Friday, November 12, 2021

Sayang! PM New Zealand ‘diganggu’ ketika siaran langsung..

 

Ardern akhirnya menamatkan penstriman live tersebut untuk menidurkan anaknya. – Getty

PM New Zealand ‘diganggu’ anak ketika bersiaran langsung [VIDEO]

WELLINGTON, NEW ZEALAND – Sesi penstriman Perdana Menteri New Zealand, Jacinda Ardern terganggu seketika apabila anaknya yang berusia tiga tahun memanggil namanya ketika beliau sedang memberikan ucapan, lapor stesen penyiaran CNN kelmarin.

Dalam sesi penstriman Facebook yang dilakukan dari kediamannya, Ardern sedang memberi makluman kepada penduduk New Zealand mengenai keadaan semasa Covid-19 di negara itu sebelum anaknya, Neve, memanggilnya.

“Ibu?” panggil anaknya.

Ardern dengan pantas menjawab panggilan Neve.

“Kamu perlu tidur, sayang. Sekarang adalah waktu tidur. Pergi masuk ke bilik dan ibu akan datang sebentar lagi,” kata Ardern.

Beliau kemudiannya tertawa sambil menyifatkan kejadian itu sebagai ‘waktu tidur yang salah’.

Selepas meneruskan kembali penstriman tersebut, Neve sekali lagi kembali dan memanggil Ardern sebelum beliau membuat keputusan untuk menamatkan ucapannya.

“Maaf, sayang sebab perlu menunggu lama,” katanya sebelum menamatkan sesi penstriman tersebut. – AGENSI

Komen Weblog Ibnu HasyimRasulullah Muhammad SAW terkenal dengan sifat cintanya yang mulia. Lebih-lebih lagi, anak-anak kecil yang pintar dan tidak berdosa, seperti cucu mereka sendiri; Hasan dan Husain, anak-anak Ali bin Abi Thalib dan Fatimah Az Zahra.

Nabi Muhammad hampir tidak pernah marah dengan 'bising' mereka yang biasa. Bahkan ketika Nabi sedang khusyuk mengimami solat berjemaah. Pada suatu ketika, para sahabat yang beriman kepada Rasulullah tercengang. Ketika dalam sujud, Nabi melakukannya dalam waktu yang lama. Lebih lama daripada sujud dalam solat berjemaah sebelum ini.

“Wahai Rasulullah, engkau sujud terlalu lama sehingga kami menyangka sesuatu telah berlaku atau turunnya wahyu,” kata seorang sahabat selepas solat.

Rasulullah menjawab, "Tidak. Semua itu tidak berlaku. Tetapi anakku (cucu) menumpangku. Dan aku tidak mahu tergesa-gesa supaya dia puas bermain."

Pada kesempatan lain, para Sahabat juga terkejut dengan tindakan Rasulullah yang tiba-tiba turun dari mimbar ketika menyampaikan khutbah. Tanpa sebab lain, Rasulullah kasihan dengan tangisan Hasan dan Husain.

Nabi mendekati dua cucunya yang hendak ke masjid dan cuba menenangkan mereka. Berkat bahasa cintanya, air mata Hasan dan Husein semakin reda. Selepas itu, Nabi kembali ke mimbar, menyambung khutbah yang belum selesai.

Sumber: Diadaptasi daripada hadis riwayat An-Nasai [1129] dalam Kitab At-Thathbiq.

Lihat ini pula..

AL-KAFI #569: PERNAHKAH RASULULLAH SOLAT SAMBIL MENDUKUNG ANAK KECIL?

 09 MAC 2017

Soalan:

Benarkah Rasulullah S.A.W pernah melaksanakan solat sambil mendukung bayi?

Jawapan:

Alhamdulillah, segala puji dan syukur dipanjatkan kepada Allah S.W.T. Selawat dan salam kami ucapkan ke atas junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W, kaum kerabat, para sahabat baginda, serta golongan yang mengikuti jejak langkah baginda sehingga hari kiamat.

Menjawab persoalan ini, kami mukadimahkan dengan sebuah hadis yang diriwayatkan daripada Abi Qatadah Al-Ansari R.anh beliau berkata:

أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم كَانَ يُصَلِّي وَهْوَ حَامِلٌ أُمَامَةَ بِنْتَ زَيْنَبَ بِنْتِ رَسُولِ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم وَلأَبِي الْعَاصِ بْنِ رَبِيعَةَ بْنِ عَبْدِ شَمْسٍ، فَإِذَا سَجَدَ وَضَعَهَا، وَإِذَا قَامَ حَمَلَهَا

Maksudnya: Sesungguhnya Rasulullah S.A.W pernah menunaikan solat dalam keadaan baginda memikul/mendukung Umamah Binti Zainab Binti Rasulillah S.A.W, dan dia merupakan anak kepada Abu Al-‘Ash bin Rabi’ah bin ‘Abd Syams. Apabila baginda sujud, baginda meletakkannya. Dan apabila baginda berdiri, baginda mendukungnya.

Riwayat Al-Bukhari (516).

Begitu juga berdasarkan sebuah riwayat lain yang juga daripada Abu Qatadah R.anh beliau berkata:

رَأَيْتُ رَسُولَ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم يَؤُمُّ النَّاسَ وَهُوَ حَامِلٌ أُمَامَةَ بِنْتَ أَبِي الْعَاصِ عَلَى عَاتِقِهِ فَإِذَا رَكَعَ وَضَعَهَا وَإِذَا رَفَعَ مِنْ سُجُودِهِ أَعَادَهَا

Maksudnya: Aku melihat Rasulullah S.A.W menjadi imam kepada orang ramai dalam keadaan beliau mendukung Umamah binti Abi Al ‘Ash di atas tengkuk baginda. Apabila baginda rukuk, baginda meletakkannya dan apabila baginda bangun baginda mengangkatnya semula.

Riwayat Al-Nasai (827)

Berdasarkan hadis di atas, kami melihat betapa tingginya sifat rahmat dan kasih sayang baginda S.A.W kepada cucu, kaum keluarga, serta anak-anak kecil. Ini yang dibawakan oleh Rasulullah dengan sifat baginda selaku rahmatan lil ‘alamin iaitu rahmat bagi sekalian alam.

Imam Al-Nawawi Rahimahullah apabila mensyarahkan hadis ini beliau mengeluarkan beberapa pendapat. Kata beliau: Pada hadis ini terdapatnya dalil akan sahnya solat seseorang yang memikul anak Adam, atau haiwan yang suci seperti burung ataupun kambing dan selainnya. Selain itu, pakaian dan jasad anak-anak kecil adalah bersih sehinggalah dikenalpasti kenajisannya. Dan sesungguhnya perbuatan yang sedikit itu tidak membatalkan solat, serta perbuatan itu sekiranya dilakukan berkali-kali akan tetapi tidak secara berturutan, bahkan dilakukan secara berpisah (berasingan) tidak membatalkan solat. Dan pada hadis ini juga terdapat petunjuk akan sifat tawadhu’ bersama dengan kanak-kanak dan keseluruhan golongan yang lemah, menyayangi mereka serta saling berlemah lembut kepada mereka. Rujuk Al-Minhaj Syarah Sahih Muslim, Al-Nawawi (5/198).

Menurut mazhab Imam Al-Syafie, hadis ini menjadi dalil bahawa dibolehkan untuk memikul kanak-kanak kecil baik lelaki atau perempuan, dan juga haiwan yang suci di dalam solat fardhu dan juga solat sunat. Ia boleh dilakukan oleh imam dan juga makmum, serta orang yang solat sendirian. Rujuk Al-Minhaj Syarah Sahih Muslim, Al-Nawawi (5/198).

Manakala Imam Ibn Hajar Rahimahullah pula apabila mensyarahkan hadis ini berkata: Hadis ini menunjukkan akan keharusan membawa kanak-kanak masuk ke dalam masjid. Demikian juga harus menyentuh kanak-kanak kecil dan ia tidak memberi kesan kepada taharah (kesucian). Begitu juga sahnya solat bagi sesiapa yang memikul anak Adam, dan juga haiwan yang suci. Rujuk Fath Al-Bari, Ibn Hajar (1/703).

Kesimpulan

Berdasarkan hadis-hadis yang telah kami sebutkan, jelas menunjukkan bahawa Rasulullah S.A.W memang pernah melakukan solat sambil memikul kanak-kanak. Walaupun begitu, hendaklah dipastikan kanak-kanak tersebut suci daripada najis serta kami cadangkan jika kanak-kanak tersebut akan menyukarkan seseorang itu untuk menunaikan solat apabila memikulnya, maka perlulah kanak-kanak itu diletakkan di bawah pemeliharaan individu yang berkelapangan untuk menjaganya pada ketika itu. 

Wallahu A’lam

1 comment:

Anonymous said...

Sudah sampai masanya landskap politik negara berubah dan sejarah Barisan Nasional berakhir.

rakyat mahukan Malaysia terbentuk atas dasar yang lebih adil, lebih saksama dan menentang korupsi dalam apa sahaja bentuk termasuk penyalahgunaan kuasa.

“Teras dan pendirian Perikatan Nasional seperti apa yang telah dianjurkan di Melaka adalah untuk mendokong prinsip menentang segala penyalahgunaan kuasa, menentang segala bentuk rasuah.

“Kita tidak akan biarkan ia bermaharajalela, menentukan layanan yang adil dan saksama kepada semua pihak. Tidak ada satu kelompok masyarakat yang akan tertinggal dan dibiarkan begitu sahaja.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails