Saturday, March 29, 2014

Kempen Semarang: PKS Kumpul Dana Untuk TKI Satinah

Aksi penggalangan dana ini dilakukan oleh sekitar 12 caleg, termasuk caleg DPR RI Zubair Zafawi.
Aksi penggalangan dana ini dilakukan oleh kira-kira 12 caleg (calon presiden) saat kempen yang bertajuk 'Apel siaga kader dan sukarelawan PKS Kota Semarang'.

PILIHAN RAYA PRESIDEN INDONESIA  
Semarang - Gerakan penghimpunan dana untuk menyelamatkan Satinah , semakin membesar . Kali ini dalam kempen terbuka PKS di lapangan Kalicari , Semarang , dilancarkan Gerakan Tolong Satinah ( GTS ) .

Melalui gerakan itu PKS mengumpul dana dari ribuan kader dan simpatisan . " Gerakan ini adalah gerakan pemetik bagi semua elemen untuk terlibat massif selamatkan Satinah , " kata Anggota DPR RI dari Fraksi PKS Zuber Syafawi , Jumaat ( 28/3/2014 ) .


Zuber yang juga merupakan Caleg DPR RI Dapil I Jateng ini juga menyatakan pihaknya mengapresiasi kerajaan untuk membantu Satinah terbebas dari kes undang-undang yang menimpanya. Ia juga menyebut PKS siap membantu kerajaan menyelesaikan kes itu .


" Gerakan ini murni kepedulian kita kepada Ibu Satinah yang sedang tersandung masalah hukum di negeri orang , memang tidak seberapa namun semoga ini menjadi tambahan bagi kerajaan untuk membantu Ibu Satinah , " katanya .




Zuber Syafawi mengedarkan kotak Infaq Satinah. (Edhie Prayitno/Liputan6.com)


Sementara itu , Setiausaha Umum DPW PKS Jateng Ahmadi menyatakan , 10 ribu kader PKS Jateng siap menjayakan gerakan tersebut . " Model yang akan kita lakukan adalah membahagikan 10 kotak infaq GTS keliling saat kempen , kemudian ada kotak besar untuk menampung hasilnya , " jelas Ahmadi .


Satinah adalah tenaga kerja wanita ( TKW ) Indonesia di Arab Saudi yang akan menerima hukuman pancung . Ia akan dipancung bila diyat atau wang tebusan Rp 21 bilion tidak dibayar kepada keluarga mangsa paling lambat 3 April 2014 . ( Yus Ariyanto/Raden Trimutia Hatta/
Liputan6.com )

Lihat sebelum ini..

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails