Friday, March 31, 2017

Non-Budgeter Ahok Merbahaya. Hari Ini Demo Pecat Ahok!


Gunakan Dana Non-Budgeter, Fahri Hamzah Sebut Ahok dalam Pusaran Korupsi

Jakarta: Wakil Ketua DPR RI, Fahri Hamzah (gambar) menilai, konsep pembiayaan non-budgeter yang diterapkan Gabenor petahana DKI Jakarta, Basuki Tjahaja Purnama alias Ahok sangat berbahaya dan terdedah kepada rasuah.

Menurutnya, Ahok tidak memahami bahawa pembiayaan, anggaran, atau belanja awam, tidak mengenal sumber pembiayaan non-APBD / APBN.

"Dan kemampuan pegawai awam melobi agar pengusaha membiayai kemudahan awam bukan prestasi tapi salah guna kuasa," tulisnya melalui akaun Twitter-nya, Rabu (29/03/2017).

Fahri menjelaskan, dalam meminta pemaju atau swasta untuk membina kemudahan awam, harus melalui pembahasan di DPRD dan masuk dalam APBD.

"Bui dan pasal berlapis menanti jika secara sepihak anda bangun infrastruktur awam gunakan dana korporat (syarikat. Red) tanpa perbahasan di Dewan Perwakilan Rakyat Daerah," katanya.

Dalam sistem kewangan awam, terangnya, tidak ada satu rupiah pun dana yang diterima atau digunakan tanpa melalui proses politik di DPRD.

"Anda boleh saja katakan ini berjaya membuat syarikat swasta membangunkan daerah, tapi tanpa perbahasan di Dewan Perwakilan Rakyat Daerah anda mungkin terima lebih," tegas Fahri.

Bahkan, walaupun seorang kepala daerah adalah orang yang kaya raya, tambahnya, tetap tidak boleh menggunakan wang peribadi untuk membiayai program pemerintahan.

Jika ingin membina infastruktur dengan dana peribadi, lanjutnya, maka wang tersebut perlu dimasukkan melalui pos dana geran di APBD.

"Rasuah adalah cabang KKN, termasuk kerana tidak ada skim pembiayaan awam dari sumber yang tak dipersetujui dalam APBD," ungkap Presiden Keluarga Alumni KAMMI ini melalui akaun @fahrihamzah.

Fahri menekankan, mungkin dengan menggunakan dana non-budgeter boleh mempercepatkan pembangunan atas nama rakyat. Tetapi wang itu boleh jadi berasal dari sisa sogok perizinan tertentu dan untuk pengimejan sebahagian kecil. (Hidayatullah.com)

Lihat juga..
PERHATIAN:

Info, Rakyat Indonesia Bisa Kerja Di Korea Selatan, Gaji Hampir 1 Juta Rp Sehari.

klik di sini....

2 comments:

Anonymous said...

Jika Jakarta mempunyai satu 'ahok' sahaja, di negara terdapat ramai 'ahok' yang terdiri dari puak munafik liberal dan puak kafir harbi yang dipimpin oleh Da-Pig yang amat memusuhi agama Islam dan umat Islam.

'ahok-ahok' ini sentiasa menghasut umat Islam yang jahil menentang ajaran Islam dan menggalakkan umat Islam melakukan segala bentuk kemungkaran, kesesatan dan murtad dengan alasan kononnya setiap manusia mempunyai hak kebebasan individu.

Maka kita tidak merasa hairan melihat 'ahok-ahok' ini menghina, memburuk-burukkan, memomok-momokkan dan menentang pindaan RUU355, ajaran Islam, undang-undang Islam, pendakwah Islam, ulama Islam, mufti, fatwa, mahkamah Syariah dll dan menafikan hak asasi umat Islam.

Jika pindaan RUU355 gagal dilaksanakan, 'ahok-ahok' ini akan meraikan kemenangan musuh Islam, kemungkaran dan kesesatan bersama dengan iblis dan syaitan.

IrWrWs said...

Kengkadang pelik pulak bila golongan yg mengaku cerdik tapi senang2 je kena kencing dgn Tun M dan anak beranaknya..

Episod RUU 355 masih belum tamat tak perlu buat kesimpulan lagi.. kita tunggu je perkembangan selanjutnya..

Berbalik kpd kena kencing dgn Tun M, punya lah PAN berjaya dibutakan oleh Tun M sehinggakan tidak terasa apa2 kepelikan bila Tun M suruh bongkarkan kekayaan pemimpin2 UMNO di bawah Najib sedangkan beliau sendiri dan anak beranak masih lagi kaya-raya. Simpati juga aku buat PAN kerana bukan shj oleh Tun M, malah sejak dari awal lagi dah kena kencing dek DAP dlm Perjanjian Pangkor 2!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails