Monday, July 21, 2014

Di Sini, Berduyun-duyun Bukan Islam Belajar Puasa..


Non-Muslim Negara Ini Berduyun-duyun Belajar Puasa
Mereka berduyun-duyun ke komuniti muslim untuk mendapatkan pemahaman yang lebih baik tentang nilai-nilai dan tradisi Islam.

Ibadah umat Islam di bulan Ramadan ternyata menarik minat warga Venezuela untuk sekadar mengetahui dan mengenalinya. Warga Venezuela penasaran bagaimana seorang muslim boleh menjauhkan diri dari makan dan minum dari fajar hingga matahari terbenam.

Seperti yang dilaporkan oleh Press TV, ritual muslim yang bertujuan untuk membersihkan diri secara fizikal dan spiritual itu mengundang rasa ingin tahu rakyat Venezuela. Mereka berduyun-duyun ke komuniti muslim untuk mendapatkan pemahaman yang lebih baik tentang nilai-nilai dan tradisi Islam.

"Di ibu negara Venezuela, Caracas, non-muslim mendatangi para sheik untuk diajarkan tentang Al-Quran dan nilai-nilai Islam," kata Duta Besar Iran untuk Venezuela, Hojatolah Soltani.

Menurut statistik kerajaan, Venezuela menjadi rumah bagi hampir tiga ratus ribu muslim. Selama satu dekad yang lalu, ribuan muslim berhijrah ke negara yang majoriti beragama Katolik ini. Ribuan muslim yang berhijrah itu sebahagian besar berasal dari Timur Tengah termasuk Syria, Lubnan dan Iran.

Bulan Ramadan, yang menjadi bulan paling suci dalam Islam, orang dewasa yang sihat diwajibkan puasa dengan menjauhkan diri dari makanan, minuman dan hal-hal lain yang membatalkan puasa setiap hari.

Dalam bulan ke sembilan kalendar Islam ini, muslim fokus untuk mereformasi diri dan berdoa. Ramadan juga merupakan bulan untuk memberi dan berkongsi. (IH)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails