Friday, July 25, 2014

Sultan Kelantan Sempurnakan 'Qiam With Me'



KOTA BHARU:  Sultan Muhammad V berkenan berangkat menyempurnakan Program Qiam With Me di Masjid Al-Sultan Ismail Petra, Kubang Kerian dekat sini pada Khamis semalam dan Jumaat pagi ini.

Program bermula 9.00 malam dan berakhir  6.30 pagi itu turut disertai Tengku Mahkota Kelantan Dr Tengku  Muhammad Fa-Iz Petra Ibni Sultan Ismail Petra.

Sultan Muhammad V dan Tengku Mahkota Kelantan turut menunaikan solat Tarawih dan menyempurnakan ‘gimik upacara’ pengurniaan zakat kepada sermai 1435 orang asnaf.

Sejuta Istighfar dilangsungkan mulai 4.00 pagi sebelum Qiamullail dimulakan.

Sebelum bersolat Subuh berjemaah bersama Baginda berdua, ahli jamaah dan rakyat bersahur bersama Baginda mulai 5.00 pagi.

Tahun ini merupakan tahun ketiga Program Qiam With Me itu dianjurkan disertai Baginda berdua sejak penganjuran pertama pada 2012.

Penganjuran pertama dan kedua diadakan di Dewan Jubli Perak Istana Negeri Kelantan, Kubang Kerian dekat sini.

Program Qiam With Me anjuran bersama Kerajaan Negeri Kelantan, Majlis Perbandanran Kota Bharu Bandar Raya Islam (MPKB-BRI), Majlis Agama Islam dan Adat Istiadat Melayu Kelantan (MAIK), Pertubuhan Kerabat D’Raja Kelantan Al-Muhammadi.

Program dengan kerjasama JAKSA Pendamai Kelantan (JP), Bank Islam Malaysia Berhad (BIMB) dan Tenaga Nasional Berhad (TNB), merupakan program di mana rakyat bangun pada waktu malam (Qiam) dengan beribadat kepada Allah SWT menerusi solat Tahajjud, berzikir dan beristighfar bersama Sultan Muhammad V dan Tengku Mahkota Kelantan pada malam 27 Ramadan dalam usaha mencari Malam al-Qadar yang menjanjikan ganjaran pahala amat besar bagi mereka yang mendapatnya.

Program itu turut diserikan dengan ‘moreh minda’ oleh penceramah jemputan. – HARAKAHDAILY 25/7/2014

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails