Sunday, March 30, 2014

Desak Kerajaan Mesir Hentikan Kezaliman. -PUM


KL: Persatuan Ulama Malaysia (PUM) menggesa supaya Malaysia mendesak Kerajaan Mesir memberhentikan kezaliman terhadap Ikhwanul Muslimin.

Setiausaha Agung PUM Prof. Madya Dr Mohd Roslan Mohd Nor berkata, kerajaan Malaysia harus menunjukkan keberanian dan menyatakan pendirian yang tegas dalam hal ini.

"Sepertimana kehadiran Perdana Menteri ke Gaza pada bulan Januari 2013 yang lalu bagi memberi sokongan kepada penduduk Gaza, sekurang-kurangnya tindakan yang sama atau bantahan kepada Mesir harus dilakukan untuk memberi sokongan moral kepada Ikhwanul Muslimin," kata beliau dalam satu kenyataan.

Beliau menegaskan, hukuman mati oleh mahkamah tentera itu adalah satu bentuk kezaliman yang melampau dalam dunia hari ini. Malah beliau mempersoal, di mana suara bantahan hak asasi negara barat yang dilihat membisu dalam isu ini.

"Amat malang sekali apabila kuasa barat dan sekutunya di timur tengah tidak langsung menyatakan bantahan terhadap keputusan terhadap 529 orang tersebut.
"Mereka golongan yang tidak bersalah. Mereka adalah penyokong Dr Morsi, Presiden Mesir yang dipilih secara sah tetapi digulingkan oleh pihak tentera pimpinan Jeneral Al-Sisi.
"Apakah kesalahan mereka hanya menyokong Presiden yang dipilih secara sah melalui sistem demokrasi pilihanraya," soal beliau. (HD)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails