Thursday, May 20, 2021

Ini kisah pelakon 'kayu', jolokan kepada Sharifah Rose. Mengapa?

 

Sepantas kilat, kehadiran Sharifah Rose mendapat reaksi netizen yang menganggapnya sebagai pelakon kayu. - Foto IG Sharifah Rose

HALAMAN HIBURAN

KUALA LUMPUR: Sejak gadis berusia 23 tahun, Sharifah Rose muncul dalam drama Kekasih Hati Mr Bodyguard yang disiarkan slot Lestary di TV3, tumpuan mula terarah kepada selebriti media sosial atau Instafamous itu.

Sepantas kilat, kehadiran Sharifah Rose mendapat reaksi netizen yang rata-rata membangkitkan soal kemampuan gadis yang lebih dikenali dalam platform media sosial ini, berlakon.

Tidak hairanlah, gelaran pelakon 'kayu' atau 'pokok' kembali diperkatakan dalam laman sembang. Netizen turut membangkitkan kewajaran penerbit dan stesen penyiar memilih personaliti media sosial sebagai pelakon drama berdasarkan faktor individu terbabit mempunyai pengaruh besar atau pengikut ramai di Instagram (IG).

Ini membuka perdebatan terhadap kewibawaan penggiat seni dan pembekal kandungan hingga ada yang mengaitkan apakah penyiar atau penerbit sanggup memperdagangkan mutu produk semata-mata mengejar rating.

Rata-rata netizen menganggap personaliti media sosial yang tiba-tiba terjun dalam dunia lakonan, tidak berbakat, hanya bergantung kepada paras rupa dan diragui kemampuan mereka beraksi.

Mengajukan soalan itu kepada pengarah drama Kekasih Hati Mr Bodyguard, Nizam Zakaria, Sharifah Rose mampu berlakon biarpun masih 'hijau' dalam dunia seni.

"Untuk bakat baharu dan 'hijau' seperti Sharifah Rose, dia berada pada tahap okay. Pasti jika terus diasah dan mencuri ruang belajar, dia boleh berlakon mengikut tahap dimahukan penonton," katanya kepada BH Online.

Nizam berkata, gelaran artis 'kayu' hanyalah persepsi penonton.

"Kalau pengarah, penerbit dan stesen TV fikir seseorang pelakon tidak 'kayu', maka tidak 'kayulah' dia. Sedangkan hakikatnya, kamilah yang kena menghadap pelakon itu setiap hari sampai dia tidak lagi digelar 'kayu'.

"Kebiasaannya, orang yang mengatakan pelakon 'kayu' itu adalah mereka yang tidak tahu menilai lakonan... Perkara ini sangat subjektif," katanya.

Nizam berkata, sebagai pengarah, dia memiliki keupayaan menilai kemampuan bakat baharu seperti Sharifah Rose.

"Saya memiliki keupayaan mengagak apakah seseorang itu boleh pergi jauh dalam dunia lakonan atau sebaliknya. Jadi, percayalah dengan keupayaan saya itu," katanya.

Tambah Nizam, kemampuan penonton menilai bakat lakonan adalah berbeza.

"Perkara ini berbalik kepada cita rasa. Ada orang suka menu Melayu dan ada yang suka masakan Barat. Begitu juga dalam soal lakonan. Adakalanya lakonan bersahaja sudah memadai untuk menzahirkan emosi.

"Namun, ada pula pihak yang menganggap lakonan keterlaluan atau 'over the top' itulah yang dikatakan bagus. Pada akhirnya, kita sukar memuaskan hati orang," katanya.

Komen Weblog Ibnu Hasyim: Begitulah polemik segar ke arah meninggikan mutu filem-filem Melayu Malaysia. Bagus! Tambah pandangan sikit lagi...

'Pengarah-pengarah, penerbit dan stesen TV pula perlu fikir bagaimana untuk dapat mensesuaikan karya-karya mereka tersebut selaras dengan kehendak agama Islam dan patuh syariat. Rujuk Perkara 3 Perlembagaan Persekutuan. Insya Allah akan berbahagia di dunia dan akhirat!'


Ikutilah siri-siri terkini kes rogol berikut..

Rogol 1:Pasngan Suami-Isteri rogol gadis di Bukit Tinggi.  Rogol 2: Dipenjara 1,050 tahun, 24 sebatan.  Rogol 3: Budak 10 tahun didapati hamil di Sarawak.... Rogol 4: Babitkan wanita kasta rendah di IndiaRogol 5: Bukti Gagalnya Barat. Perancis X dapat Me...  Rogol 6: Persundalan Elit. Pengasas Sugarbook dita...  Rogol 7: Kes Rogol ADUN Tronoh. Esok sambung lagi.  Rogol 7 (i): ADUN Tronoh. 2 kesan koyakan baharu p... Rogol 8: Da'i, rogol + setubuh di luar tabii. Rogol 9: Serah bukti dakwaan ADUN Gombak Setia ja...

5 comments:

Anonymous said...

Riply belive it or not. Like or not that's the fact..!!

A highly reputable political analyst told Permadu Malaysia that former prime minister Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak has the ability and capability to resolve Malaysia's problematic health, politics and economy endless crisis.

The analyst who is known as neutral and straight forward said if prime minister Tan Sri Muhyiddin Yassin is not careful, his political career would be in jeopardy.

"Mahiaddin (referring to the prime minister's name as per NRIC) and Tun Mahathit has no choice except Najib should be nailed down once and for all," he said.

"Only the PM can do it. We don't know who the next PM would be....

"Probably... we don't know. If PM is hard on Najib, the UMNO ministers & GLC's heads would not support him in GE 15...

"TSM (Muhyiddin) and Tun Mahathir is worried... the clock is ticking towards August. The curfew will end, parliament will have to sit. He still doesn't have the majority!

"UMNO supporters believe only Najib can turn around the economy. Like it or not

Anonymous said...

Akibat terlalu ghairah memgutuk dan perlecehkan Kerajaan PN. DAP mohon maaf kena 'scammer' kah kah kah..!!

Ahli Parlimen Bagan, Lim Guan Eng hari ini berkata, beliau sedia meminta maaf berhubung dakwaan Putrajaya menghalang tawaran sumbangan dua juta dos vaksin Covid-19 kepada Pulau Pinang, jika terbukti ia adalah “scam”.

Semalam, Menteri Penyelaras Program Imunisasi Covid-19 Kebangsaan (PICK), Khairy Jamaluddin berkata, janji “penderma” dan syarikat yang berpusat di Hong Kong itu kemungkinan besar palsu, selepas pencarian mengenai syarikat itu di negara terbabit menunjukkan ia tidak wujud.

DAP kena 'scammer' datang dari media berpangkalan di Singapura. Akibat seronok membalun kerajaan islam PN media Singapura 'ter scammer' parti DAP yang cenderung menyokong perjuangan DAP dan sekutunya di Malaysia

diniewa said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

LAGAK PANDAI AKHIRNYA KANTOI KENA SCAMMER
BAB BELASAH MENGUTUK MCM TUAN DEPA DI SINGAPURA
RUPANYA DEPA SUMA BANGANG TAK KEBAH SUMEA NYER
PERIKSA DOLU SURAT TU SAHIH KER IDAK MENGKOMER SUMA YEA..!!


DOLU JADI KERAJAAN SKG KENA TENDANG
KENA MAIN DNG ATOK SMPI PUNAH RANAH
PATOT SGT DI TENDANG MASUK LONGKANG
BANGANG DEPA INI SMPI SKG TAK KEBAH KEBAH


KIKIKIKI

Anonymous said...

PEMIMPIN PH S'GOR TAK NAK LOCK DOWN PUNYA LA GEBANG
TETIBA KES COVIT MENCANAK NAIK TRUS U-TURN MENCIPAN.!
CAKAP SOMBONG BERLAGAK PEERGG BABI PUN BOLE TERBANG
PATUT LA PH TUMBANG RUPANYA PEMIMPINYA BODOH PIANG


KIKIKIKI

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails