Friday, October 15, 2021

PRN Melaka (11): Ulangi kegemilangan. -Roslan SMS

 

'Kalau dilihat berdasarkan keputusan PRU ke-14 lalu dan mengambil kira trend khasnya di kalangan pengundi-pengundi Melayu yang solid menolak PH dalam beberapa siri Pilihan Raya Kecil pasca PRU14, Umno, PAS dan BERSATU mampu mencetuskan ‘upset’ besar dalam PRN kali ini dan sekali gus mencorak keputusan PRU ke-15 akan datang.'

ATAS nasihat Ketua Menteri Melaka, Tuan Yang Terutama Yang Dipertua Negeri telah bersetuju membubarkan Dewan Undangan Negeri Melaka ke-14 pada 4 Oktober baru-baru ini. Ini bermakna satu Pilihan Raya Negeri perlu diadakan oleh pihak Suruhanjaya Pilihan Raya Malaysia dalam tempoh 60 hari.

Rakyat masih menunggu pengumuman dari pihak SPR apakah PRN akan diadakan atau akan ditangguhkan sebagaimana Pilihan Raya Negeri Sarawak ekoran pandemik COVID-

Sekiranya PRN diadakan dalam tempoh 60 hari ini sudah pasti ia sangat kritikal kerana ia membuka peluang buat rakyat khasnya di Negeri Melaka untuk membuat pilihan dan pilihan ini nanti dijangka akan mempengaruhi keputusan PRU ke-15 nanti.

Dalam suasana kemelut politik semasa, di bawah Perdana Menteri yang baru dan Melaka pun dengan Ketua Menteri yang baru iaitu yang kedua selepas PRU ke-14, bagaimana reaksi rakyat, adakah berpuas hati mengesahkan kepimpinan yang ada atau adakah rakyat akan kembali menaikkan Pakatan Harapan yang sebelum ini memerintah Melaka selepas PRU14.

Yang lebih menarik perhatian sebenarnya adalah bahawa PRN ini akan memaksa parti-parti membuat keputusan bagaimana mereka akan terlibat dan menyertai PRN ini nanti.

PH sudah pasti mahu menebus kembali kuasa yang mereka hilang lantaran perubahan di peringkat Pusat tempoh hari. Apabila BERSATU memilih keluar dari PH dan bersama BN selain seorang wakil DAP yang keluar menjadi Bebas. Mampukah mereka mengulangi kemenangan PRU ke-14? Cabaran terbesar sesungguhnya terletak pada BN-Umno, PAS dan BERSATU, atau antara Muafakat Nasional dan Perikatan Nasional.

Kalau dilihat berdasarkan keputusan PRU ke-14 lalu dan mengambil kira trend khasnya di kalangan pengundi-pengundi Melayu yang solid menolak PH dalam beberapa siri Pilihan Raya Kecil pasca PRU14, Umno, PAS dan BERSATU mampu mencetuskan ‘upset’ besar dalam PRN kali ini dan sekali gus mencorak keputusan PRU ke-15 akan datang.

Ini ditambah pula dengan kelebihan Perdana Menteri ke-9 dari Umno, dan kerajaan ‘Keluarga Malaysia’ hari ini dilihat berjaya meyakinkan rakyat akan kemampuan mereka khasnya dalam menangani pandemik COVID-19 ini apabila Malaysia melepasi kadar vaksinasi 90 peratus dan berjaya mencecah status imuniti kelompok.

Berjaya ataupun tidak gelombang ini tercetus adalah tertakluk pada kesepakatan dan permuafakatan antara ketiga-tiga parti ini. Melaka dilihat memaksa kepimpinan ketiga-tiga parti ini untuk bertindak rasional, kemenangan pada hakikatnya hanya dapat tercapai kiranya mereka dapat bersetuju untuk mencipta pertandingan satu lawan satu menentang PH. Jika gagal, maka bersedialah untuk melihat keputusan PRU ke-14 dahulu berulang dan PH dijangka menang kembali.

Malanglah kiranya kepentingan dan agenda peribadi menggerhanai kepentingan untuk menundukkan PH dan mendominasi Kerajaan Negeri Melaka dengan lebih kukuh. 

Kenyataan Pengerusi Umno Melaka Dato’ Seri Ab Rauf Yusoh, bahawa Umno Melaka terbuka pada kerjasama dengan mana-mana pihak, adalah sesuatu yang melegakan dan diharapkan dapat menjadi titik permulaan ke arah pembentukan suatu kerjasama dan persefahaman besar antara ketiga-tiga parti bagi menghadapi PRN ini.

DUN Melaka punya 28 kerusi. Dalam PRU ke-14 lalu Umno menang 13 kerusi dan BERSATU pula 2, manakala di pihak PH, DAP menang 8, PKR 3 dan PAN 2. Seorang wakil DAP iaitu ADUN Pengkalan Batu telah meninggalkan DAP dan menjadi Bebas yang mesra kerajaan. 

Kiranya Umno, PAS dan BERSATU boleh bertolak ansur dan bekerjasama bagi menghadapi PRN Melaka kali ini berdasarkan keputusan PRU ke-14 lalu, kita boleh menjangkakan beberapa kerusi PH pun boleh dikalahkan. 

Berdasarkan analisa Dr Kamarul Zaman Yusoff, apabila dicampurkan undi BN dan PAS, PH malah boleh kalah di 5 kerusi miliknya iaitu di DUN Gadek, Durian Tunggal, Kelebang, Duyong dan Bemban. 

Menariknya dari 5 kerusi itu, 3 milik DAP dan tiap-tiap satu milik PKR dan PAN. Ini akan meningkatkan jumlah kerusi ‘dalam tangan’ buat ketiga-tiga parti sebanyak 20 kerusi iaitu lebih dari cukup untuk memerintah Melaka.

Ini tidak termasuk 4 lagi kerusi yang kombinasi undi BN dan PAS cuma kurang 1,000 undi iaitu antaranya Pengkalan Batu (526), Machap Jaya (561), Rembia (614) dan Bukit Katil (912)

Jika lantaran lonjakkan sokongan kuat dari umat Melayu khasnya di empat kerusi tambahan ini tidak mustahil ‘swing’ akan berlaku juga mengakibatkan kombinasi 3 parti tadi boleh menang sekurang-kurangnya 24 dari 28 kerusi. Walau bagaimanapun ia hanya boleh berlaku jika BN, PAS dan BERSATU berkompromi dan bermuafakat bagi menghadapi PRN ini. 

Formula terbaik sudah pastilah memastikan kesemua kerusi menang atau ‘incumbent’ kekal di tangan pemiliknya, ini bermakna BN kekal di 13 kerusi manakala BERSATU di 2. Baki 13 kerusi yang dimenangi DAP, PKR dan PAN bolehlah dirunding dan dibahagi-bahagi antara ketiga-tiga parti.

Jika ini berlaku PH akan goyang dan cuma mampu bertahan di kerusi-kerusi majoriti bukan-Melayu sahaja. Inilah sesungguhnya peluang terbaik buat ketiga-tiga parti untuk membuktikan kepada rakyat bahawa demi agama, bangsa dan negara Umno, PAS dan BERSATU boleh bermuafakat dan Melaka dapat diselamatkan. 

Model Melaka ini yang dijangka mencatatkan kejayaan luar biasa nanti bolehlah diikuti di peringkat yang lebih besar khususnya dalam menghadapi PRU ke-15 nanti.

Semua pihak perlu bermuhasabah dan segera mengambil inisiatif untuk menuju ke arah satu lawan satu. Perdana Menteri Dato’ Sri Ismail Sabri Yaakob perlu diberi peranan untuk menyatukan ketiga-tiga parti, kerana dewasa ini kemenangan akan bertenggek pada populariti dan penerimaan besar rakyat pada kepimpinan Perdana Menteri. Melaka pernah menjadi pusat kegemilangan Kerajaan Melayu dirantau ini, bersama kita mengulangi kegemilangannya.

ROSLAN SHAHIR MOHD SHAHIR – HARAKAHDAILY 13/10/2021

Sumber Asal: https://www.facebook.com/100009880363600/posts/1617646141908049/

Sila lihat siri PRN Melaka:

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails