinkan 'hiburan menurut syariat'?

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails