Sunday, May 16, 2021

PM M'sia, HAMAS Ismail Haniyya, Saudi &AS.Biden.

 

Foto dirakamkan 24 Januari 2020 menunjukkan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin bersalam dengan Ketua Biro Politik Hamas, Ismail Haniyya. - Foto ihsan Twitter Muhyiddin Yassin

1. PM terima panggilan Ismail Haniyya

KUALA LUMPUR: Tan Sri Muhyiddin Yasin semalam menerima panggilan telefon daripada Ketua Biro Politik Hamas, Ismail Haniyya, yang berada di Semenanjung Gaza bagi memaklumkan situasi semasa di Palestin, terutamanya di Gaza.

Dalam perkongsiannya hari ini, Perdana Menteri menjelaskan amat terkesan mendengar perkhabaran berhubung keadaan masyarakat Islam di Palestin, khususnya Semenanjung Gaza yang amat menyedihkan serta menyayat hati.

"Saya menzahirkan ucapan takziah dan dukacita bagi pihak seluruh rakyat Malaysia atas kehilangan nyawa serta kecederaan yang dialami rakyat Palestin akibat serangan ganas rejim Israel.

"Saya turut menegaskan pendirian serta usaha-usaha yang sudah dan sedang diambil Malaysia dalam memperjuangkan hak rakyat Palestin tatkala menghadapi detik yang sukar ini," katanya menerusi Twitter beliau hari ini.

Beliau juga menyatakan komitmen Malaysia dalam mencari jalan untuk menghulurkan bantuan sewajarnya bagi membantu meringankan kesukaran rakyat Palestin.

"Saya juga berkongsi keprihatinan dan inisiatif yang dilakukan badan-badan bukan kerajaan (NGO) di Malaysia serta rakyat Malaysia yang kini giat menganjurkan bantuan kemanusiaan serta bersolidariti penuh ke atas perjuangan rakyat Palestin pada waktu yang mencabar ini.

"Beliau sangat menghargai keprihatinan rakyat Malaysia terhadap penderitaan rakyat Palestin dan berterima kasih atas bantuan berterusan yang telah diberikan," katanya.


2. Sokong Israel, Muslim Boikot Perayaan Idul Fitri Biden.

Organisasi bukan kerajaan (NGO) Muslim Amerika memutuskan untuk memboikot program perayaan Eid al-Fitr yang akan dianjurkan oleh Presiden Amerika Syarikat (AS) Joe Biden, yang membuat kenyataan pro-Israel terhadap keganasan Israel terhadap Palestin.

Lebih daripada 30 NGO Muslim seperti Majlis Perhubungan Amerika-Islam (CAIR), Muslim Amerika untuk Palestin (AMP) dan Komuniti Islam Amerika Utara (ICNA) telah mengeluarkan kenyataan.

Dalam pernyataan itu, dinyatakan bahawa NGO Muslim memutuskan untuk tidak mengambil bahagian dalam perayaan percutian dalam talian yang akan dianjurkan oleh pentadbiran Biden untuk masyarakat Islam kerana "Israel berpuas hati dengan membuat kenyataan pro-Israel dalam menghadapi tekanan dan keganasan yang menimpa rakyat Palestin ".

Dalam kenyataan itu,

"Kami menganggap pernyataan Presiden Biden baru-baru ini oleh Jurucakap Rumah Putih Jen Psaki dan Jurucakap Kementerian Luar Negeri Ned Priceadalah buruk dan jenayah yang terlibat dalam penindasan rakyat Palestin. Bukan hanya mengabaikan serangannya terhadap orang-orang Islam, tetapi juga pengusiran di Masjid al-Aqsa dan Jiran Syeikh Cerrah, dan pengepungan Gaza, yang telah mengorbankan ratusan nyawa, ia juga berani menyalahkan mangsa kepada rakyat Palestin. " pernyataan disertakan.

Kenyataan itu mengatakan, "Kita tidak dapat merayakan percutian dengan Presiden yang membenarkan pembunuhan saudara kita di Palestin. Kami tidak akan membenarkan Rumah Putih menggunakan perayaan percutian suci kami untuk keuntungan politik dengan mengorbankan rakyat Palestin. Kami menggesa umat Islam di Palestin, AS dan seluruh dunia memboikot acara Rumah Putih ini.''


3. Arab Saudi bawa isu Israel-Palestin ke PBB

NEW YORK: Arab Saudi menyelaras delegasi negara Arab ke Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) bagi membincangkan usaha menangani kemelut Israel-Palestin.

Wakil tetap Arab Saudi ke PBB, Abdallah Al-Mouallami, bertemu dengan wakil tetap China ke PBB, yang juga Presiden Majlis Keselamatan PBB (UNSC) bulan ini, bagi membincangkan perkara itu.

Ia antara usaha Arab Saudi memimpin negara Arab lain memberi maklumat kepada UNSC mengenai serangan Israel terhadap rakyat Palestin, supaya masyarakat antarabangsa dapat menunaikan tanggungjawab melindungi orang awam.

Mesyuarat turut dihadiri Faisal Al-Haqbani, iaitu pegawai jawatankuasa politik khas delegasi tetap Arab Saudi ke PBB.

Al-Mouallami turut bertemu dengan Presiden Perhimpunan Agung PBB, Volkan Bozkır, dalam usaha Arab Saudi memimpin gerakan negara Islam untuk Palestin.

Pertemuan Kumpulan Islam dengan Presiden Perhimpunan Agung PBB itu bertujuan untuk menjelaskan mengenai serangan Israel baru-baru ini termasuk menggesa masyarakat antarabangsa melindungi orang awam.

Arab Saudi selalu mendahului sokongan kepada perjuangan Palestin di PBB, sebelum masyarakat antarabangsa berbuat demikian.

Kelmarin, Menteri Luar Arab Saudi, Putera Faisal bin Farhan, bercakap dengan Menteri Luar Palestin, Riyad Al-Maliki, menerusi panggilan telefon.

Dalam perbualan itu, beliau menegaskan pihaknya mengutuk amalan haram yang dilakukan pihak berkuasa Israel dan perlu tindakan segera untuk menghentikan pencabulan undang-undang dan nilai kemanusiaan antarabangsa.

Susulan permintaan Arab Saudi, Pertubuhan Kerjasama Islam (OIC) turut mengadakan mesyuarat tergempar hari ini bagi membincang keadaan di Baitulmaqdis dan Gaza

Mesyuarat antara menteri luar negara anggota OIC itu juga bermatlamat menangani serangan berterusan oleh Israel di wilayah Palestin. - AGENSI

(IH)

1 comment:

Anonymous said...

Biar link berbicara. Presiden Recep Tayyip Erdoğan mengadakan perbualan telefon dengan mantan Perdana Menteri Malaysia Mahathir Mohamad.

Dibawah ada link ada video gambar bukti berfakta. Biar link berbicara

Seperti biasa Atok nak sailang Bang Non lah tu.... kah kah kah tapi Dua ekor tu tabik spring pada DAP, abang besar DAP adalah PAP, dan parti PAP perintah Singapork... dan Singapork adalah Isreal di Asia Tenggara.. Media Singapura juga Pusat Fitnah Asia Tenggara terutama memburukkan negara jiran spt Malaysia dan Indonesia.

Kah kah kah bila munafik mulakan ayat acah acah power islamik...Melayu kena faham lah jangan cepat terkinja kinja pula. Anak-anak cucu mereka adalah penyokong COMANGO Liberalisma, LGBT dan Pluralisma murtad.

http://idealismalaysia.blogspot.com/2017/09/mahathir-sekeluarga-hadir-himpunan.html?m=1

Singapura lansung tidak mengutuk serangan Isreal di Gaza minggu ini. PAP adalah abang besar DAP dan parti yang sanjung tinggi jadikan DAP tuannya adalah PKR, PAN dan PejWang.

Secara tidak lansung apa saja yang PAP si abang besar di Singapura buat maka DAP dan budak suruhan mereka bersetuju dengan Kerajaan Singapura.

Hati hati Melayu semua. Nampak jaguh dan champion dalam isu Plaastine ni. Nampak champion acah acah power islamik.

https://ahmadalikarim.wordpress.com/2017/09/19/apa-nak-jadi-pada-tun-m/amp/

Melayu kena hadam dan fahami gerak kerja budak suruhan DAP ini berkerja.

Awas orang melayu kena fahamkan isu puak munafik ni betul betul... jangan sangkut terkinja kinja dng adu domba puak munafik ni. Nampak macam champion Islam dlm nada yang sama perlekeh Islam

http://iniberitamalay.blogspot.com/2018/08/setelah-teruk-dibidas-marina-mahathir.html?m=1

Kalau sebut Singapura Isreal Asia Tenggara, Media Singapura juga penyambung lidah fitnah Yahudi dunia seperti WSJ, CNN, CNBC, Ruters dll.

Semua panas montot nape yer. Walaun kalau sebut jer Barua DAP deme masih ok lagi bole gelak geli geli lagi...Bila related kan abang besar DAP iaitu Singapork sebagai Isreal di Asia Tengara walaun mula kepanasan montot montot depa...

Abang besar DAP ialah PAP. Singapura diperintah oleh PAP@Lee Kwan Yew dan bila direlatedkan Singapork@LeeKwanYew mula lah walaun teekinja kinja panas montot...

Smpi skg sebutkan nama billionaire Melayu Made In Singapork atau Melayu Made In Singapork mengurus suatu GLC Singapork suma walaun barua DAP@Lee Kwan Yew tetiba jadi buta , pekak tuli dan bisu...

Isreal ada hubungan kuat dengan Singapura.. PAP adalah abang besar DAP dan PKR PAN PejWang pulak menyanjung tinggi DAP. Ini adalah fakta bukan fitnah jijik..!!

http://theunspinners.blogspot.com/2019/03/perhimpunan-lgbt-pada-hari-wanita.html?m=1

Kat Malaysia ada seko ultra Melayu yang melutut pada DAP secara tersiratnya berarti melutut di pintu kubo Lee Kwan Yew. Nape barua DAP spt PKR PAN PejWang panas montot bila relate kan dng Sinapura.. Nape yerr... cer jawab cer jawab..!!?

Sampai sekarang siapa nama billionaire Melayu Singapura masih tidak terjawab lagi.

Melayu kena fahamkan isu isu pembangang. Jangan cepat terkinja kinja melatah ikut rentak pembangang. Fahamkan isu dan putar belit mereka utk tepis kelamahan Cina DAP dihidu oleh rakyat.

Contohnya di Singapork... bila Temasik Holding rugi lagi berganda ganda dari 1 MDB rakyat Singapura sana disibukkan dng divert isu agenda Bersih di Malaysia sblom PRU 14.

Divert Isu Temasik Holding rugi beratus billion dng menghasut NGO dan Cina Singapura kempen BERSIH di Malaysia.. Melayu kena faham dari sekarang isu yg dibawa DAP sikit sebanyak utk kepentingan Singapura

Fahamkan gerak kerja DAP dan barua DAP@ LeeKwanYew buat serangan 'hatred' "perlekeh" "persenda" sambil 'batu api' adu domba dari pihak pembangang ini. Melayu jaga melayu

Asal saja direlated kan dengan Singapork semua barua barua DAP mula lah panas montot... nape yer... sapa bole jawab..!?


#baruaDAPberartihambaLeeKwanYew

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails