Monday, July 21, 2014

Ini Dia Tentera Israel Yang Diculik.


Sayap bersenjata Hamas klaim culik tentara Israel di Gaza
Brigade al-Qassam mengumumkan menculik tentera Israel Shaul Aaron. alarabiya.net

Seorang jurucakap dari Brigade al-Qassam, sayap bersenjata Hamas, semalam berkata pihaknya telah menangkap seorang tentera Israel dalam pertempuran di Jalur Gaza dan menggalakkan perayaan di jalan-jalan Bandar Gaza.

Ketika bercakap di sebuah stesen televisyen yang menyokong Hamas, jurucakap tampil sambil mengenakan topeng itu dan menggunakan nama Abu Ubaida, itu menjelaskan pihaknya telah menangkap seorang tentera Zionis tetapi Israel tidak mengakui hal itu, seperti yang dilaporkan oleh stesen televisyen Al Arabiya, Isnin (21/7 ).

"Askar Israel Shaul Aaron berada di tangan Brigade," kata dia. Dikatakan nombor anggota tentera adalah 6092065.

Seorang jurucakap tentera Israel mengatakan pihaknya menyedari dengan adanya tuntutan itu dan sedang menyiasatnya. Wartawan AFP mengatakan ada perayaan di jalan-jalan di dua bandar di Tebing Barat, yakni di Ramallah dan Hebron, menyusul pengumuman dari Brigade al-Qassam tersebut, di mana warga Palestin kemudian menembak senjata mereka ke udara dan memuji Hamas.

Insiden penculikan dilakukan Hamas terakhir berlaku terhadap seorang tentera Israel bernama Gilad Shalit, pada 2006Shalit ditahan hingga 2011, ketika dia akhirnya dibebaskan dalam pertukaran untuk lebih daripada 1,027 tahanan Palestin. Namun, beberapa tahanan itu kemudian ditangkap semula oleh Israel.

Tuntutan penculikan terhadap Shaul Aaron ini datang di hari ke-13 dari kekerasan terbaru antara Israel dan Hamas, yang telah menyebabkan kematian lebih dari 430 warga Palestin dan 18 warga IsraelBrigade al-Qassam berkata Shaul diculik 24 jam sebelumnya selama serangan hendap terhadap pasukan Israel di daerah Tuffah di bahagian timur Kota Gaza.

Ada pertempuran sengit di bahagian timur Gaza, di mana Israel semalam berkata 13 tenteranya telah terbunuh dalam keganasan semalamJurucakap Hamas Sami Abu Zuhri memuji berita itu dalam satu kenyataan.

"Pengumuman oleh Qassam berkaitan penangkapan seorang tentera Zionis adalah kemenangan besar dan balas dendam atas darah para martir," kata dia.

Penculikan itu berlaku empat hari selepas Israel melancarkan operasi darat ke dalam wilayah Jalur Gaza guna mengakhiri penembakan roket dari para pejuang di Gaza. (IH)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails