Sunday, March 23, 2014

Undi Di Tangan 38,055 Rakyat Kajang. Selamat Mengundi..


 














KAJANG: Sejumlah 38,055 pengundi berdaftar akan membuang undi pada pilihan raya kecil (PRK) Dewan Undangan Negeri (DUN) Kajang hari ini.

PRK yang diadakan ekoran perletakan jawatan penyandangnya Lee Chin Cheh daripada PKR pada 27 Jan lalu memberi momentum baru kepada Pakatan Rakyat dalam apa yang disifatkan sebagai “langkah Kajang”.

Ketua pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim yang pada mulanya dinamakan sebagai calon PKR bagi PRK Kajang bagaimanapun tidak layak bertanding selepas Mahkamah Rayuan memutuskan beliau bersalah dalam perbicaraan segera yang diadakan enam hari sebelum penamaaan calon.

Tempat beliau kemudian diisi Presiden PKR, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail.
Dr Wan Azizah menghadapi calon ‘underdog’ iaitu Naib Presiden MCA, Datin Paduka Chew Mei Fun, 50, yang mewakili BN.

Tempoh berkempen 12 hari yang ditetapkan SPR bagaimanapun ‘digerhanakan’ dengan isu kehilangan  pesawat Malaysia Airlines MH370 pada 8 Mac lepas. Sejumlah 3,000 anggota dan pegawai polis bertugas sepanjang PRK Kajang berlangsung.

Pada PRU13, 5 Mei lalu, Lee menang dengan majoriti 6,824 undi dalam pertembungan enam penjuru dengan BN, Berjasa dan tiga calon bebas. Lima belas pusat mengundi dibuka pada Ahad dari 8 pagi hingga pukul 5 petang membabitkan 84 saluran mengundi. (HD)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails