Thursday, August 09, 2012

Masalah Beg Tangan Isteri Pemimpin, Korea, M'sia.


Ri Sol-ju dan tas jinjing mewahnyaBanjir dan Kelaparan menimpa Korea Utara, tapi 'First Lady' pamer beg tangan Dior
SEQUL: Wanita Negara Korea Utara (atau First Lady), dikritik sebuah media Inggeris kerana didapati memakai beg tangan mahal jenama Dior dalam sebuah kunjungan. Media ini menulis, penampilannya tidak menunjukkan simpati atas penderitaan rakyat Korut yang kelaparan.

The Telegraph pada Rabu, 8 Ogos 2012, mengangkat hal ini dalam artikel berjudul "Banjir dan Kelaparan menimpa Korea Utara, tapi 'First Lady' pamer beg tangan Dior." Dalam artikel tersebut, Telegraph memperlihatkan sebuah foto isteri Kim Jong-un, Ri Sol-ju, yang berpakaian elegan.

Selain pakaian putih dan atasan hitam, Ri yang terlihat moden kontras dengan suaminya yang mengenakan safari gelap ala Mao dan pegawai pejabat militer yang mengenakan seragam hijau tua dengan topi kebesaran. Namun yang paling menarik perhatian adalah beg tangan yang diletakkan di sampingnya. Beg tangan itu berwarna hitam elegan dengan tag besi bertuliskan "D" penanda jenama Christian Dior.

Beg tangan ini adalah aksesoris populer di kalangan atasan yang terbuat dari kulit kambing mewah dengan logo Dior berwarna perak.

"Beg tangan ini dijual di Seoul, ibu kota Korea Selatan, seharga 1.8 juta won (kira-kira RM5,000), harga yang sama dengan rata-rata penghasilan per tahun warga di Korea Utara," tulis Telegraph.

Media Inggeris tersebut persoalkan simpati Ri di tengah rakyatnya yang menderita kemiskinan dan kelaparan. "Negara berpenduduk 24 juta orang itu menderita krisis keperluan sejak bencana kelaparan pertengahan tahun 1990an yang membunuh ratusan ribu orang. Tahun ini, PBB menganggarkan tiga juta warga Korut perlu bantuan keperluan harian," tulis Telegraph.

Kehadiran Ri sebagai isteri Kim Jong-un baru terungkap bulan lalu semasa keduanya kerap terlihat bersama dalam berbagai kesempatan. Tidak diketahui bila dan telah berapa lama keduanya berkahwin.

Komen Weblog Ibnu Hasyim:  Malaysia bagaimana? Agak-agak isteri PM pun macam itu juga? (IH)
Kegilaan memakai bag berjenama mahal di kalangan pemimpin dunia menjadi ikutan isteri pemimpin Malaysia
Lihat sebelum ini..
E-Buku IH-29: Rosmah Mansur Bakal PM Wanita M'sia?
E-Buku IH-29: Rosmah Mansur Bakal PM Wanita M'sia?

2 comments:

Anonymous said...

Kempen seruan Rosmah ke Arakan State tunjuk simpati dan beri bantuan kepada Muslim Rohingya (Jangan kalah dengan wifey PM Turki) : http://www.youtube.com/watch?v=IJRtAh0dMjs

Ibnu Hasyim said...

T.kasih.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails