Wednesday, May 19, 2021

Sah, Mantan S/Usaha FPI Indonesia, Ditahan Kes Keganasan..

 


Jakarta - Ketua Bahagian Perhubungan Awam Polis Nasional, Inspektor Jeneral Raden Prabowo Argo Yuwono, mengatakan bahawa mantan Setiausaha Umum Front Pembela Islam (Sekum FPI) Munarman telah ditahan secara rasmi. Dia ditangkap berkaitan dengan kes keganasan.

"(Statusnya) kini ditahan, ya, pada 7 Mei kelmarin, dia telah ditahan," kata Argo di Ibu Pejabat Polis, Jakarta Selatan, Isnin (17/5/2021).

Sementara itu, Ketua Bahagian Perhubungan Awam Polis Nasional Penum Kombes Ahmad Ramadhan berkata, Munarman boleh dikunjungi.

"Mungkin, boleh (dikunjungi), baru boleh dikunjungi semalam," kata Ramadan.

Selain itu, Ramadhan mengungkapkan bahawa Munarman telah menerima kunjungan semasa Idul Fitri 1442 Hijriah. Namun, tidak dinyatakan siapa yang mengunjunginya.

"(Ada yang mengunjungi lebaran) ya," katanya.

Mendengar berita bahawa Munarman dibenarkan ditemani oleh seorang peguam, peguam Munarman, Aziz Yanuar, mengucapkan terima kasih atas berita itu.

Selain itu, Munarman sendiri pernah dikunjungi suatu ketika dahulu. Namun, tidak dinyatakan bila waktu untuk mengunjunginya.

"Alhamdulillah. Alhamdulillah ia (dikunjungi) beberapa waktu yang lalu," kata Aziz.

Perintah Penahanan Belum Dikeluarkan

Ketua Penum Bahagian Perhubungan Awam Polis Nasional, Kombes Ahmad Ramadan, sebelum ini mengatakan bahawa pihaknya belum mengeluarkan waran untuk penahanan bekas Setiausaha Front Pembela Islam (FPI) Munarman.

Sejauh ini, proses undang-undang terhadap Munarman hanya mencapai penentuan seorang suspek pengganas dan waran tangkap.

"Untuk penentuan 20 April 2021, maka waran tangkap adalah pada 27." kata Ahmad kepada wartawan, Khamis, 29 April 2021.

Menurut Ahmad, dalam Undang-Undang Nomor 5 tahun 2018, penangkapan kes teroris diatur dalam Pasal 28 ayat 1,iaitu penangkapan berlaku selama 14 hari terhadap orang-orang yang dicurigai melakukan tindakan terorisme. Kemudian dalam perenggan 2, jika diperlukan, penambahan akan dilakukan selama 7 hari.

"Ini bererti penyiasat Densus 88 memiliki batas waktu 21 hari untuk melakukan proses mendalam. Kemudian kami sampaikan dalam waran tangkap, artikel yang disyaki disyaki M adalah artikel 14 bersamaan dengan artikel 7 dan atau artikel 15 di bersesuaian dengan artikel 7 Undang-Undang Nomor 5 tahun 2018, "jelasnya.

Surat perintah penangkapan dan pemberitahuan penangkapan, lanjut Ahmad, telah diserahkan, diterima, dan ditandatangani oleh isteri Munarman.

"Mengenai waran penahanan, kami menekankan bahawa penyiasat Densus belum mengeluarkan waran penahanan. Kerana orang yang bersangkutan masih dalam proses penangkapan," tegas Ahmad.

Munarman dibawa oleh Pasukan Anti-keganasan Polis Densus 88 dari kediamannya, Perumahan Bukit Modern, Cinangka l Pamulang, Tangerang Selatan, Selasa, 27 April 2021. Semasa siasatannya, dia ditahan di Pusat Penahanan Narkotik Polda Metro Jaya.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails