Thursday, March 30, 2017

Laluan Berbasikal Begini Sepatutnya Dicontohi P.Pg.

 Rangkaian laluan basikal yang dipanggil Superhighway merentasi kawasan institusi serta komersial.
Denmark sering menjadi contoh kerana pendekatannya membina infrastruktur berbasikal yang menjadi salah satu aspek penting dalam perancangan dan reka bentuk bandar di negara itu. Perkembangan ekonomi yang pesat di bandar-bandar besar Denmark seperti Copenhagen misalnya telah mewujudkan kesesakan jalan raya yang amat teruk. 
Keadaan ini telah menjurus kepada perlunya satu penyelesaian bagi meningkatkan kualiti penggunaan pengangkutan awam serta berbasikal dalam kalangan penduduk.
Pelaburan
Copenhagen telah membuat pelaburan yang tinggi dalam membina rangkaian laluan berbasikal tanpa sebarang halangan di seluruh bandar itu. Hasilnya, jumlah penduduk yang berbasikal telah bertambah setiap tahun.
Selain rangkaian laluan basikal, pelaburan dalam sistem pengangkutan awam yang cekap, tepat masa dan bersepadu, telah mengangkat Copenhagen sebagai sebuah bandar yang mempunyai jaringan pengangkutan yang pantas, mesra alam serta mudah untuk bergerak di kawasan tersebut.
Kelebihan yang diperoleh menerusi rangkaian pengangkutan sebegini, telah memberi hasil yang positif kepada Copenhagen. Dari segi ekonomi, produktiviti telah meningkat kerana masa yang diambil untuk bergerak dari satu tempat ke tempat lain semakin singkat selain kesesakan jalan raya dapat dielakkan.
Dari segi impak sosial pula, tahap kesihatan penduduk Copenhagen telah meningkat. Berbasikal berjaya mengurangkan kos perkhidmatan kesihatan negara itu sekitar AS$1 (RM4.40) setiap satu kilometer apabila seseorang berbasikal.
Karbon dioksida
 BANDAR Copenhagen berjaya mengurangkan pengeluaran karbon dioksida sebanyak 90 ribu tan setahun.


Dari aspek alam persekitaran pula, terdapat pengurangan bunyi bising yang ketara serta udara lebih bersih.
Copenhagen berjaya mengurangkan pengeluaran karbon dioksida sebanyak 90 ribu tan setahun.
Kesimpulannya, usaha dalam menggalakkan penggunaan berbasikal di bandar mampu memberi pelbagai kebaikan serta kesan positif kepada penduduk dan kualiti alam sekitar.
Di Malaysia, penggunaan basikal atau kereta lebih terjurus kepada cuaca, tradisi dan perancangan bandar yang teliti dalam meletakkan infrastruktur berbasikal sebagai fokus utama.
Pembinaan laluan basikal yang lebih luas, merentasi institusi dan pusat komersial serta reka bentuk lebih baik di setiap persimpangan akan menjadikan rangkaian basikal lebih selamat, cepat serta selesa.
Siapa tahu, dengan adanya faktor-faktor itu, aktiviti berbasikal sebagai pengangkutan utama di bandar-bandar besar di Malaysia akan menjadi kenyataan.
Komen Weblog Ibnu Hasyim: Ini sepatutnya dicontohi oleh Pulau Pinang. Bandingkan dengan berita ini.. 

Cat Hijau Lorong Basikal Bernilai RM30 Juta Sudah Mula Tertanggal
AIDCNews – 12/1/16 –Dalam tempoh enam bulan, cat hijau untuk lorong pejalan kaki dan berbasikal yang menelan belanja RM 30 juta di Pulau Pinang sudah mulai tertanggal.
“Guna cat berkualiti rendah untuk mengecat lorong basikal tapi bonus RM30 juta.
“RM30 juta untuk mengecat laluan basikal di atas laluan pejalan kaki, menggunakan cat yang berkualiti rendah yang hilang dalam masa 6 bulan.

“Kemudian dapat lagi RM 30 juta untuk proses mengecat … setiap 6 bulan mendapat RM30 juta ?,” soal

Tan Khai Beng.
Menurut Anti Fitnah TMI cat yang mulai tertanggal itu telah mendatangkan kemarahan warga Pulau Pinang, yang jelas memperlihatkan penipuan kerajaan DAP Pulau Pinang dalam pembinaan laluan basikal yang menelan belanja tidak masuk akal.

“dilihat hasil yang dijalankan projek kerajaan negeri itu, ia jelas hanya menelan belanja ratusan ribu kerana laluan berbasikal itu ‘menumpang’ laluan pejalan kaki sedia ada dan hanya dicat dengan warna hijau dan putih.

“Walau bagaimanapun, macai-macai pembangkang cuba mempertahan ‘tokong besar’, Lim Guan Eng dengan mengatakan cat yang digunakan itu merupakan fasa pertama dan pembinaan laluan berbasikal itu masih dalam pembinaan lagi.

“Alasan yang tak munasabah diberikan oleh mereka untuk mempertahankan ‘tokong besar’ mereka. Jika laluan berbasikal itu masih dalam pembinaan, mengapa laluan terbabit dibuka kepada orang ramai??

“Perkara ini jelas menunjukkan DAP Pulau Pinang telah menyonglap RM30 juta duit rakyat umat di negeri itu, apabila perbelanjaan projek berbasikal itu yang hanya memakan ratusan ribu tetapi di ‘makap’ menjadi RM30 juta untuk poket kroni-kroni mereka,” ulasnya.

Ha ha ha.. Bandingkan lorong basikal DAP ini dengan lorong basikal Denmark.. macam buat dengan kaki, he he he 




Ini laluan basikal DAP, he he he..

16 comments:

Anonymous said...

Ala lobai...
Ingatkan tulisan ni nak ingatkan kat pemerintah di Kelantan...rupanya di alih ke Penang. Nampak sangat busuknya kepala yg dililit oleh lobai2 ni.
Kan bagus tegur sikit kerajaan Kelantan yg di tunggangi oleh lobai2.
Penang ada la jugak di buat sesuatu...Negeri lobai apa yang ada? Mau susun kayu balak ka utk buat lorong motosikal/basikal?

He..he..he..he..he

Anonymous said...

Tuan tidak mahu ulas ke berkenaan isu "walaun" kena kencing dengan "malaun".

Anonymous said...

Anon 11:30 AM adalah balaci ternakan roket yang diupah dengan seguni dedak roket untuk memfitnah dan menghina ulama Islam.

Ala Anon 11:30 AM...
Ingatkan komen kamu ni nak ingatkan kat rejim roket di PP...rupanya di alih ke Kelantan pula.

Nampak sangat busuknya hati pemimpin dan balaci roket yg dililit oleh ular-ular ternakan roket ni.

Kan bagus tegur banyak rejim roket PP yg di tunggangi oleh sifu dan balaci roket yang sedang bermaharajalela di PP tetapi kita tahu balaci ternakan roket amat takut bersuara mengkritik pemimpin Pakatan Haprak yang dipimpin kafir harbi sebab balaci ternakan roket amat bergantung pada bekalan dedak babi roket !

Rejim roket ada la jugak di buat sesuatu di PP seperti , banglo terlajak murah, jual tanah kerajaan kepada syarikat asing, merobohkan berpuluh kampung Melayu @ umat Islam, beri projek kepada bini dan kroni dan harga kertas kerja rm300 juta dll yang tidak masuk akal manusia normal...

Negeri lobai apa yang ada? Memanglah kerajaan Kelantan tidak mempunyai sebarang skandal sedangkan rejim roket PP terlibat dalam pelbagai skandal kotor dan jahat yang amat memalukan !

He..he..he..he..he...Balaci Pakatan Haprak hanya layak makan dedak babi roket! Masa kecil kecil tak mahu mampus, bila besar sibuk fitnah orang ramai !

Anonymous said...

Ya saya sokong balaci 11:45 AM mendedahkan "walaun kuali dan PK*" kena kencing kaw-kaw dengan "malaun roket".

sekarang mahafiraun dan sifu roket cuba kencing antara satu sama lain. Pemimpin sekular keris pun mahu join sama ! Hancing.....Kaki kencing !

Anonymous said...

Saya ingin bertanya pada barua, balaci dan macai Pakatan Haprak yang dipimpin oleh kafir harbi roket mengapa tangan, siku dan lutu sifu roket dan balaci-balaci roket selalu terketar-ketar sejak didakwa dalam mahkamah di Melaka dan PP? Adakah mereka sedang mengidap penyakit Parkinson atau .....?

Anonymous said...

Bagus Pak Hasim, biar barua roket meroyan lagi. Depa dah sedap dg tangas roket..

Anonymous said...

Jangan lupa satu lagi wahai lobai2.
Dah siap ka gali lobang kat jirat cina utk hadiahkan pada Najib

He5

Lobai2...kenapalah kau malang.

Anonymous said...

Ai, 'tangas roket tu ape?

Anonymous said...

BALACI ROKET MEROYAN SAKAN SETIAP KALI TUAN IBNU HASYIM MENDEDAHKAN KEJAHATAN, KEBURUKAN DAN KEZALIMAN PAKATAN HAPRAK YANG DIPIMPIN OLEH KAFIR HARBI !

SYABAS DAN TAHNIAH UNTUK TUAN IBNU HASYIM ! SEMOGA PENDEDAHAN INI DLL BOLEH MEMBUKA MATA DAN MINDA RAKYAT YANG TELAH DIKENCING KAW-KAW OLEH PAKATAN HAPRAK.


Anonymous said...

Anon 12:12 PM ternakan roket,

Kita umat Islam akan pastikan parti kafir harbi, parti liberal dan parti sekular akan kalah teruk dalam PRU14 selepas kita semua menyaksikan kejahatan parti kafir harbi, parti liberal dan parti sekular terhadap agama Islam dan umat Islam.

Kita semua akan menyokong dan mengundi parti Islam PAS dalam PRU14 sebab kita semua sudah merasa jemu, muak, meloya dan bosan dengan kejahatan, keburukan, kesombongan, penindasan dan penipuan yang dilakukan oleh pemimpin-pemimpin parti kafir harbi, parti liberal dan parti sekular ke atas rakyat!

Anonymous said...

Barisan Nasional hari ini membuat keputusan tidak akan membentangkan Pindaan Rang Undang-Undang (RUU) Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) atau Akta 355 di Parlimen.

Keputusan itu diumum Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak selepas mempengerusikan Mesyuarat Dewan Tertinggi Barisan Nasional di Menara Dato Onn, PWTC, di sini.

Beliau yang juga Pengerusi Barisan Nasional (BN) berkata keputusan dibuat berdasarkan konsensus dalam BN.

"BN memutuskan bahawa kerajaan tidak akan bentang RUU 355 selaras dengan dasar dan amalan bahawa BN buat keputusan berdasarkan konsensus," katanya dalam sidang media selepas mesyuarat berkenaan.

Jelasnya, dengan pengumuman itu, RUU 355 akan kekal menjadi rang undang-undang persendirian.

"Justeru, rang undang-undang ini akan terus menjadi rang undang-undang persendirian dan terserah kepada speaker untuk menentukan, mengikut pada order paper.

"Kalau speaker putuskan ia akan dibentangkan, maka ia akan dibentangkan. Dan speaker juga akan putuskan peraturan berhubung undang-undang tersebut," katanya lagi.

Anonymous said...

"Ada lobai2 kat sini kata mereka dah sediakan baldi2 utk ditadah kencing umno".

Betul jugak ye...
Lepas ni boleh la lobai2 buat mandi dan cuci lobai2 yg ada kat kepala tu dgn air kencing.

He5
Ape le dungu sangat lobai2 ni

Saiful Azmi Husin said...

Ramai sungguh kaki minum kencing Carlsberg OctoberFEST DAPigs dari PAN Imayam/PKR/PPBM yang amat bergumbira bagi pihak Kaum Kafir Harbi, Kaum Penzina, Kaum Kaki Buntut, Kaum Liberal & Lesbian dan lain-lain kaum Laknatullah jika RUU355 gagal dibentang dan dilaksanakan!

mohd shahran said...

lebih baik komen kelantan. dipimpin ulamak, negeri kotor air teruk, rumah banjir tak siap..

Anonymous said...

Komen tahap dungu yang ditulis oleh Anon 2:33 PM jelas menunjukkkan Anon 2:33 PM tidak pernah pergi ke Kelantan. Anon 2:33 PM adalah contoh katak bawah tempurung yang diternak roket !

Anonymous said...

Barua 12:58 PM ternakan sedang menadah air kencing sifu roket konon air kencing sifu roket boleh diminum dan boleh digunakan untuk mandi-manda dan sebagai ubat AIDs oleh barua-barua ternakan roket!

Inilah ajaran sifu roket yang sedang mengidap penyakit terketar-ketar tangan, lutut dan kaki sejak keluar masuk court ! Penyakit Parkinson? Sebab itulah barua, macai dan balaci roket sama bodoh dengan keldai !

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails