Monday, May 17, 2021

Serangan Israel Wujudkan 'Sebuah Timur Tengah Baru'? -Ibnu Hasyim.

 


PERUBAHAN kuasa di AS memberi kesan serius pada Timur Tengah, begitulah kira-kira. 


Terutama putera mahkota yang telah kehilangan sokongan mutlak Trump berusaha untuk menyemak semula kedudukan politik mereka. Sekali lagi, ketika AS-Iran memulakan semula rundingan nuklear, ia menghadapi reaksi keras dan provokasi Israel. Turki, di sisi lain, mencoba memaksimalkan kepentingannya dalam persamaan baru ini. 


Timur Tengah adalah salah satu kawasan yang paling dinamik di dunia. Lebih mungkin membicarakan kekacauan daripada kestabilan di rantau ini. Malangnya, ia adalah geografi yang dibentuk oleh kesan konflik dan perjuangan yang sukar. Khususnya, kita bercakap mengenai kekacauan terkawal yang disebabkan oleh campur tangan luaran. 


Walaupun Turki bukan hanya negara Timur Tengah, tentu saja dipengaruhi oleh perkembangan di rantau ini. Dalam konteks ini, terdapat pencarian dinamisme dan penyemakan yang serius dalam politik wilayah terutama setelah perubahan kuasa di AS. Walau bagaimanapun, mungkin ada kesan yang lebih positif. Di satu pihak, Biden yang memulakan rundingan nuklear AS-Iran dan mengurangkan tekanannya terhadap Iran. 


Di pihak lain, menurunkan sokongan mutlak yang diberikan kepada putera mahkota Saudi dan UAE, bahkan sebaliknya, mengimbangi keseimbangan di rantau ini dengan mendalam. Israel dan negara-negara Teluk sangat cemas. Namun, mereka nampaknya berusaha untuk memberi reaksi yang berbeza terhadap perkembangan semasa. 


Dengan langkah yang diambil, Israel ingin mencegah AS-Iran berlembut secara langsung. Ia mensasarkan Iran di wilayahnya sendiri dan melalui kehadirannya di negara-negara seperti Syria. Sekali lagi, di Teluk dan Laut Merah, kedua-dua negara menyasarkan kapal yang menjadi milik satu sama lain. Namun, Iran telah memilih untuk mengelakkan peningkatan, yang merupakan tujuan utama Israel setakat ini. 


Negara-negara Teluk, sebaliknya, melihat bahawa mereka tidak lagi dapat bergantung pada payung perlindungan mutlak yang ditawarkan AS semasa era Trump, dan minta pengunduran diri. Mula-mula mereka mundur dari blokade Qatar dan memulakan proses normalisasi dengan negara ini. Sekali lagi, pelembutan serius diperhatikan dalam pendekatan mereka terhadap Turki. Walaupun belum berubah menjadi politik konkrit, tanda-tandanya sangat jelas. 


Sekali lagi, kita melihat bahawa Turki, sebagai salah satu negara terpenting di rantau ini, tidak peduli dengan usaha perubahan dan penyemakan ini. Terdapat pelbagai usaha bersama untuk menormalkan hubungan dengan negara-negara yang membentuk front menentang Turki semasa era Trump. Presiden Recep Tayyip Erdoğan, ketika membuat pelbagai perbualan telefon dengan Raja Arab Saudi, Salman bin Abdulaziz, mengatakan bahawa perkembangan sebenarnya berlanjutan dengan Mesir. 


Satu delegasi dari Turki mengadakan rundingan penting di Kaherah, dan kedua-dua negara nampaknya menumpukan perhatian pada kepentingan bersama untuk keluar dari lingkaran kalah. Sudah tentu, proses penyelesaian politik di Libya juga mempengaruhi hubungan secara positif. Dalam konteks perkembangan ini, jelas bahawa kita sedang dalam proses baru yang akan mempengaruhi kedudukan politik negara-negara di Timur Tengah. 


Semua negara nampaknya menyemak semula kedudukan dan keterlibatan mereka. Dalam masa terdekat, perang peguam dan konflik mungkin ditangguhkan untuk sementara waktu. Walau bagaimanapun, langkah-langkah yang diambil oleh Israel dan Iran akan menjadi penting dalam konteks ini. 


Konflik panas yang mungkin berlaku antara kedua-dua negara akan melanda seluruh wilayah dan menunjukkan kemampuan untuk berkembang. Bagi Turki, kita dapat meramalkan bahawa operasi dalam konteks memerangi keganasan akan berterusan di Iraq dan Syria.

 

Asia Tenggara

Bagi Asia Tenggara ia tidak boleh dilihat mudah, kerana ada yang meramalkan akan wujud 'Sebuah Timur Tengah Baru'. Pasti Asia Tenggara akan terlibat juga. Serangan Israel kali ini, bukan sahaja melibatkan PM Malaysia dan menteri luarya, bahkan sudah melibatkan juga sebuah parti politik berasas Islam, iaitu PAS.

 

Presidennya dijemput menjadi Duta Khas PM ke Timur Tengah. Tepat sekali, al-hamdulilah..

3 comments:

Anonymous said...

Israel adalah gelaran yg diberikan kpd Nabi Yaakob. Satu bahagian dari banyak bahagian bani israel adalah yahudi. Bangsa ini yg dilaknat Allah dan bukannya israel. Yahudi guna nama israel kerana politikal mileage dari nama yg baik. Jadi yg dikutuk ialah bangsa yahudi bukannya bangsa israel yg banyak nabi dilantik dari bangsa ini. Yg sengaja Tuhan sesatkan ialah bangsa yahudi.

Anonymous said...

Silap tu. Politik yahudi bukan arab. Jangan hina bangsa arab iaitu bangsa Nabi saw.

Anonymous said...

Jika barua-barua Zionis @ musang zionis berbulu ayam mahu sokong regim pengganas Israhell dengan menggunakan nama Israel, agak-agaklah sebab kita umat Islam tidak bodoh.

Negara haram 'Israel' yang suka melakukan penindasan dan kezaliman ke atas umat Islam adalah bukan Nabi Yaakob dan begitulah sebaliknya. Jika Nabi Yaakob masih ada, Nabi Yaakob akan mengutuk negara haram 'Israel' tersebut.

Jika kita mengutuk Israel, perkataan 'Israel' itu merujuk kepada negara haram Yahudi dan puak Yahudi yang mendokong Israel dan rejim pengganas Israhell.

Kita tidak mengutuk Nabi Yaakob A.S. kerana kita umat Islam sangat memuliakan para Nabi dan para Rasul Allah.

Tindakan barua zionis menyamakan negara dengan Nabi Yaakob adalah tindakan sangat bodoh kerana cuba menyamakan dua perkara yang berlainan.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails