Friday, March 28, 2014

529 Orang Syahid Di Mesir, Bukan Gambar Yang Tersebar Ini..


 Foto yang didakwa menggambarkan jenazah orang - orang yang telah dilaksanakan hukuman mati di Mesir . Foto ini sebenarnya adalah foto ratusan anak dan orang dewasa yang gugur , akibat serangan gas beracun oleh pemerintahan diktator Assad di Syria .  

Foto yang asalnya merupakan bidikan wartawan Reuters tersebut sudah beredar sejak sekitar 21 Ogos 2013 . ( dakwatuna / HDN )

dakwatuna.com - Pemerintahana Kudeta di Mesir menjatuhkan vonis hukuman mati terhadap 529 orang warga Mesir yang menolak rampasan kuasa , Senin ( 24/3/2014 ) . 529 orang tersebut sebahagian besar adalah ahli Ikhwan Muslimin .Kecaman masyarakat antarabangsa termasuk dari Indonesia terus bermunculan menyusul keputusan hukuman mati itu . 

Berkaitan dengan hukuman mati tersebut , belakangan beredar foto yang menggambarkan jenazah yang berjejeran dengan tulisan sedemikian rupa , seolah - olah menggambarkan bahawa jenazah tersebut adalah mereka yang telah pelaksanaan hukuman mati .  

Dalam foto tersebut dilengkapi dengan tulisan berbahasa Indonesia , " Ikhwanul muslimin yang dihukum gantung sampai mati pada hari ini , mereka syahid , Allahhuakbar ! Syurga untuk mereka . AL - FATIHAH .... " . Foto tersebut beredar di media sosial Twitter dan Facebook hari Khamis ini ( 27/3/2014 ) .

Foto itu juga dilengkapi dengan tulisan " 12493 Likes " , " 1016 Comments " , serta icon ibu jari dan comment , seolah - olah gambar tersebut dicapture dari sebuah laman Facebook .Berdasarkan carian redaksi dakwatuna.com , foto tersebut sebenarnya adalah foto ratusan anak dan orang dewasa yang gugur , akibat serangan gas beracun oleh pemerintahan diktator Assad di Syria . Foto yang asalnya merupakan bidikan wartawan Reuters tersebut sudah beredar sejak sekitar 21 Ogos 2013 .  

Foto asli boleh dilihat di bawah ini . ( dakwatuna / HDN )
Sumber: http://www.dakwatuna.com/

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails