Thursday, July 31, 2014

Wanita Tak Boleh Terbahak Tertawa Kuat-kuat -T/PM Turki


Wakil perdana menteri Turki sebut wanita tak boleh terbahak
Bulent Arinc 


Timbalan Perdana Menteri Turki mengatakan perempuan sepatutnya tidak tertawa kuat-kuat. Dia juga menyeru agar wanita menghentikan kebiasaan mereka menelefon berjam-jam dan membicarakan hal tidak perlu.

Akhbar the Daily Mail melaporkan, Rabu (30/7), Bulent Arinc mengatakan saat ini warga Turki sudah jauh dari nilai-nilai Al-Quran. Manusia yang sesuai menurut kitab suci umat Islam itu harus mempunyai rasa malu dan kehormatan.  


"Ini seruan yang baik bagi lelaki mahupun perempuan. Tuhan itu suci, murni. Manusia juga harus mempunyai sifat-sifat ketuhanan agar mempunyai kemurnian," ujarnya.

Dia juga menyinggung perilaku konsumtif warganya seperti gemar membeli telefon bimbit dan kereta. Menurutnya bahkan jika Sungai Nil banyak menghasilkan minyak pun tidak pernah cukup untuk menjadi bahan bakar kenderaan yang terus bertambah.

Arinc mengatakan Turki mengalami krisis moral yang berbahaya. Banyak perempuan dan lelaki tak lagi boleh menjaga dirinya dari pergaulan dan seks bebas. Dirinya berharap generasi muda Turki boleh menahan dirinya dari hal-hal dilarang oleh agama.


Komen Weblog Ibnu Hasyim:  Fenomena di Turki hampir sama dengan fenomena di Malaysia. Turki mengalami krisis moral yang berbahaya. Banyak perempuan dan lelaki tak lagi boleh menjaga dirinya dari pergaulan dan seks bebas Bulent Arinc berharap generasi muda Turki boleh menahan dirinya dari hal-hal dilarang oleh agama.

Saranan beliau di atas adalah saranan ke arah mendekatkan remajanya ke arah agama, yang juga boleh digunapakai di kalangan remaja atau belia-belia Malaysia. Orang yang faham agama akan tahu hikmah adab-adab tersebut. (IH)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails