Monday, May 17, 2021

'AS Menyokong Kami, Serangan Ke Gaza Akan Berterusan'

 

1. Pesawat Perang Tentera Israel Mengebom Beberapa Titik di Wilayah Gaza

Pesawat perang tentera Israel mengebom beberapa titik di wilayah selatan, barat dan utara Gaza pada waktu malam.

Sementara pesawat perang Israel menargetkan beberapa titik milik pasukan perlawanan Palestin, tanah pertanian, jalan dan infrastruktur, akibat serangan itu, beberapa pusat polis di selatan dan barat Gaza hancur.

Dinyatakan bahawa serangan tersebut menyebabkan kerusakan besar pada beberapa bangunan dan rumah, serta jalan, pemadaman elektrik terjadi di daerah yang dekat dengan titik sasaran, dan saluran kumbahan, air dan elektrik rosak.

Dilaporkan bahawa pesawat perang Israel juga mengebom beberapa rumah dan tanah pertanian di bandar Rafah dan Han Yunus di selatan Gaza. Sebaliknya, tercatat bahawa kapal perang Israel yang dikerahkan di laut melepaskan tembakan ke arah pantai Gaza.

Akibat dari serangan tersebut, pihaknya diberitahu bahawa 2 rumah di Deir al-Belah serta di Gaza musnah.

Dalam pernyataan yang dibuat oleh Briged Izzeddin al-Qassam, sayap ketenteraan Hamas, dinyatakan bahawa roket ditembakkan di kota Beersheba dan Askalan Israel dan beberapa penempatan sebagai pembalasan atas serangan terhadap orang awam.

Jerusalem Seriyleri, sayap ketenteraan Gerakan Jihad Islam, mengumumkan bahawa sebagai tindak balas terhadap serangan yang menargetkan orang awam di Gaza, Israel melakukan serangan roket sengit ke bandar Sderot, Netivot dan Hanegev, yang terletak di sempadan Gaza.

Dalam serangan yang dilakukan Israel di Jalur Gaza sejak 10 Mei, 197 orang, termasuk 58 kanak-kanak dan 34 wanita, telah kehilangan nyawa mereka dan 1235 orang cedera; Puluhan bangunan musnah sama sekali atau menjadi tidak dapat digunakan.


2. Model Amerika Keturunan Palestin Bertindak Balas ke atas Serangan Israel

Model Amerika terkenal keturunan Palestin, Bella Hadid menerusi akaun media sosial menyokong Palestin dan bertindak balas ke atas serangan Israel.

Model terkenal Hadid membuat postingan di akaun Instagramnya dan menyokong "kebebasan Palestin".

Hadid berkongsi foto-foto dari perarakan sokongan ke Palestin yang diadakan di New York pada hari Sabtu, di mana dia juga turut serta,

"Saya merasa seperti ini sekarang. Berada di sekitar Palestin yang cantik, cerdas, hormat, penyayang, baik hati dan murah hati ... Rasanya utuh. Kebebasan untuk Palestin sehingga Palestin bebas," katanya.

Lebih daripada 30 ribu orang mengulas mengenai pos Hadid, yang mempunyai lebih daripada 42 juta pengikut. 

Banyak orang juga berkongsi kebebasan untuk Palestin.


3. Netanyahu, 'AS Menyokong Kami, Serangan ke Gaza akan Berterusan'

Perdana Menteri Israel Binyamin Netanyahu mengumumkan bahawa sokongan antarabangsa, terutama Amerika Syarikat (AS), berada di belakang mereka mengenai serangan di Jalur Gaza dan bahawa serangan ke atas Gaza akan berlanjutan.

Dalam pernyataan yang dibuat melalui akaun Twitter di Pejabat Perdana Menteri Israel, dinyatakan bahawa Netanyahu bertemu dengan pegawai pertahanan, perisikan dan ketenteraan untuk membincangkan serangan Israel ke atas Gaza.

Membuat kenyataan media selepas pertemuan itu, Netanyahu menyatakan bahawa operasi menentang Gaza akan diteruskan dengan kekuatan penuh dan bahawa Israel memerlukan masa untuk mencapai sasarannya dengan operasi ketenteraan.

Menyatakan bahawa operasi itu akan memakan masa, Netanyahu berkata,

"Ada sokongan besar, terutama dari AS. Ada sokongan antarabangsa, dan kami menggunakannya." katanya.

Netanyahu menyatakan bahawa seribu sasaran kepunyaan Hamas telah terkena di Gaza dan mengalami kerusakan serius, tetapi sasaran tersebut belum sepenuhnya dihapuskan.

(IH)

1 comment:

Anonymous said...

Teruskan bersoladariti memberi segala bentuk sokongan moral yang padu, kewangan dsb kepada semua para pejuang! Jangan berhenti mendoakan kemenangan mereka.

InshaAllah, bersama2 pasukan pejuang yang disayangi Allah SWT, umat Islam akan sekali lagi akan menang sepertimana peristiwa kemenagan didalam Perang Khaibar.

Sekali lagi kita dapat memasuki Majidil Al Aqsa dengan penuh kemuliaan sepertimana yang pernah berlaku dizaman para sahabat yang mana Bilal telah melaungkan azan disana! Tidak perlu lagi untuk mendapatkan kebenaran polis2 Yahudi untuk memasuki dimana2 sahaja pintu masjid Al Aqsa!

Allahuakbar!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails