Thursday, March 30, 2017

Esok, Demo Pecat Ahok, Menjelang Pusingan 2 P'raya Jakarta..















 GAMBAR dari udara menunjukkan orang Islam menyertai tunjuk perasaan membantah Ahok di Jakarta pada 4 November 2016. - REUTERS
JAKARTA – Penduduk Islam Indonesia yang diketuai beberapa kumpulan Islam merancang untuk berarak ke Istana Presiden di Jakarta esok untuk mendesak supaya Gabenor Jakarta, Ba­suki Tjahaja Purnama atau lebih dikenali sebagai Ahok dipecat kerana dituduh menghina agama Islam.
Beliau merupakan Ga­benor Jakarta pertama beragama Kristian dan berketurunan Cina dalam tempoh 50 tahun.
Dalam pada itu, ketegangan agama dan politik di Indonesia memuncak menjelang pusingan kedua dan terakhir pilihan raya Gabenor Jakarta pada 19 April depan.
Penyandang jawatan itu, Ahok yang kini dibicarakan kerana menghina kitab suci al-Quran akan menentang seorang calon beragama Islam.
Protes esok dijangka menjadi demonstrasi terbesar selepas perhimpunan beramai-ramai di Jakarta yang berlangsung beberapa hari sebelum pusingan pertama pilihan raya berkenaan pada 15 Februari lalu.
“Kira-kira 20,000 orang daripada pelbagai kumpulan terma­suk pelajar akan me­nyertainya.
“Mereka akan berhimpun di Masjid Istiqlal (masjid besar) dan berarak ke Istana Presiden,” kata jurucakap polis nasional, Rafli Amar.
Ramai orang Islam di kota raya yang dihuni 10 juta penduduk itu percaya bahawa Ahok menghina agama Islam pada tahun lalu apabila beliau mengkritik lawannya kerana menggunakan al-Quran dalam kempen politik mereka.
Beratus-ratus ribu penduduk Islam menyertai siri perhimpunan di Jakarta pada hujung tahun lalu, manakala Ahok dihadapkan ke mahkamah kerana menghina agama Islam.
Beliau pernah memohon maaf berhubung kenyataannya tetapi menafikan melakukan sebarang kesalahan.
“Kami meminta pemerintah memenjarakan Ahok dalam masa terdekat dan melucutkan jawatan beliau.
“Ini bukan lagi berkaitan isu pilihan raya Jakarta. Kami mahu mereka yang menghina agama Islam dikenakan tindakan tegas,” kata anggota kumpulan Barisan Pembela Islam, Novel Bakmukmin,
Ahok masih popular dalam kalangan warga kota kerana usaha beliau mengurangkan kerenah birokrasi di samping giat menangani masalah kesesakan trafik dan banjir di Jakarta.
Namun, kali ini beliau berdepan saingan sengit daripada bekas Menteri Pelajaran, Anies Baswedan.
Ahok menang 43 peratus undi dalam pusingan pertama Pilihan Raya Ketua Daerah (Pilkada) pada Februari lalu, manakala Anies mendapat 40 peratus undi.
Calon yang mendapat majo­riti mudah akan memenangi pu­singan kedua Pilkada untuk daerah Jakarta yang akan diadakan pada 19 April depan. – Reuters
Pidato Ahok di Kepulauan Seribu, Ahli: 14 Kata Menyinggung Pilkada 
Terdakwa penistaan agama Basuki Tjajaha Purnama (Ahok) pada sidang ke-12 kasusnya di Auditorium Kementan, Jaksel, Selasa (28/02/2017)

Komen Weblog Ibnu Hasyim: Menurut Hidayatullah.com..

Ahli bahasa sekaligus Guru Besar Linguistik Universitas Katolik Atma Jaya Jakarta, Bambang Kaswanti Purwo, menyampaikan kesaksian terkait pidato Basuki Tjahaja Purnama (Ahok) di Kepulauan Seribu yang menyinggung Surat Al-Maidah ayat 51, September 2016.


Ia menyatakan, konteks pemilihan kepala daerah (pilkada) dalam pidato Ahok itu muncul pada menit kesebelas dimana terdapat 14 kata yang menyinggung pilkada.

“Misalnya ‘kalau saya tidak terpilih’ dan ‘kalau tidak bisa pilih Ahok program jalan terus’, namun dalam pidato tetap yang mayoritas adalah tentang program,” tuturnya dikutip Antara.

Hal itu ia sampaikan saat memberikan keterangan dalam sidang ke-16 kasus penistaan agama dengan terdakwa Ahok di Auditorium Kementerian Pertanian, Jakarta, Rabu (29/03/2017).

Ia pun menjelaskan terdapat 2.987 kata dalam pidato Ahok tersebut secara keseluruhan.

“Masing-masing kata ‘Al-Maidah’ dan ‘dibohongi’ muncul sebanyak satu kali dan kata lainnya seperti ‘program’ dan ‘ikan laut’ banyak muncul,” ucap Bambang.

Namun di sisi lain ia berpendapat, pidato Ahok itu tidak ada unsur kampanyenya.

“Dalam pidato itu inti yang diangkat adalah mempromosikan progam budidaya kelautan dan budiyaya hasil benih, itu yang saya lihat dari inti pidatonya,” ujar Bambang.

Diketahui selama ini, pidato Ahok di Kepulauan Seribu tersebut dinilai banyak pihak mengandung unsur ‘kampanye’. Saat berpidato, Ahok berstatus sebagai Gubernur DKI Jakarta, dimana saat itu ia sudah digadang-gadang akan mengikuti Pilkada DKI Jakarta 2017 sebagai calon gubernur.

Bagaimana pula dengan ahok-ahok yang ada di Malaysia ini? (IH)


PERHATIAN:

Info, Rakyat Indonesia Bisa Kerja Di Korea Selatan, Gaji Hampir 1 Juta Rp Sehari.

klik di sini....

14 comments:

Anonymous said...

Jakarta mempunyai satu sahaja 'Ahok' yang sangat suka menghina agama Islam dan menindas dan menafikan hak umat Islam di Indonesia.

Sebaliknya di negara ini terdapat banyak 'Ahok' yang menjadi pemimpin parti sekular, parti liberal dan parti kafir harbi yang mempunyai satu persamaan yang jelas iaitu mereka bekerjasama untuk menghina, memfitnah dan memusuhi ajaran Islam seperti menutup aurat, khutbah dll, undang-undang Islam seperti 'Hudud', pendakwah Islam, mufti dan ulama Islam , parti Islam dan menindas dan menafikan hak umat Islam di negara ini.

Pemimpin-pemimpin parti sekular, liberal dan kafir harbi dan balaci, barua dan macai mereka haram jadah memang layak dihina... berdegar-degar memusuhi Islam dan umat Islam.. bodohnya puak sekular, liberal dan kafir harbi.. patut dihina gol bodoh piang....nilah akibat dah termakan DEDAK GMO.

Anonymous said...

Ramai 'ahok' yg tak dtg himpunan DUNGU PA$ kat padang merbok.

Anonymous said...

Ahok2 Malaysia taknak bersubahat dgn lebai2 jual agama PA$, rasuah 90juta utk menipu Allah dan rasul.

Sam Sung said...

bila nk demo suruh tghh letak jawatan..ARYUYU dh ke laut..

Anonymous said...

(1) Balaci 9:44 AM ternakan roket menulis Ramai 'ahok' yg tak dtg himpunan DUNGU PA$ kat padang merbok.

Jawapan kita: 300 ribu orang telah menghadiri majlis Pindaan RUU355 anjuran parti Islam PAS. Syabas untuk pemimpin dan ahli PAS dan penyokong RUU355 !

Sebaliknya hanya 100 ekor 'Ahok' kafir harbi dan munafik liberal menghadiri perhimpunan beruk anti-RUU 355 pada hari yang sama. Pemimpin kafir harbi dan munafik liberal adalah seperti ayam yang suka berkokok bising tetapi ekor ayam penuh dengan tahi atau najis sendiri !

Amat memalukan !

(2) Barua 9:46 AM ternakan roket menulis Ahok2 Malaysia taknak bersubahat dgn lebai2 jual agama PA$, rasuah 90juta utk menipu Allah dan rasul.

Jawapan kita: Seperti biasa, komen karut yang ditulis oleh balaci, barua dan macai ternakan roket termasuklah barua 9:46 AM telah membuktikan pemimpin dan balaci, barua dan macai Pakatan Haprak (roket, kuali dan PK*) adalah pendusta yang menjijikkan kerana mereka gagal menunjukkan sebarang bukti untuk menyokong dakwaan karut mereka terhadap parti Islam PAS.

(3) Macai 9:51 AM ternakan roket menulis bila nk demo suruh tghh letak jawatan..ARYUYU dh ke laut..

Jawapan kita: Tahniah dan syabas untuk TGHH kerana beliau telah berjaya mendedahkan kemunafikan pemimpin musang sekular berbulu ayam. Ini juga membuktikan parti Islam tidak bekerjasama dengan parti keris.

Sepatutnya macai 9:51 AM mendesak pemimpin-pemimpin Pakatan Haprak meletakkan jawatan kerana mereka memusuhi agama Islam dan umat Islam tetapi macai 9:51 AM takut berbuat demikian sebab macai 9:51 AM terlalu bergantung kepada dedak babi roket !

Syazmall Wan said...

300 ribu....lawak karut apakah ini...ru355 undang2 islam.....kitab mane kau baca...dasar mak bpak x mandi junub...bodoh sampai liang lahat..laknat pas n umno...

Syazmall Wan said...

300 ribu....lawak karut apakah ini...ru355 undang2 islam.....kitab mane kau baca...dasar mak bpak x mandi junub...bodoh sampai liang lahat..laknat pas n umno...

Anonymous said...

Wah.... balaci 1:55 PM ternakan roket memaki hamun dan memfitnah orang ramai kerana balaci 1:55 PM ternakan roket tidak dapat menerima kebenaran yang telah diketahui dan disaksikan oleh media massa dan orang ramai! Balaci 1:55 PM fikir orang ramai tidak membaca berita dan menonton tv dll sebab balaci 1:55 PM fikir ini zaman batu!

Komen balaci 1:55 PM ternakan roket sebenarnya mendedahkan dan mencerminkan asal usul balaci 1:55 PM sendiri iaitu dasar mak bpak x mandi junub...bodoh sampai liang lahat..laknat . Kesian mak bpak balaci 1:55 P kerana gagal mendidik anak jadi manusia !

Kandungan komen balaci 1:55 PM tahap meroyan gila babi jelas menunjukkan balaci 1:55 PM ternakan roket adalah contoh balaci roket yang termasuk dalam kategori pesakit mental tahap kronik ! Balaci 1:55 PM meroyan sebab belum makan ubat lagi. Jiwanya tidak tenang selepas makan dedak babi roket !

Anonymous said...

Anon 5:33 anak dajal ternakan PAS..Parti Ajaran Syaitan yg peralatkan Islam, menipu Allah dan rasul. Perosak agama.

Tgk komen2 anak dajal ni sikit pun tak menggambarkan dia seorg mukmin yg mengikut ajaran Islam sebenar.

Anonymous said...

300ribu termasuk aliens dan jin2 bertoncet.kahkahkah

AMANAT HADI dah berubah jd LAHANAT HADI dan walaun2 biol dia.

Anonymous said...

Anon 7:01 PM adalah 'Bapa Segala Dajal' ternakan sifu roket. Kerja hariannya ialah memfitnah dan memburuk-burukkan parti Islam semata-mata kerana parti Islam membela agama Islam dan hak umat Islam.

Lihatlah komen 'Bapa Dajal' ternakan roket yang penuh dengan maki hamun dan fitnah yang jelas menunjukkan bapa dajal ni sikit pun tak menggambarkan dia seorang mukmin yg mengikut ajaran Islam sebenar. !

Besar kemungkinan 'bapa dajal' ini menulis komen di waktu dia mabuk todi !

Anonymous said...

Jin bertoncet 7:06 PM adalah contoh aliens dan jin2 bertoncet yang sedang diternak oleh sifu roket untuk menyebarkan fitnah !

Anonymous said...

Baca komen2 anak dajjal PAS 1:03, 1:05 mmg sikit pun takde ciri2 mukmin yg ikut ajaran Islam sebenar.

PAS..Parti Ajaran Syaitan berketuakan BAPAK DAJJAL.

anak peneroka said...

Politik terbukti memecahkan ukhwah & kadang2 sampai memutuskan silaturahim persaudaraan...sedangkan cara islam membuktikan sebaliknya..

Umat islam malaysia bergantung pada politik utk mengubah nasib umat islam..sangat aneh..seperti org yg pandai tapi kelakuannya bodoh..merelakan umat islam semakin terpecah oleh onar pemimpin2 politik..adakah anda cukup muslim??? cukup mukmin???

menyedihkan bila tengok sesama muslim mencaci,menghina ibubapa seakan takde langsung keislamannya..semata2 demi kekuatan parti politk masing2....ingkar pada suruhan Allah & Rasul supaya jangan berpecah belah...tapi menurut saja kata2 pemimpin politik masing2...

Membela nasib umat islam haruslah dengan kekuatan islam..tiada kekuatan lain yg bakal melakukannya kerana tujuan mereka utk melihat kekuatan islam jatuh...

kekuatan islam itu bukan saja boleh menarik umat islam uyk bernaung dibawahnya..tapi juga non muslim..ini dibuktikan dizaman rasul & para sahabat..

Persoalannya...adakah kekuatan islam di malaysia??? jawapannya tiada langsung..umat islam dipimpin pemimpin yg mengajak perpecahan...tiada niat sedetik pun utk membangun kekuatan islam...semuanya bertenggek di atas nama politik...

betullah kata2 rasul bahawa umat islam akhir zaman tak ubah seperti buih2 di lautan..banyak jumlahnya tapi tiada kekuatan...

Berfikir lah anda umat muslim...gunakan akal yg allah dah beri...jangan biarkan politik membutakan hati anda hingga anda jadi pengikut2 kumpulan2 dungu....

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails