Thursday, May 20, 2021

Polis K'tan perlukan dron pantau sempadan. Apa Menariknya?


Ketua Polis Kelantan, Datuk Shafien Mamat (dua kanan) memantau pergerakan penduduk Kampung Pauh Lima yang dikenakan PKPD mulai tengah malam tadi sehingga 1 Jun. - Foto NSTP/Nik Abdullah Nik Omar

BACHOK: Polis Kelantan memerlukan tambahan beberapa unit dron lebih canggih untuk memantau aktiviti jenayah rentas sempadan negara di negeri itu.

Ketua Polis Kelantan, Datuk Shafien Mamat, berkata setakat ini pihaknya hanya mempunyai dua unit dron biasa yang digunakan Unit Pencegahan Jenayah.

Bagaimanapun katanya, dron yang digunakan itu hanya mampu naik pada ketinggian sehingga 500 meter sahaja.

"Untuk kegunaan dron yang dikhaskan di sempadan, ia jauh lebih canggih berbanding dron biasa dan sangat sesuai digunakan untuk memantau jenayah di kawasan sempadan di Kelantan bermula dari Tumpat ke Jeli.

"Kita sudah mengemukakan permohonan untuk peralatan itu sebelum ini, namun sehingga kini belum mendapat maklum balas daripada pihak atasan.

"Kita berharap Kelantan dapat dibekalkan dengan beberapa unit dron berkenaan kerana sempadan Kelantan-Thailand terlalu panjang," katanya.

Beliau berkata demikian ketika meninjau Kampung Pauh Lima, di sini, yang dilaksanakan Perintah Kawalan Pergerakan Diperketatkan (PKPD) mulai tengah malam tadi sehingga 1 Jun depan.

PKPD di kawasan berkenaan membabitkan 1,032 penduduk dan 10 sekatan jalan raya dibuat bagi mengekang pergerakan penduduk.

Media sebelum ini melaporkan, Jabatan Keselamatan Dalam Negeri dan Ketenteraman Awam (JKDNKA) memohon kerajaan menyegerakan perolehan penggunaan dron bagi meningkatkan keberkesanan kawalan keselamatan sempadan negara.

Pengarahnya, Datuk Seri Abd Rahim Jaafar, dilaporkan berkata, sistem dron menjadi responden pertama untuk mengenal pasti risiko dan ancaman terutama di sempadan Malaysia-Thailand.

Katanya, semua pengawasan operasi dapat dipantau secara langsung daripada jauh melalui pelbagai peranti, sekali gus memberi jaminan pengawasan dan keselamatan sempadan yang lebih berkesan.

Komen Weblog Ibnu Hasyim: Apa menariknya?Dron adalah suatu perkara penting untuk kegunaan pihak kerajaan, syarikat atau membuka peluang bisnes, dari sekecil-kecilnya hingga sebesar-besarnya. 

Dron boleh membantu negara dari sudut bisnes, kewangan, pertanian, perikanan, persenjataan dan membina kekuatan pertahanan negara, termasuk jabatan polis dan tentera. Lihat perkembangan drastiknya seperti yang berlaku di negara Turki dan lain-lain.  


Menariknya Perkembangan Dron Dunia. Penulis Sains China Memuji Pengurus Teknikal Baykar, Selçuk Bayraktar

Penulis sains popular China Song Yi Chang menggambarkan Pengurus Teknikal Baykar, Selçuk Bayraktar, sebagai "Genius dalam bidang kenderaan udara tanpa pemandu bersenjata." 

Dalam program yang disiarkan dengan tajuk "War Technologies" di China Central Television (CCTV), Song Yi Chang menyamakan Bayraktar dengan Steve Jobs, pengasas syarikat Apple.

"Seorang genius muncul di bidang ini di Turki mengenai persenjataan. Dia adalah Selçuk Bayraktar. Bapa dron di Turki. Kedudukan Bayraktar dalam perang dron adalah seperti kedudukan Steve Jobs dalam teknologi telefon pintar." Katanya.

Penulis China juga memberikan maklumat mengenai latar belakang Bayraktar dalam program ini, dan mengingatkan bahawa dia mengkhususkan diri dalam perisian dan elektronik Dron Bersenjata semasa pendidikannya di AS, dan kemudian kembali ke negaranya.

UAV Buatan Turki Bayraktar SİHA Digunakan Dalam Latihan Tentera Azerbaijan

Dalam latihan tentera Azerbaijan, Bayraktar SİHA (Kenderaan Udara Tanpa Senjata Bersenjata) buatan Turki, juga digunakan.

Dalam gambar yang dikongsi oleh Kementerian Pertahanan Azerbaijan, Bayraktar SİHA yang dikeluarkan dari hangar dan ketika lepas landas ditampilkan.

SİHA melakukan tugas mengesan sasaran musuh yang disimulasikan dan memindahkannya ke pusat pemeriksaan.

Latihan yang dimulakan semalam oleh tentera Azerbaijan dengan penyertaan 15 ribu tentera akan berterusan sehingga 20 Mei.

(IH)

1 comment:

Anonymous said...

Taklah sekolot spt disangka. Tahniah. Inovasi dan variasi. Tepat dan lukratif. Cover keluasan yg lebih dan jimat tenaga.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails