Wednesday, April 02, 2014

PKS Bantu Polis Jaga Keamanan Pemilu 2014

Tim Kepanduan Partai Keadilan Sejahtera (PKS) - Foto: islamedia.web.id
Tim Kepanduan Partai Keadilan Sejahtera (PKS) – Foto: islamedia.web.id

PILIHAN RAYA PRESIDEN INDONESIA    

Bandung: DPW PKS Jawa Barat mengerahkan sekitar 3,000 orang dari Bidang Kepanduan dan Sukan untuk membantu pihak polis dalam menjaga situasi dan kondusifitas keselamatan selama Pemilihan Umum ( Pemilu ) 2014 agar berlangsung aman dan damai

Kalau dihitung - hitung kita ada 3,000 an se - Jabar , ahli pengakap kita yang akan membantu polis dalam keselamatan pilihan raya , " kata Ketua Pasukan Kempen DPW PKS Jawa Barat Arief Setiansyah , di Kota Bandung , Senin ( 10 / 3 ) .Ia menuturkan , ahli pengakap tersebut sebelumnya telah diberikan latihan asas berkaitan keselamatan oleh polis . 

 " Mereka koordinasi dengan pihak keselamatan , polis juga ikut serta melatih memudahkan mereka . Tapi tidak hanya kepanduan saja yang diberikan latihan dari polis . Ke semua parti juga ada , " kata dia .Sementara itu , Polis Daerah ( Polda ) Jawa Barat sendiri mengerahkan kekuatan sebanyak 28 ribu kakitangan selama perhelatan Pilihan Raya 2014 . 

 " Selain itu dibantu 11 ribu personel TNI , 776 ribu anggota perlindungan masyarakat Linmas , dan agensi-agensi berkaitan , " kata Kapolda Jabar Irjen Pol Mohamad iriawan beberapa waktu lalu .Anggota polis bertugas mengedepankan tindakan preemtif dan preventif yang disokong kegiatan intelijen , penindakan , serta penguatkuasaan undang-undang . 

 " Namun kami mengimbau masyarakat senantiasa menjaga situasi kondusif sehingga kegiatan Pemilu 2014 di Jabar berlangsung aman , damai serta tertib , " kata dia . ( ROL / sbb / dakwatuna )

Lihat sebelum ini..

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails