Saturday, April 05, 2014

Hudud, Bukan Islam Boleh Pilih.. Timbalan MB K'tan.

Menteri Besar Kelantan Datuk Ahmad Yakob akan menggunakan ahli Parlimen Kelantan untuk membentangkan usul rang undang-undang persendirian di Dewan Rakyat bagi membolehkan hudud dipraktikkan, dan sementara itu, umat bukan Islam diberi pilihan sama ada hendak patuh kepada hukum tersebut. – Gambar fail.  
Menteri Besar Kelantan Datuk Ahmad Yakob akan menggunakan ahli Parlimen Kelantan untuk membentangkan usul rang undang-undang persendirian di Dewan Rakyat bagi membolehkan hudud dipraktikkan, dan sementara itu, umat bukan Islam diberi pilihan sama ada hendak patuh kepada hukum tersebut. – Gambar fail. 

Timbalan Menteri Besar Kelantan Datuk Mohd Amar Nik Abdullah memberi pilihan kepada penganut bukan Islam di negeri itu sama ada untuk patuh kepada hukum hudud atau sebaliknya, sekiranya ia berjaya dilaksanakan di negeri berkenaan tahun hadapan.

Beliau berkata pendekatan hudud yang akan dilaksanakan di negeri itu tidak mengambil model mana-mana negara, sebaliknya berteraskan kepada prinsip Islam sebenar.

“Kelantan tidak mengikut mana-mana negara, kita hanya mengikut agama.
“Pendekatan kita juga adalah terbuka, iaitu terpulang kepada orang bukan Islam hendak ikut ataupun tidak," katanya kepada akhbar milik Umno, Utusan Malaysia hari ini.

Menteri Besar Kelantan Datuk Ahmad Yakob akan menggunakan ahli Parlimen di negeri itu untuk membentangkan usul rang undang-undang persendirian di Dewan Rakyat bagi membolehkan hudud dipraktikkan di negeri serambi Mekah itu.

Katanya, sekiranya usul berkenaan mendapat perkenan Parlimen, maka Kelantan akan mengguna pakai hukum hudud paling awal pada tahun hadapan.

Sementara itu, Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (Perkasa) mengecam kenyataan Biro Perundangan MCA, Choo Wei Sern yang mendesak kerajaan Kelantan supaya tidak membawa usul rang undang-undang Jenayah Syariah II  Kelantan 1993 ke Parlimen.

Pengerusi Biro Hal Ehwal Islam Perkasa, Shamsuddin Moner berkata, tindakan tersebut merupakan cubaan mencampuri hal ehwal Islam di negara ini serta menunjukkan pendirian berat sebelah MCA.

“Kenapa sebelum ini MCA tidak membantah tindakan gereja Katolik yang bertindak secara biadab mencabar Perkara 11(4) Perlembagaan Persekutuan yang memberi kuasa kepada kerajaan Persekutuan dan negeri mengawal pengembangan apa-apa agama dalam kalangan umat Islam?
“Perkasa memberi amaran kepada Biro Undang-Undang Pemuda MCA supaya jangan bermain api dan tidak cuba memperlekeh cadangan Kelantan untuk membentangkan draf enakmen jenayah syariah itu di Parlimen," katanya seperti dilapor Utusan Malaysia.

Shamsuddin turut menggesa kerajaan negeri agar menubuhkan sebuah panel bebas yang terdiri daripada ahli akademik serta pakar undang-undang untuk mengkaji draf usul tersebut terlebih dahulu serta memastikan kesesuaiannya sebelum dibawa ke Parlimen.

Draf itu perlu diteliti oleh pakar terlebih dahulu agar menepati kehendak syariat dan memenuhi peruntukan dan bidang kuasa Perlembagaan Persekutuan serta negeri," katanya menurut akhbar itu. – 5 April, 2014. (TMI)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails