Tuesday, March 25, 2014

MH370 Terhempas Di Kawasan Terpencil Lautan Hindi

KUALA LUMPUR: Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak sebentar tadi mengumumkan bahawa kedudukan terakhir pesawat MH370 milik Penerbangan Malaysia dikesan di tengah Lautan Hindi di sebelah barat Perth, Australia.

Maklumat berhubung lokasi terakhir pesawat yang hilang sejak 17 hari lalu itu diterima menerusi data Immarsat dan Bahagian Penyiasatan Nahas Udara United Kingdom (AAIB) yang mengesahkan pesawat Boeing 777-200 itu terbang ke jalur selatan isyarat terakhir yang dikesan daripada pesawat itu, umum Najib.

"Ini kawasan yang terpencil, jauh daripada mana-mana tapak pendaratan yang munasabah. Oleh itu, dengan rasa penuh dukacita dan kesal, saya memaklumkan bahawa, berdasarkan kepada data baru ini, penerbangan MH370 berakhir di selatan Lautan Hindi," kata Najib.

Sehubungan itu, operasi mencari kini ditumpukan di koridor selatan, lokasi pesawat itu dipercayai terhempas.
Sidang media bagi menjelaskan penemuan itu akan diadakan di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) esok.
Tiada sesi soal jawab media diadakan sebaik Najib selesai membaca kenyataan ringkas.
Pesawat penerbangan MH370 membawa 239 orang, termasuk 38 penumpang dan 12 anak kapal warga Malaysia. Operasi mengesan pesawat ini digerakkan sejak ia hilang pada awal pagi 8 Mac lalu dan disertai oleh lebih 20 buah negara.

Pasukan mencari dan menyelamat (SAR) Australia, China dan Perancis memaklumkan mengesan objek dipercayai cebisan pesawat MH730 yang menguatkan lagi keyakinan bahawa ia jatuh terhempas di lautan Hindi. (IH)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails