Sunday, July 20, 2014

Kami Telah Ingatkan, Jangan Terbang Di Langit Kami. -Menteri Donetsk



Ukraina tuding separatis pro-Rusia jarah barang korban MH17
Malaysia Airlines jatuh di Ukraine


Igor Girkin, tokoh pemberontak pro Russia yang mendakwa dirinya sebagai menteri dari Republik Rakyat Donetsk sesumbar bahawa pihaknya yang telah menembak jatuh pesawat Boeing 777 milik Malaysia Airlines di wilayah udara sempadan Ukraine.

Melalui akaunnya di laman VK.com (Facebook versi Rusia), menteri yang menggunakan nama Igor Strelkov itu menulis. "Kami telah mengingatkan anda, jangan terbang di langit kami."

Anehnya, dia mengira yang ditembak oleh pasukannya adalah pesawat milik Ukraine. "Sebuah pesawat telah dibuat jatuh di kawasan sekitar Torez," tulisnya lagi.

"Ini adalah video yang membuktikan 'burung' lain telah jatuh. 'Burung' itu tidak jatuh di penempatan, jadi tidak ada orang yang tidak bersalah terluka," tulis Strelkov lagi.

Namun, seperti dikutip Mashable.com, Strelkov memadam sesumbarnya itu selepas mengetahui pesawat yang jatuh adalah pesawat komersil berpenumpang 295 orang.

Saat pemimpin tinggi lain dari kumpulan ini dihubungi, Alexander Borodai menafikan pihaknya berada di balik menembak. "Kami tidak punya senjata seperti itu (untuk menembak jatuh pesawat)." ujarnya langsung menutup telefon. (IH)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails