Monday, May 17, 2021

Sokongan Biksu Budha Jepun untuk Palestin

 


Pertunjukan "Solidariti Palestin dan Baitulmuqaddis" yang diadakan semalam di ibu kota Tokyo menghimpunkan wakil masyarakat sivil di Jepun.


Satou, Biksu Kuil Buddha Nipponzan Myohoji di Jepun, menyatakan bahawa pentadbiran Israel tidak dapat mencapai hasil dengan membunuh rakyat Palestin dan mengambil tanah mereka.


Pertunjukan "Solidariti Palestin dan Baitulmuqaddis" yang diadakan semalam di ibu kota Tokyo menghimpunkan wakil masyarakat sivil di Jepun.


Para Biksu Kuil Buddha Nipponzan Myohoji dan wakil Jaringan Perdamaian Kristian juga menyokong demonstrasi, di mana bendera Turki, Mesir, Pakistan, Palestin dan Jepun dibawa.


Biksu Buddha melaungkan slogan untuk "menghentikan kematian" walaupun sudah lanjut usia dan melakukan perarakan sepanjang kilometer.


Semasa solat jenazah dilakukan tanpa kehadiran para syuhada di Palestin, para Biksu Buddha berpihak kepada kumpulan Muslim semasa solat.


Para Biksu Buddha mendoakan para syuhada.

Biksu Kuil Buddha Nipponzan Myohoji, Satou, yang menghadiri demonstrasi di Jepun, meminta agar kematian segera dihentikan, dengan mengatakan bahawa orang Israel tidak berhak membunuh orang Palestin.


Satou,

"Mencuba mencapai hasil dengan membunuh dan merebut tanah mereka bukanlah jalan keluarnya. Itu tidak boleh dibiarkan. Ketika ini terjadi, bahkan Tuhan tidak akan mengampuni mereka." ujarnya.

(IH)

1 comment:

Jaisharma said...

Hi great rreading your post

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails