Saturday, March 29, 2014

Kes Peribadi Raja Saudi Pun Perlu Campurtangan Obama..


DILAPORKAN Raja Arab Saudi Abdullah bin Abdul Aziz ternyata mengurung empat anak perempuannya dari seorang bekas isteri . Janda Abdullah itu kini memohon pada Presiden Amerika Syarikat Barack Hussein Obama agar membebaskan empat anak perempuannya ditahan di istana kerajaan . Dia menyampaikan itu dalam rangka lawatan Obama ke Ibu Kota Jeddah .

Akhbar the Daily Mail melaporkan , Sabtu ( 29 / 3 ) , Alanun Alfayez telah bercerai dengan Abdullah 11 tahun lalu dan kini menetap di Ibu Kota London , Inggeris . Namun dia tidak boleh membawa keempat puterinya ikut bersamanya . " Saya berharap Obama boleh membicarakan hal ini pada pihak kerajaan , " ujarnya .


Alanun mengatakan perlakuan Abdullah pada empat anak perempuannya sangat buruk . Mereka hampir tidak pernah keluar istana bahkan kini dilarang sama sekali . Keempat bernama Sahar , Maha, Hala , dan Jawaher .


Selain meminta bantuan Obama , Alanun menghantar surat pada bahagian hak asasi Pertubuhan Bangsa - Bangsa ( PBB ) . Sahar dan Jawaher sempat menceritakan kisah mereka melalui surat elektronik pada surat khabar the Sunday Times . Keadaan mereka mengenaskan berada di rumah tertutup dan berstatus tahanan .


Alanun diceraikan saat dia bertanya mengapa banyak warga Saudi miskin . Dia dianggap lancang oleh Abdullah .


Rupanya, peranan AS di Saudi, bukan sahaja dalam politik negara, bahkan dalam keluarga peribadi pun?  (IH)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails