Sunday, December 06, 2015

Lesbian, Gay, Biseksual, Transgender (LGBT) Boleh Sertai PAN... -Dr Dzulkifli Ahmad


Parti Amanah Negara (PAN) bersedia menerima kewujudan dan mendekati golongan lesbian, gay, biseksual dan transgender (LGBT). 

Menurut Pengarah Strategi PAN Dr Dzulkifli Ahmad, parti itu bersifat terbuka untuk berbincang bagi menghormati hak golongan berkenaan. 

“Mereka sebenarnya wujud. Adakah perlu kita mencampak mereka ke dalam laut, buang ke gunung atau sumbat mereka ke penjara ataupun bunuh mereka?” kata Dr Dzul ketika ditemui pada forum Forum Islam dalam Perlembagaan Demokrasi. 

Jelasnya lagi, pendekatan yang dilakukan tiada kaitan kesederhanaan dan liberalism sebagaimana yang didakwa sesetengah pihak. 

“Ini pendirian PAN kerana ia bersifat inklusif atas dasar hormat dan bila hormat bermakna kita iktiraf mereka, menerima kewujudan mereka, mendekati mereka kerana ia kecantikan agama kita,” katanya. 

Jelas Dr Dzulkifli lagi beliau yakin pendirian PAN akan diterima parti lain dalam Pakatan Harapan (PH) termasuk PKR. (IH)

23 comments:

Anonymous said...

Parti sekular liberal yang mengalami masalah kekurangan ahli bersedia menerima ahli baru yang terdiri dari jin, bunian, mambang, orang utan, kera, katak, kodok dll. Perkhidmatan bomoh yang menggunakan asap vape boleh membantu parti ini menambah keahlian makhluk halus.

Anonymous said...

Mengapa parti PANdir mengiktiraf dan mengambil LGBT sebagai ahli sedangkan
Islam dengan tegas mengharamkan dan menolak kaum lesbian, gay, biseksual dan transgender (LGBT)?

Hari demi hari, makin banyak manusia yang suka menderhaka kepada Allah dengan meninggalkan perintah Allah dan sanggup melakukan perbuatan yang ditegah oleh-Nya. Manusia semakin liar dan lalai sehingga mahu membuat apa saja menurut kemahuan nafsu, walaupun bertentangan dengan fitrah atau semulajadi penciptaannya.

Sebuah hadis marfu' yang diriwayatkan oleh Abdullah bin 'Abbas r.a bermaksud: Rasulullah s.a.w melaknat lelaki yang menyerupai perempuan dan perempuan yang menyerupai lelaki.

Abdullah bin "Abbas r.a juga meriwayatkan hadis yang berkaitan maksudnya: Rasulullah s.a.w melaknat lelaki yang bertingkah laku seperi wanita dan wanita yang bertingkah laku seperti lelaki.

Allah mengharamkan homoseksual:

"Dan Nabi Lut juga (Kami utuskan). Ingatlah ketika ia berkata kepada kaumnya: "Patutkah kamu melakukan perbuatan yang keji, yang tidak pernah dilakukan oleh seorang pun dari penduduk alam ini sebelum kamu?"Sesungguhnya kamu mendatangi lelaki untuk memuaskan nafsu syahwat kamu dengan meninggalkan perempuan, bahkan kamu ini adalah kaum yang melampaui batas". (Al-A'raaf 7:80-81)

Ini bererti puak-puak LGBT adalah calon-calon ahli neraka kecuali mereka bertaubat nasuha dan meninggalkan perbuatan keji LGBT tersebut


Anonymous said...

Golongan yg Nabi saw tak ngaku umat ni didakwahkan dan dinasihati, jgn diiktiraf, Nabi saw pun tak iktiraf sbg umat, cammne la PAN boleh terima ?
Apa dah jadi dgn PAN ni ?

Anonymous said...

Tahniah... Jangan terlalu menghukum golongan ini. Kadang-=kadang, pendakwah pun tak memehami mereka. Mereka ini perlu dipulihkan bukan dikutuk dan dipinggirkan. Jangan melihat orang Islam kerjanya menghukum saja, padahal kumpulan pendakwah ini adalah penerang, bukan penyerang. Sekali lagi tahniah PAN...

Anonymous said...


Program pemulihan LGBT memang wujud tetapi golongan LGBT tidak mahu membantu diri mereka sendiri untuk berubah menjadi manusia yang berakhlak mulia.

Anon 9:58 PM sepatutnya membaca kisah Nabi Lut yang telah berusaha gigih memulihkan manusia LGBT tetapi gagal. Akhirnya manusia LGBT ditimpa bala yang sangat dahsyat!

Anonymous said...

Apa akan berlaku jika manusia LGBT menguasai parti PAN?

Anonymous said...

adakah LGBT bukan manusia dan layak dianggap sebagai sampah? come on ibnu hashim.. Islam adalah rahmat ke seluruh alam.. setiap makhluk Allah ada hak mereka.. apa tanggungjawab kita sebagai org Islam utk membantu mereka...

Anonymous said...


Allah dan Rasul-Nya tegas mengharamkan LGBT. Mengapa makhluk LGBT yang masih berdegil mahu mengekalkan identiti LGBT walaupun terdapat program untuk memulihkan makhluk LGBT menjadi manusia normal? Dan mengapa pula terdapat makhluk bangang yang cuba menghalalkan LGBT yang telah diharamkan Allah dan Rasul-Nya?

Anonymous said...

Manusia dilahirkan sebagai lelaki dan perempuan yang normal bukan sebagai LGBT ! Manusia memilih untuk menjadi LGBT kerana mereka mempunyai penyakit mental.

What researchers have found is that a majority of transgenders have at least one psychiatric co-existing (co-morbid) disorder, the most prevalent being major depressive disorder, specific phobia and adjustment disorder.

Ini bererti manusia yang memperjuangkan dan membela LGBT adalah juga manusia yang mengidap sakit jiwa !

Anonymous said...

walaun2 yg buta2 terima berita tanpa semak dgn sumber2 lain...

Parti Amanah Negara (Amanah) menerima sesiapa sahaja untuk menjadi ahli dan memegang jawatan tinggi dalam parti dengan bersyarat.

Pengarah Strategi Amanah, Dr Dzulkifli Ahmad berkata, perlembagaan parti itu menetapkan kriteria sesiapa sahaja yang menghayati dan memahami prinsip-pinsip agama Islam akan diterima.

“Seseorang itu mesti memahami mendalami pemahaman tentang agama,” katanya ketika ditemui pada Forum Islam dalam Perlembagaan Demokrasi.

Katanya berdasarkan peruntukan itu, isu agama dan bangsa tidak timbul kerana keahlian akan dibuat berdasarkan kriteria.

Jelasnya, kaedah itu sejajar dengan pendekatan yang dibuat Rasulullah SAW sewaktu Baginda mentadbir Madinah di mana konsep “Ummatul Wahidah” dilaksanakan.

Anonymous said...

Tahniah PAN. Mengapa kita mesti meminggirkan golongan ini. Mengapa kita mesti menghukum mereka dengan kebencian yang tiada kesudahannya? Allah pun mengampuni mereka yang bertaubat. Tinggi mana sangat agama kamu sampai sanggup menghina dan membenci sesuatu kaum itu. Sejauh mana kita berfikir membawa mereka ke pangkal jalan. Tahniah PAN.

Anonymous said...

Perlembagaan parti itu menetapkan kriteria sesiapa sahaja yang menghayati dan memahami prinsip-pinsip agama Islam akan diterima? Adakah kaum LGBT menghayati dan memahami prinsip-pinsip agama Islam? Jika mereka menghayati dan memahami prinsip-pinsip agama Islam, mengapa mereka masih kekal sebagai LGBT sedangkan Allah dan Rasul-Nya mengharamkan LGBT?

Anonymous said...


Anon 12:03 AM,

Islam tidak mengiktiraf kaum LGBT kerana Allah dan Rasul-Nya mengharamkan LGBT. Adakah kamu mahu kita semua memuliakan dan mengiktiraf kaum LGBT sedangkan Allah dan Rasul-Nya mengharamkan dan melaknat LGBT? Jika jawapan kamu 'ya', kamulah yang sedang mengidap penyakit jiwa yang serius.

Jika kamu kita semua memuliakan dan mengiktiraf kaum LGBT, mungkin selepas itu kamu akan meminta kita semua memuliakan dan mengiktiraf aktiviti kemungkaran mereka. Jika kamu terlalu bodoh untuk memahaminya, kita buat satu perbandingan dalam bentuk kiasan iaitu kamu mahu kita semua memuliakan, mengiktiraf dan menerima kaum perompak dan menghormati hak mereka merompak kita semua.

Kita tidak perlu menghina dan membenci kaum LGBT sebab kaum LGBT sedang menghina diri mereka sendiri dengan kelakuan yang keji di luar batas normal kemanusiaan.

Kamu berkata "Allah pun mengampuni mereka yang bertaubat". Adakah kamu tahu syarat-syarat bertaubat supaya taubat diterima Allah? Antara syarat-syarat taubat ialah meninggalkan dosa tersebut. Ibnul-Qayyim berkata: ”Taubat mustahil terjadi, sementara dosa tetap dilakukan”.

Memang terdapat program-program untuk membantu kaum LGBT menjadi manusia normal. Masalahnya ialah kaum LGBT sndiri tidak mahu membantu diri mereka menjadi manusia normal ! Perubahan mestilah bermula dengan hati sendiri dan kemahuan diri yang teguh.

Anonymous said...

PEMBETULAN PERENGGAN KEDUA KOMEN 12:34 AM

Jika kamu MAHU kita semua memuliakan dan mengiktiraf kaum LGBT, mungkin selepas itu kamu akan meminta kita semua memuliakan dan mengiktiraf aktiviti kemungkaran mereka. Jika kamu terlalu bodoh untuk memahaminya, kita buat satu perbandingan dalam bentuk kiasan iaitu kamu mahu kita semua memuliakan, mengiktiraf dan menerima kaum perompak dan menghormati hak mereka merompak kita semua.

Anonymous said...

Ek eleh. Ini pun jd sensitif kpd walaun pas. Kerjanye ashik nk hukum. Mcm taliban. Bila nk laksana hudud di kelantan? Di Tganu bila? Hadi awe bole pakat dgn umno laksana hudud di tganu. Dah bincang dgn mb razif di tganu? Enakmen dah ada. Apa tunggu walaun. Lgbt hanya sbhg kecil dlm masyarakat. Mereka akan ikut arahan kjaan. Gst 6% pun semua kena. Walaun pun suka bayar gst. Haha

Anonymous said...

Anon 6.12 adalah manusia berfikiran kapitalis atau komunis yg lebih pentingkan ekonomi dan duniawi dpd agama ! org mcm ini sudah pasti tewas kpd dajjal dgn mudah apabila dijanjikan kesenangan duniawi ketika dunia dlm kesempitan hidup !

Anonymous said...

Anon 7.05 mcm taliban. Melabel n hukum. Hanya dia paham agama. Ini cara IS. Kononnye mudah tewas kpd dajjal. Hoi. Kau ada pegang kunci syurga ke? Bye

Anonymous said...

Anon 8:29 AM dan kemungkaran berpisah tiada ibarat tahi liberal dengan tangki najis sekular. Sayonara !

Anonymous said...

Pan pendakwah? Pendakyah kot ....

Unknown said...

Nak kata apa pun katalah.. Selagi PAS x mengiktiraf lgbt aku akan tetap bersama PAS..

Unknown said...

Nak kata apa pun katalah.. Selagi PAS x mengiktiraf lgbt aku akan tetap bersama PAS..

Unknown said...

Atas arahan DAP kut..

Unknown said...

Atas arahan DAP kut..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails