Thursday, March 27, 2014

Hina & Aibnya AS Di Mata Taliban. Allah Maha Berkuasa!


WAJARLAH Amerika Syarikat (AS) dihina dan diejek. Perang terpanjang AS, Perang Afghanistan, memasuki Tahun ke -12. Perang terpanjang AS, Perang Afghanistan, memasuki tahun ke-12 pada Minggu. Peringatan ditandai pernyataan Taliban mengisytiharkan pasukan Pakta Pertahanan Atlantik Utara (NATO) lari dari Afghanistan dengan hina dan aib.

Serbuan 'kumpulan  keamanan (kononnya)', pada 7 Oktober 2001,  (kononnya) 'pemerintah menggulingkan untuk 'Taliban'. Apa lagi apabila dituduh menyembunyikan Pemimpin Al-Qaeda, Osama bin Laden, setelah serangan 11 September di New York dan Washington. 

Taliban lantas kalah , namun melancarkan perlawanan dan kian kuat bertahun -tahun hingga NATO mengerahkan sekitar 130,000 dari 50 negara membela pemerintah sokongan barat Presiden Hamid Karzai. Pasukan itu mulai ditarik keluar dan seluruh pasukan tempur asing akan pergi pada akhir 2014, sesuai dengan jadwal penarikan kesepakatan AS dan NATO.

"Dengan bantuan Allah, rakyat Afghanistan gagah berani di bawah kepemimpinan jihad berteraskaan Islam mengalahkan kekuatan tentera dan berbagai siasat persekutuan ASt dan NATO," kata pernyataan Taliban.
"Sekarang, sesudah sebelas tahun tempur tanpa henti tirani, kejahatan dan kebiadaban, hingga mereka lari dari Afghanistan dengan hina dan aib, yang sepatutnya mereka pertanggungjawabkan," katanya.




AS Lari


Sejumlah 3.199 tentara NATO tewas dalam perang itu, lebih dari 2.000 dari mereka adalah orang AS. Sebahagian besar kematian terjadi dalam lima tahun belakangan saat serangan Taliban meningkat, kata laman mandiri pelacak korban perang Irak dan Afghanistan icasualties.com.
Pada tahun ini, angka resmi menunjukkan bahawa kematian di antara pasukan keamanan Afghanistan tercatat lima kali lebih tinggi daripada NATO, saat Afghanistan mengambil peningkatan tanggung jawab sebelum penarikan tentara Barat.

AS dan NATO menyatakan pasukan Afghanistan akan mampu mengambil alih perang melawan Taliban setelah 2014, namun banyak pengulas memperkirakan terjadi perang saudara baru berdarah di antara banyak unsur. Pemerintah Afghanistan akan runtuh dan gerila Taliban kemungkinan merebut kembali kekuasaan setelah AS dan NATO menarik pasukan mereka pada 2014.

Penarikan pasukan asing dalam beberapa hal memperburuk negara itu daripada sebelum serbuan pimpinan AS menggulingkan Taliban pada hampir 11 tahun lalu, kata pakar Afghanistan, Gilles Dorronsoro, dari Carnegie Endowment for International Peace.


Rampas Senjata.

AS telah keluar daripada Afghanistan, salah satu sistem kawal dan perintah (command and control system - CNC) mereka (yang digunakan untuk mengawal Drone tanpa pemandu) telah dirampas oleh Taliban ketika konvoi pengangkutan Amerika sedang bergerak ke bawah dari salah satu pangkalan di atas bukit.

Taliban menyerang hendap konvoi tersebut dan membunuh 2 kakitangan Navy Seal Amerika, merampas peralatan/senjata, termasuk CNC yang beratnya 20 tan dan dimasukkan ke dalam enam peti. Peristiwa ini berlaku lebih kurang sebulan yang lalu pada Februari 2014. Tiada liputan dalam peristiwa ini. http://america.aljazeera.com/articles/2014/2/23/taliban-ambush-killsscoresofafghantroops.html

Apa yang Taliban mahu ialah wang. Kerana siasah wang, mereka mahu menjual sistem CNC tersebut kepada Rusia atau China. Rusia terlalu sibuk dengan urusan di Ukraine. China pula amat dahagakan teknologi sistem ini. Bayangkan jika China dapat menguasai teknologi di belakang sistem CNC ini, semua Drone Amerika akan tidak berguna lagi.

Oleh itu China telah menghantar lapan saintis pakar pertahanan mereka untuk memeriksa sistem yang dirampas tersebut dan bersetuju untuk membayar jutaan dollar untuk itu. Sekitar awal Mac 2014, lapan saintis China tersebut bersama 6 peti melakukan perjalanan mereka ke Malaysia, dengan berpendapat laluan ini adalah yang terbaik untuk mengelakkan dari dikesan. Kargo ini kemudian disimpan dalam Kedutaan China di bawah perlindungan diplomatik.
 Mereka adalah penjihad bukan penjahat seperti yang dilebelkn oleh AS jahannam!

Sementara itu, AS dengan bantuan perisikan Israel, bersama-sama merangka pelan untuk memintas dan menawan semula kargo tersebut. Maka meletuslan peristiwa MH370. Ikutilah selanjutnya ..  
MH370 Di Kubu Taliban. Gajah Lawan Gajah, M'sia Ja...

Apa yang penting, kini AS sudah kalah dan lari dari medan perang yang ia ciptakan sendiri di Afghanistan. Atau AS sendiri membuka medan perng baru yang melibatkan Malaysia di dalmnya,

Allah Maha Berkuasa dan Islam pasti menang. Yang hina dan AS dan kuncu-kuncunya. Allaaaahu Akbar. (IH)

Lihat juga ..
E-Buku IH-84: Apa Di Balik Misteri MH370 Yang Hilang?

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails