Sunday, May 16, 2021

Turki Kembangkan Roket Mini Domestik. Kenderaan Udara &Darat X Pemandu.

 


1. Syarikat Pertahanan Teknologi Troy telah mengembangkan roket mini 40 milimeter untuk UAV mini dan mikro.
16.05.2021 ~ 16.05.2021


Dengan kerja yang dilakukan dalam industri pertahanan Turki, roket mini domestik dan nasional, yang dapat digunakan dalam kenderaan udara tanpa pemandu mini dan mikro (UAV) dan kenderaan darat tanpa pemandu (AKA), telah dikembangkan.

Syarikat Pertahanan Teknologi Troy telah mengembangkan roket mini 40 milimeter untuk UAV mini dan mikro.

Roket mini, yang berada dalam had muatan yang dapat dibawa oleh sayap putar atau tetap, ketinggian rendah, mini atau mikro UAV, mempunyai infrastruktur yang sesuai untuk kegunaan serba guna.

Mencapai jarak maksimum 2 kilometer, roket mini dapat disatukan dengan hingga 6 UAV mini.

Tujuan utama sistem ini adalah untuk menentukan elemen ancaman dari jarak tertentu dengan cara terkawal atau untuk meneutralkan sasaran yang ditentukan sebelumnya tanpa mengirim personel ke zon bahaya. 


2. Bayraktar Akıncı berlepas bersama satu peluru MAM-C, satu peluru MAM-L dan satu peluru pintar MAM-T.  

23.04.2021 ~ 13.05.2021


Kenderaan Udara Tanpa pemandu penyerang Bayraktar Akıncı (TİHA), yang dikembangkan secara tempatan dan nasional, dalam ujian tembakan pertama, ia berjaya memusnahkan sasarannya dengan peluru pintar yang dikembangkan secara nasional.


Bayraktar Akıncı, pesawat serangan tanpa pemandu pertama Turki yang telah berjaya melakukan banyak ujian sebelum ini, untuk ujian tembakan pertama ia berlepas bersama satu peluru MAM-C, satu peluru MAM-L yang dibangunkan secara nasional dan satu peluru pintar MAM-T yang kali pertama digunakan.

Semasa ujian yang dijalankan oleh Pemimpin Teknologi Baykar Selçuk Bayraktar dari Pusat Latihan dan Ujian Penerbangan Akıncı di Çorlu, semua 3 peluru ujian yang dihantar dari Akıncı TİHA dengan sasaran laser berjaya mencapai sasaran dengan serangan langsung.

Uji tembakan pertama Bayraktar Akıncı TİHA juga, adalah yang pertama dari segi peluru yang dikembangkan. MAM-T, ahli baharu keluarga MAM (Mini Intelligent Ammunition), yang dikembangkan secara nasional oleh Roketsan, digunakan untuk kali pertama dalam ujian ini.

MAM-T pada UAV dapat digunakan terhadap kenderaan berperisai dan tidak bersenjata, sasaran bangunan dan permukaan air, dengan jarak 30 kilometer atau lebih. 

(IH)

1 comment:

Aden said...

Hi thanks for postiing this

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails