Sunday, March 30, 2014

Dr M Ada Diluar Negara Semasa Kejadian Memali – Aspan Alias


Isu Memali kembali menjadi perhatian selepas Tun Musa Hitam, bekas Timbalan Perdana Menteri pertama kepada Tun Dr Mahathir Mohamad yang juga mengetuai Kementerian Dalam Negeri, pada tahun tragedi itu berlaku.

Isu ini pernah disebut dalam beberapa isu politik dalam pertengahan lapan puluhan dahulu dan saya sendiri pernah mendengar penerangan yang diberikan oleh Musa sekali dua dalam tempoh itu.
Saya tidak berniat untuk bercakap tentang isu ini dengan tepat kerana dalam artkel ini saya hanya hendak mengulangi apa yang disebut oleh Musa semasa itu.
Kami pernah mendapat penerangan dari Musa apabila ada pihak dalam Umno sendiri menjadikan isu Memali ini semasa pertandingan parti dalam tahun 1987 dahulu.

Musa telah kehadapan memberikan penerangan kepada kami yang beliau telah pergi ke Lapangan Terbang Subang untuk memujuk Dr Mahathir supaya membatalkan lawatannya ke negara China kerana isu Memali ini adalah isu yang amat serius yang memerlukan Dr Mahathir ada bersama dalam menangani isu Memali yang kian memuncak semasa itu.

Musa berkata Dr Mahathir tidak mempedulikan pujukan beliau itu dan terus juga terbang ke Jepun, sebelum memulakan lawatannya ke negara China itu.
Akhirnya berlakulah kejadian Memali itu pada 19 November 1985 itu sehari sebelum Dr Mahathir memulakan lawatan beliau kenegara China semasa itu.
Pada pendapat saya Dr Mahathir tidak berada dalam negara semasa itu kerana beliau tidak mahu menerima pujukan Musa untuk membatalkan lawatan beliau ke China yang telah diuruskan terlebih awal.

Musa telah menyatakan yang Dr Mahathir tidak mahu membatalkan lawatannya itu walaupun Musa merasakan yang lawatan itu boleh dibatalkan dan secara diplomatiknya kita mampu memberikan sebab kepada negara China kenapa lawatan itu terpaksa dibatalkan.
Tetapi Dr Mahathir tetap juga pergi dan Musa tidak dapat berbuat apa-apa kerana Dr Mahathir tetap mahu meneruskan lawatan beliau ke China itu.

Inilah yang diberitahu oleh Musa jika ia boleh membantu Dr Mahathir yang berkata beliau sudah lupa tentang dimana beliau berada semasa kejadian berdarah Memali itu berlaku.
Kenyataan Musa di Kota Baru yang Dr Mahathir semasa kejadian itu berlaku agak berbeza dengan apa yang beliau terangkan kepada kami penggiat parti pada tahun 1987 itu kerana kejadian itu berlaku sehari sebelum beliau memulakan lawatan ke negara China itu.

Kalau tidak salah pendengaran saya semasa itu, begitulah yang diterangkan oleh Musa dalam menjawab isu yang dimainkan oleh setengah pihak dalam Umno semasa itu.
Tetapi kita wajar juga mendengar penerangan atau jawapan Dr Mahathir dalam isu ini.
Tentunya perkara ini akan timbul keadaan sebenarnya kerana lawatan rasmi Perdana Menteri selalunya ada rekodnya tercatat.

Dr Mahathir telah berjanji untuk meneliti kesahihan kenyataan Musa itu, kerana beliau berkata kejadian itu terlalu lama untuk diingati dengan sepenuhnya. Mungkin Musa sendiri ada fakta yang beliau lupa kerana ia berlaku 30 tahun dahulu.
Tetapi setakat ingatan saya Dr Mahathir sudah keluar negara semasa kejadian Memali itu. Tidak kiralah samada Dr Mahathir tidak mahu membatalkan lawatannya keluar negara itu, tetapi yang saya rasa pasti semasa kejadian itu Dr Mahathir tidak berada dalam negara.

Tetapi untuk mendapatkan kesahihannya kita tunggu sahaja apa yang akan diperkatakan oleh Dr Mahathir nanti, kalaupun beliau mahu memberikan jawapannya. – aspanaliasnet.blogspot.com, 30 Mac, 2014. (TMI)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails