Saturday, March 29, 2014

Apa Jadi Bila Foto Obama & Isterinya Dibuat Mirip Monyet


Koran Belgia pasang foto Obama dan istrinya mirip monyet
Gambar Obama mirip monyet di akhbar Belgium De Morgen. ©Aljazeera

Surat khabar Belgium De Morgen Isnin lalu memuatkan gambar Presiden Amerika Syarikat Barack Hussein Obama dan isterinya , Michelle , direkayasa mirip monyet . Akibatnya akhbar itu mendapat kecaman dari berbagai kalangan .

Akhirnya semalam Pemimpin Redaksi De Morgen , Yves Desmet , meminta maaf dan menyesal melalui siaran televisyen , media sosial Twitter dan Facebook . Dia menyedari foto kejuruteraan itu sudah melewati batas antara humor dan rasisme . Foto itu kini sudah dikeluarkan dari laman akhbar itu .


" Ada hal - hal yang terlalu sensitif untuk dijadikan gurauan . Kami sudah meminta maaf ratusan kali . Apa boleh buat . Kami memang kacau , " kata Desmet dalam sebuah wawancara via telefon , seperti yang dilaporkan oleh akhbar the New York Times , Khamis ( 27 / 3 ) ." Ini agak ironis kerana terjadi di surat khabar yang dikenali sangat antirasis di Belgium , " tambah dia .


Presiden Obama semalam datang ke Ibu Kota Bussel , Belgium , untuk bertemu dengan para pemimpin negara - negara Pertubuhan Perjanjian Atlantik Utara ( NATO ) sebagai rangkaian lawatannya ke Eropah .


Pegawai Rumah Putih di Belgium enggan mengulas atas kejadian ini .


Kejadian ini kembali mengingatkan awam tentang betapa kumpulan tertentu di negara Eropah masih sering menganggap orang kulit hitam sama dengan kera atau monyet , Di Perancis dan Itali sebelum sempat muncul pemberitaan seorang politikus kulit hitam diolok - olok mirip monyet. (IH)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails