Monday, July 28, 2014

Hanya Agama Mampu Kawal Manusia

TUAN GURU NIK ABDUL AZIZ NIK MAT |
Allahu Akbar, Allahu Akbar, Allahu Akbar..

KETIKA kita berada di penghujung Ramadan kebiasaannya anak-anak kecil yang paling seronok. Mereka seronok untuk merayakan Hari Raya dengan berpakaian baru, dapat duit raya dan macam-macam lagi.

Mereka suka dan gembira sesuai dengan keadaan mereka yang masih kecil. Namun malangnya ada juga kalangan orang yang sudah akil baligh pun berperangai serupa juga.

Keseronokan bagi mereka kerana tidak perlu berlapar lagi dan tak perlu acap kali berulang alik ke masjid. Lebih malang lagi kalau ada juga orang tua yang berumur turut berfikir macam itu.

Sebaliknya berbeza dengan orang berumur yang menghayati agama, mereka akan risau dan dukacita berada di detik-detik akhir Ramadan kerana peluang untuk menambah pahala akan berakhir.

Apabila berakhir Ramadan habislah peluang menambah pahala berkali ganda yang ditawarkan Allah SWT. Ketika di atas dunia sekarang kita hendak duit untuk membeli segala keperluan hidup. Duit pun tidak sama antara satu negara dengan negara lain.

Begitu juga dengan negeri akhirat, duit berlainan digunakan yang dipanggil pahala. Pahala akan berguna apabila manusia masuk ke dalam lubang kubur sehinggalah kebangkitan semula di Padang Mahsyar kelak.

Di Padang Mahsyar anak, isteri, suami, pangkat dan darjat kebesaran tidak berguna satu sen pun. Apa yang manusia harapkan ialah syafaat daripada Nabi Muhammad saw.

Persoalannya sekarang adakah Nabi Muhammad kenal siapa kita. Ini kerana ketika itu berbilion manusia dibangkitkan sejak zaman Nabi Adam as sehingga Nabi Muhammad saw. Manusia terlalu ramai.

Jadi ketika kita masih bernafas lagi sekarang hendaklah menggunakan sepenuhnya kehadiran Ramadan untuk menggandakan pahala. Intisari kita berpuasa hanya Allah SWT sahaja yang tahu.
Berbeza berbanding dengan amalan solat, orang boleh nampak. Begitu juga memberi zakat, orang lain juga nampak apa yang kita lakukan.

Puasa orang lain tidak tahu. Puasa merupakan amalan yang tidak dapat dilihat sesiapa pun kecuali Allah SWT.

Ramadan melatih diri kita biar pun letih dan lapar, kita tidak akan makan kerana berpuasa.
Inilah yang dimaksudkan falsafah penyertaaan Allah dalam kehidupan kita sebagai hamba-Nya. Tiada sistem atau ideologi yang mampu mengawal manusia kecuali Islam.

Sekian. Wasalam.

Salam Aidilfitri
Maaf Zahir dan Batin

Tuan Guru Datuk Nik Aziz Abdul Aziz Nik Mat

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails