Saturday, April 05, 2014

Jesus Seorang Muslim, Muslim Juga Mengasihi Jesus. Gempar?


Papan iklan 'Yesus seorang Muslim' bikin heboh Ohio
Papan iklan bertuliskan Yesus seorang Muslim di Ohio. bizpacreview.com

Sebuah papan iklan kontroversi dibiayai oleh laman maklumat Ask - A - Muslim.com menyebabkan kegemparan di Bandar Columbus , Negara Bahagian Ohio , Amerika Syarikat .  

Papan iklan itu bertuliskan slogan - slogan seperti ' Isa seorang Muslim ' dan ' Muslim juga mengasihi Jesus ' .Dave Daubenmire dari perkhidmatan Pass the Salt Ministry merasa papan iklan itu menyesatkan dan tidak sopan , terutama kerana iklan itu dibuat selama musim Pra - Paskah .  

Dalam siaran akhbar yang dihantar ke Christian Newswire, Daubenmire mengumumkan niatnya untuk melakukan protes doa ' Isa adalah Tuhan ' di dekat papan iklan itu , seperti yang dilaporkan oleh laman the Huffington Post , Rabu ( 2 / 4 ) .

"Meski kami menyokong hak kebebasan bercakap bagi komuniti Islam , serta hak mereka untuk menghantar mesej di papan iklan , tapi kami tidak menyokong rampasan nama Jesus Kristus dalam usaha mereka untuk memikat kaum Nasrani yang kurang mendapat maklumat menjadi agama mereka , " kata Daubenmire . 
" Selama musim suci Pra - Paskah ini kami mencari mesej di papan iklan yang sangat sensitif , tidak jujur ​​dan pantas menerima respon dari orang Kristian yang prihatin . Kita akan berada di jalan - jalan untuk menyatakan Isa bukanlah muslim tetapi Isa adalah Tuhan ! " ujar dia . 

Kenneth Tour , seorang ahli dari organisasi Ask A Muslim , menjelaskan kepada stesen televisyen Fox News bahawa mesej dalam papan iklan itu adalah untuk menggalakkan orang - orang agar belajar tentang Islam dan mengetahui apa yang kaum muslim fikirkan tentang Isa .

Laman Ask A Muslim menulis , ' Bagi para pemula , kaum muslim adalah Nasrani , jika pengertian ' Kristian ' bermakna seseorang yang mengikuti ajaran Kristus , sehingga dengan belajar tentang Islam anda tidak tidak menentang Isa'.

" Jika mereka membaca papan iklan itu , dan mungkin jika mesej sedikit kontroversi , maka mereka akan mengajukan soalan , " ucap Tour .

Namun , pihak lain tidak bersetuju dengan strategi itu .

"Isa bukan muslim . Untuk mengisyaratkan bahawa Isa muslim , adalah sebuah kebohongan , sebuah perkara yang mustahil , " ujar Rev Bill Dunfee , seorang pendeta dari New Beginnings Ministries , kepada akhbar the Columbus Dispatch.  
"Motif kami hanyalah untuk mempertahankan gereja dan mempromosikan Injil tentang Jesus Kristus . " 

Peguam antara agama dan majlis presiden dari Pusat Budaya Islam Noor , Imran Malik , merasa papan iklan itu mungkin ' sedikit berlebihan ' , seperti dikutip the Columbus Dispatch . 

Menurut dia ini sama saja seperti memberi mesej tertentu tentang Nabi Muhammad menyinggung beberapa orang muslim . Dia memahami mengapa mesej itu boleh menjengkelkan bagi orang Kristian .

 "Kami adalah sebuah kumpulan muslim yang berasaskan di Columbus , Ohio , Amerika . Kami mendedikasikan diri kami untuk mendidik anda tentang Islam , memberikan anda suatu peluang untuk mendengar tentang Islam dari berlatih menjadi muslim , " tulis Ask A Muslim di laman mereka .[IH/fas] 

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails