Saturday, April 01, 2017

S/usaha FUI Ditangkap, 'Massa 313': Penghina Agama Berkeliaran


Massa Aksi 313 di Jakarta, Jumat (31/03/2017), tuntut Ahok diberhentikan dan ditahan.

JAKARTA: Walaupun Setiausaha Agung Forum Umat Islam (FUI) Muhammad Al-Khaththath ditangkap polis, namun aksi menuntut penangkapan Basuki Tjahaja Purnama (Ahok) tetap diadakan.

Pada Aksi 313 di Jakarta Pusat tersebut, Jumat (31/03/2017), massa menyampaikan kritikannya kepada aparat negara. Sebab, Ahok tak kunjung ditahan walaupun sudah berstatus sebagai terdakwa kasus penistaan ​​agama.

Diketahui, Khaththath ditangkap dan telah ditetapkan sebagai suspek atas tuduhan berkaitan permufakatan makar.

"Defendan penistaan ​​agama kok bebas berkeliaran ke mana saja ...," demikian salah satu penyampaian tertulis massa melalui poster-poster yang mereka bawa dalam aksi tersebut.

"Sebenarnya kalian pejabat atau penjilat? Tangkap dan penjarakan Ahok biang kehancuran bangsa, "bunyi aspirasi lain.
Sekjen FUI Ditangkap, Aksi 313 Tetap Berlangsung


Massa Aksi 313 di Jakarta, Jumat (31/03/2017), tuntut Ahok diberhentikan dan ditahan. [Foto: Rifai]

Aksi 313 ini diikuti massa dari pelbagai elemen dari ormas Islam. Pantauan hidayatullah.com, ratusan ribu jamaah sebelum melaksanakan solat Jumaat di Masjid Istiqlal.

"Siapa yang lindungi Ahok adalah musuh umat Islam," bunyi sepanduk aspirasi lain yang kelihatan dibawa massa melintasi Jalan Medan Merdeka Timur.

Demikian lapor Hidayatullah.com. 

Sementara menurut Reuters pula..











REUTERS - SEBAHAGIAN daripada umat Islam yang menyertai tunjuk perasaan bagi menuntut pemecatan Gabenor Jakarta di Jakarta, Indonesia semalam.

Polis Indonesia semalam menahan lima individu termasuk pemimpin pembangkang Islam kerana disyaki berkomplot, sebelum protes oleh beribu-ribu umat Islam yang menuntut Gabenor Jakarta beragama Kristian dipecat, kata jurucakap polis.
Ketegangan politik dan agama yang tercetus di republik itu semakin memuncak menjelang pusingan akhir pilihan raya Jakarta pada 19 April ini.
Penyandang jawatan Gabenor Jakarta, Basuki Tjahaja Purnama yang popular dikenali sebagai Ahok sedang dibicarakan kerana mengeluarkan kata-kata menghina Islam bertanding melawan calon Muslim.
Jurucakap polis Jakarta, Argo Yuwono memberitahu media Indonesia bahawa lima orang telah ditahan awal pagi semalam termasuk Muhammad Al-Khaththath iaitu pemimpin Forum Komuniti Islam (FUI) yang juga kumpulan pembangkang kerana menganjurkan perhimpunan tersebut.
“Kami mendakwa mereka kera­na berkonspirasi dan berkomplot. Terdapat beberapa penemuan termasuk peranca­ngan untuk memasuki Parlimen Indonesia,” kata Yuwono kepada stesen televisyen TVOne.
Hampir 20,000 penunjuk pe­rasaan berhimpun di Masjid Besar Jakarta semalam ketika polis dan anggota tentera menutup jalan menuju ke istana Presiden di pusat bandar.
Protes umat Islam menyasarkan Ahok, etnik Kristian Cina yang dalam perbicaraan kerana didakwa menghina al-Quran ketika berkempen mengenai bagaimana rakyat perlu me­ngundi. Dia menafikan dakwaan tersebut.
Perhimpunan semalam merupakan yang terbaharu dalam siri menguji toleransi agama dan etnik di Indonesia.
Ahok dikatakan kekal sebagai calon popular kerana usahanya untuk mengurangkan kerenah birokrasi dan masalah kesesakan kronik dan banjir di Jakarta.
Bagaimanapun, dia berhadapan persaingan sengit dengan lawannya, bekas Menteri Pendidikan, Anies Baswedan. 
(IH)
PERHATIAN:

Info, Rakyat Indonesia Bisa Kerja Di Korea Selatan, Gaji Hampir 1 Juta Rp Sehari.

klik di sini....

4 comments:

Anonymous said...

Sama je kat sini,walaun diperbodohkan pemimpin yg melacurkan agama untuk mendapat sokongan.

IrWrWs said...

Kelulusan RUU 355 akan membolehkan akta jenayah syariah yg sudah termaktub di Kelantan dan Terengganu dilaksanakan.. tak seronok kah kita sebagai umat Islam jika ia benar2 jadi kenyataan? Kalau nak komen pun tak payah lah menyerlahkan sikap kemunafikun tu.. cukuplah bagi pada pimpinan PAN yg bersama Siti Kasim dalam isu RUU 355 ini..

Anonymous said...

Puak2 Parti Ajaran Syaitan yg munafik suka mempermainkan hukum Allah. Akta 355 adalah undang2 sekular.

IrWrWs said...

Kalau berguru dengan Lebai Tokong Pangkor 2 memang tak akan faham bahawa jika RUU 355 lulus maka akta jenayah syariah di Kelantan dan Terengganu boleh dilaksanakan!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails