Monday, March 31, 2014

Taliban Serang Ibupejabat P'raya Umum Di Kabul.

Taliban serang markas komisi pemilihan umum Afghanistan di Kabul
Taliban. ©Reuters

Militan Taliban semalam menyerang markas suruhanjaya pilihan raya umum Afghanistan di Ibu Kota Kabul meski sudah dijaga ketat , satu minggu menjelang pengundian dan selepas beberapa siri serangan berdarah di bandar itu .

Menurut para pegawai Afghanistan pasukan kecemasan bergegas ke kawasan itu apabila roket - roket dan tembakan - tembakan dilepaskan dari sebuah bangunan di dekatnya , seperti yang dilaporkan oleh laman asiaone.com , Sabtu ( 29 / 3 ) .


" Saya dapat mengesahkan serangan di markas IEC ( Suruhanjaya Pilihan Raya Bebas ) , " kata jurucakap IEC , Noor Mohammad Noor ." Kami mendengar dua letupan di dalam kompleks IEC , suara tembakan masih berlangsung , tetapi orang - orang selamat dan berada di dalam bilik - bilik selamat dan dijaga ketat , " lanjut dia .


Taliban mengaku bertanggungjawab atas serangan itu melalui akaun Twitter mereka . Militan Taliban lima hari lalu menyerbu sebuah pejabat IEC lain di Kabul dan menewaskan lima orang .


" Maklumat awal menunjukkan tiga atau empat penyerang telah menduduki satu bangunan dan menembak pejabat IEC , " ujar jurucakap Kementerian Dalam Negeri Afghanistan , Sediq Sediqqi .


Tempat itu sedianya akan mengadakan sidang akhbar tak lama selepas serangan untuk mengumumkan persiapan keselamatan pengundian . Serangan semalam itu berlaku sehari selepas penyerang bunuh diri Taliban menyerbu satu rumah tamu di Kabul yang digunakan oleh petugas antiranjau darat Amerika Syarikat dan menewaskan dua orang .


Serangan itu merupakan yang keempat berlaku pada tahun ini di Kabul yang mensasarkan warga asing atau tempat di mana orang - orang asing berkumpul . Taliban telah bersumpah akan melakukan siri kekerasan untuk mengganggu pilihan raya diadakan pada 5 April akan datang , dan mendesak para pejuang mereka untuk menyerang kakitangan pengundian , para pengundi dan pasukan keselamatan menjelang hari pengundian .


Pada Khamis minggu lalu empat orang bersenjata dari Taliban menyeludup pistol ke Hotel Serena Kabul yang dijaga keselamatan ketat dan menembak mati sembilan orang termasuk empat warga asing . Para korban termasuk wartawan Agence France - Presse ( AFP ) Sardar Ahmad , isterinya dan dua daripada tiga anak mereka .


Serangan itu mengikuti dua insiden sebelumnya yakni penembakan pada siang hari atas seorang wartawan radio Sweden dan serangan pada Januari lalu di sebuah restoran Lubnan yang mengorbankan 21 orang , di antaranya 13 warga asing .


Mengundi untuk memilih pengganti Presiden Hamid Karzai , yang dilarang secara perlembagaan untuk mengupayakan masa jabatan ketiga dirinya , akan menjadi penyerahan kuasa secara demokratik untuk pertama kalinya di Afghanistan .


Tetapi ada kebimbangan berulangnya pertumpahan darah yang menodai pilihan raya 2004 dan 2009 , ketika Taliban memperlihatkan penentangan mereka terhadap pilihan raya sokongan Amerika melalui kekerasan . (IH)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails