Thursday, July 31, 2014

Militan ISIS Buka Biro Perkawinan. Anda Mahu Nikmatinya?

Militan ISIS buka biro perkawinan
Ilustrasi perempuan bercadar melihat gaun pengantin. alarabiya.net


Kumpulan militan Negara Islam Iraq dan Syria (ISIS) dikhabarkan telah membuka agensi perkahwinan bagi wanita ingin berkahwin dengan pejuang dari kumpulan itu di wilayah yang mereka kuasai seperti di Syria dan Iraq.

"Pejabat kumpulan jihadis itu, yang beroperasi dari Al-Bab, sebuah bandar di Wilayah Aleppo, utara Syria, memberi khidmatan kepada wanita bujang dan janda yang ingin berkahwin dengan para pejuang ISIS," kata kumpulan pemantau Balai Cerap Syria bagi Hak Asasi Manusia, seperti yang dilaporkan oleh stesen televisyen Al Arabiya, Isnin (28/7).

Kumpulan pemantau berasaskan di Inggeris itu, memetik laporan penduduk, berkata pihak yang berkepentingan akan diminta untuk memberikan nama dan alamat mereka dan pejuang ISIS akan datang mengetuk pintu mereka dan secara rasmi meminta untuk perkahwinan.

Minggu lalu, ISIS juga memperluaskan liputan mereka ke sektor pelancongan dengan menyediakan para jihadis kemudahan pelancongan untuk berbulan madu dan orang awam untuk melawat bahagian lain dari "khalifah" mereka, dengan menggunakan bas.

Bas-bas milik ISIS menjalankan lawatan dua kali seminggu dari Raqaah di Syria ke Anbar di Iraq dengan mengibarkan bendera hitam kumpulan itu dan bermain lagu-lagu militan sepanjang perjalanan.

ISIS mengisytiharkan "khalifah" mereka pada bulan lalu yang merangkumi kawasan di Syria dan Iraq. Mereka dengan keras mengawal sebahagian besar wilayah di bahagian utara dan timur Syria, sempadan Iraq-Syria dan bahagian utara dan barat Iraq. Kumpulan ini dituduh atas pelbagai kekejaman, termasuk penculikan dan pembunuhan.ISIS berakar di Iraq, tetapi merebak ke Syria pada akhir musim bunga 2013. (IH)

1 comment:

Asus said...

ISIS khawarij, kejam dan pembunuh mujahideen syria.

gara2 ISIS, kini US berura2 nk masuk syria. maka selamatlah bashar laknat dan mujahideen syria akan dianggap teroris.

maka syria akan diganti pemimpin dan kembali mengikut acuan US.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails