Thursday, November 11, 2021

Arak: Tahniah Radhakrishnan! Tinggal jahil, hanya Melayu 'barua' DAP saja.

 

Pertubuhan Hindudharma alu-alukan haram penjualan arak

KUALA LUMPUR: Pertubuhan Hindudharma Malaysia (Maamandram) mengalu-alukan pengumuman Menteri Wilayah Persekutuan, Dato’ Seri Shahidan Kassim untuk mengharamkan penjualan minuman keras (alkahol) di kedai-kedai runcit, kedai-kedai perubatan tradisional Cina dan kedai-kedai yang beroperasi 24 jam di Kuala Lumpur mulai bulan ini.

Presidennya, Radhakrishnan Alagamalai berkata, perbuatan meminum arak adalah antara lima dosa maha besar yang dilarang sama sekali dalam agama Hindu.

“Seseorang yang meminumnya akan hilang keupayaan untuk berfikir secara waras dan melakukan pelbagai kesalahan serta tidak teragak-agak untuk melibatkan diri dalam perbuatan jenayah,” ujarnya dalam satu kenyataan.

Selain itu, katanya tabiat meminum arak menjadi antara punca utama untuk menghancurkan kebahagiaan institusi keluarga.

Tambahnya, tabiat itu juga akan membawa kemudaratan kepada kesihatan individu dengan mengakibatkan kerosakan pada organ-organnya dan akhirnya menyebabkan kematian.

Oleh itu, jelas beliau agama Hindu melarang sama sekali perbuatan meminum arak.

Menurutnya, antara faktor yang menyebabkan kehancuran masyarakat India sekian lama, khususnya yang beragama Hindu, adalah kerana mereka terjerumus ke dalam perbuatan yang keji dan hina.

Ini, katanya disebabkan oleh kekurangan atau ketiadaan pengetahuan mengenai falsafah, prinsip-prinsip dan nilai-nilai yang ditegaskan dalam agama serta kedaifan disiplin diri mereka.

Beliau berkata, diketahui umum bahawa masyarakat India sememangnya menjadi mangsa bagi penjualan minuman keras yang murah atau lebih dikenali sebagai samsu.

“Pengumuman Menteri Wilayah Persekutuan untuk mengharamkan penjualan minuman keras yang murah di bandaraya Kuala Lumpur diharapkan akan mengurangkan serba-sedikit amalan buruk ini dalam kalangan masyarakat India,” ujarnya lagi.

Menurutnya lagi, walaupun Malaysia dianggap sebagai sebuah negara kecil di persada dunia, tetapi perangkaan Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) meletakkan Malaysia pada tangga ke-10 dalam kalangan negara yang bilangan rakyatnya yang terbanyak meminum arak.

Selain itu, ujarnya dijelaskan juga bahawa masyarakat miskin yang menetap di ladang-ladang dan luar bandar menjadi mangsa secara besar-besaran kepada arak (samsu) murah.

“Ramai di antara masyarakat ladang dan luar bandar, pada kebiasaanya mempunyai amalan berhutang ketika membeli barang-barang keperluan harian mereka di kedai-kedai runcit di kawasan-kawasan mereka menetap, ini termasuk berhutang untuk membeli arak.

“Amalan ini memperkukuhkan lagi cengkaman kemiskinan dalam kalangan mereka lalu melaratkan kehidupan mereka sepanjang hayat,” katanya.

Dengan itu, ujar beliau jelas terbukti bahawa amalan meminum arak adalah antara faktor utama yang berterusan yang menjadi penghalang bagi pembangunan dan kemajuan masyarakat India.

Kata beliau, dalam tinjauan pihaknya didapati minuman (ringan) yang beralkohol sebanyak 38 peratus dijual hanya bagi RM1.50 di kebanyakan kedai runcit di seluruh negara.

Menurutnya, pengeluaran kasar minuman keras atau samsu di Malaysia pada setiap tahun dianggarkan bernilai RM180 juta.

Tambahnya lagi, ramai yang menjadi mangsa atau penagih bagi minuman arak adalah kerana ianya boleh dibeli dengan mudah pada harga yang begitu murah.

“Masyarakat India yang menjadi hamba atau magsa bagi tabiat meminum arak murah ini dianggarkan sebanyak lapan peratus daripada jumlah besarnya, lebih-lebih lagi golongan remaja India yang berada dalam lingkungan umur belasan tahun didapati menjadi penagih bagi arak murah ini.

“Keadaan ini akan menggelapkan masa depan para belia di negara ini,” ujarnya.

Menyedari hakikat itu, tambahnya Maamandram amat mengalu-alukan keputusan Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) mengharamkan penjualan minuman keras murah di Kuala Lumpur.

“Penguatkasaan ini harus dilaksanakan di semua negeri di Malaysia. Tanpa pelaksanaan yang tegas dan menyeluruh sudah pasti kita tidak akan dapat melihat kesan positifnya secara jelas,” katanya lagi.

Beliau berkata, Maamandram pada setiap tahun, dalam Persidangan Perwakilan Kebangsaannya, sememangnya membuat resolusi meminta kerajaan untuk mengharamkan penjualan minuman keras murah atau arak murah di seluruh negara.

Selain itu, jelasnya pada setiap tahun Maamandram juga sedang membuat kempen kesedaran melalui media sosial bagi menggelakkan minuman keras dan penggunaan daging pada perayaan Deepavali.

Tambahnya, tujuan kempen kesedaran itu diadakan secara berterusan untuk melahirkan masyarakat India yang bebas daripada belenggu arak.

Ujarnya lagi, di samping mengalu-alukan keputusan Menteri Wilayah Persekutuan, Maamandram juga mengemukakan beberapa cadangan untuk pertimbangan kerajaan.

Katanya, penguatkuasaan pencegahan penjualan samsu seperti di kedai-kedai kopi, pasar-pasar mini, kedai-kedai runcit harus diperketatkan lagi.

“Penguatkuasaan pencegahan ini bukan sahaja dilaksanakan di kawasan bandar malah harus dilaksanakan juga di kawasan luar bandar juga,” ujar beliau.

Tambahnya, selain itu harus mengharamkan penjualan minuman keras yang kurang daripada 750 ML di samping syarat-syarat di bawah undang-undang eksais 1976 bagi menetapkan masa penjualan semua jenis minuman keras (beralkahol) harus dipinda.

Di samping itu, katanya suatu undang-undang baharu harus digubal bagi melarang perbuatan meminum arak di tempat-tempat awam dan di khalayak ramai serta dikuatkuasakan secara tegas.

Belaiu menambah, pegawai-pegawai daerah harus diberi kuasa untuk mengambil tindakan sewajarnya di bawah Undang-undang Eksais 1976 bagi kesalahan yang berkaitan dengan penjualan minuman keras.

Selain itu, ujar beliau pancangan pemulihan bagi penagih-penagih arak diperluaskan kawasan ladang-ladang dan luar bandar.

Menurutnya, amalan meminum arak menjadi antara punca utama bagi kehancuran institusi keluarga di negara ini.

Oleh itu, kata beliau usaha pencegahan gejala itu bukan hanya menjadi tanggungjawab kerajaan malah juga menjadi tanggungjawab badan-badan bukan kerajaan (NGO) dan agensi-agensi swasta untuk memainkan peranan mereka dalam usaha membanteras gejala tersebut.

“Bukan setakat itu sahaja, malah setiap komuniti juga harus bertanggungjawab terhadap disiplin diri dan kesejahteraan ahli-ahli mereka.

“Maamandram ingin menegaskan bahawa kesungguhan yang ditunjukkan oleh kerajaan bagi membanteras gejala penyalahgunaan dadah, hurus juga ditunjukkan bagi membanteras gejala penagihan arak, yang membawa kemudaratan yang setimpal kepada masyarakat Malaysia,” katanya. – HARAKAHDAILY 10/11/2021

Komen Weblog Ibnu Hasyim: Arak, tahniah dan syabas Radhakrishnan! Yang tinggal jahil, hanya Melayu 'barua' DAP, yang masih berfikir dan berkokok di bawah tempurung sempitnya saja. Sampai bila lagi masih terperosok dalam kabahlolan? Tepuk dada, tanyalah iman, bukan tanya pemimpin tak beriman.

PRU Melaka, tolak arak, sama tolak PH!

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails