Thursday, May 20, 2021

Bakar Tangki Minyak bekal kepada Tentera Myanmar -KIA

 

'Tentera Kemerdekaan Kachin (KIA), salah satu kumpulan etnik bersenjata anti-kudeta di wilayah Shan, bersempadan Myanmar-China, memberhentkan dan membakar lori tangki minyak yang membekalkan minyak kepada tentera Myanmar'


DI MYANMAR, kematian kumpulan pemberontak bersenjata dan penunjuk perasaan yang menentang rampasan kuasa tentera dan penahanan ahli kerajaan terpilih, akibat campur tangan pasukan keselamatan, meningkat kepada 805 orang.

Dalam laporan harian yang diterbitkan oleh Persatuan Bantuan Tawanan Politik di Myanmar (AAPP), dilaporkan bahawa 3 orang lagi meninggal dalam 24 jam terakhir di Myanmar.

Dalam laporan itu, jumlah kematian dikemas kini sebanyak 805 orang, sementara 4,146 orang ditahan.

Dinyatakan bahawa ada waran penahanan untuk 1,722 orang.

Sementara itu, Tentera Kemerdekaan Kachin (KIA), salah satu kumpulan etnik bersenjata anti-kudeta di wilayah Shan, yang bersempadan dengan Myanmar dengan China, memberhentkan dan membakar lori tangki minyak yang membekalkan minyak kepada tentera Myanmar.

Bercakap kepada akhbar The Irrawaddy, pegawai maklumat KIA Naw Bu menyatakan bahawa mereka merancang serangan itu selepas menerima maklumat bahawa lori tangki minyak tersebut akan pergi ke pangkalan tentera di negeri ini.

Dilaporkan bahawa mereka membakar 5 lori tangki minyak, Naw Bu menekankan bahawa pemandu awam tidak dicederakan.

Tentera Myanmar merampas kerajaan pada 1 Februari, setelah tuduhan penipuan dalam pilihan raya 8 November 2020 dan peningkatan ketegangan politik di negara itu.

Tentera menahan banyak pegawai dan pemimpin parti kerajaan, termasuk pemimpin de facto negara itu dan Menteri Luar Negeri Aung San Suu Kyi, dan mengisytiharkan keadaan darurat selama setahun.

Rakyat Myanmar memulakan demonstrasi pada 6 Februari, menuntut kembali demokrasi. 

Walaupun demonstrasi berskala besar berlanjutan di negara ini, pegawai tinggi kerajaan yang ditahan terus diadili di mahkamah tentera. (IH)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails