Monday, July 21, 2014

Sorot Perjuangan Muslim Di Itali.

Muslim Italia
Pernah masjid di Itali Dirosakkan, Al-Quran Dibakar..
 
Permasalahan hiruk pikuk Muslim minoriti di Itali membuat seorang Jurugambar bernama Nicolo Degiorgis mengabadikannya dalam sebuah buku. Atas karyanya ini, Nicolo Degiorgis mendapatkan penghargaan festival fotografi Rencontres d'Arles di negara asalnya itu.

Dalam bukunya, Nicolo Degiorgis khusus menyoroti masalah Muslim Itali dalam menghadapi persoalan ibadah. Seperti bagaimana mencari tempat yang sesuai untuk ibadah.

Buku yang diberi judul 'Hidden Islam', Nicolo Degiorgis, telah membuka borok yang terjadi di negeri pizza tersebut. Mana ketegangan politik antara Muslim di Itali yang dapat dilihat pada kurangnya tempat beribadah bagi Muslim minoriti di negara tersebut dituangkan dalam bukunya.

"Di Itali hak untuk beribadah, tanpa diskriminasi, diabadikan dalam perlembagaan. Ada 1.35 juta Muslim di Itali, namun secara rasmi hanya ada lapan masjid di seluruh negeri," tulis Martin Parr dalam pendahuluan dalam buku Nicolo Degiorgis, dikutip dari lama worldbulletin, sabtu (19/7).


Veneto
Veneto Ingin Merdeka dari Itali 

Dalam karyanya, Nicolo fokus menyoroti persoalan Muslim di bandar Treviso. Treviso dipilih Nicolo kerana jamaah tempatan telah dihalang dari balik bangunan yang mereka beli sendiri untuk pergi beribadah ke dalam masjid oleh kerajaan. (IH)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails