Saturday, May 19, 2018

K'tan, T'ganu Akan Dapat Royalti Petroleum, Kata PM. Kita Kenal Lama Tun M..


Kelantan akan mula terima royalti, begitu juga Terengganu akan terima semula, kata Tun Mahathir.


Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad memberitahu, Kelantan dan Terengganu akan menerima royalti petroleum selepas ini.
“Mereka akan mendapat royalti petroleum selepas ini. Mereka akan menjadi kaya raya,” kata Mahathir dalam dialog dengan media Pakatan Harapan di Yayasan Al Bukhary hari ini, lapor Malaysia Decides.
Menurut Mahathir, kerajaan persekutuan juga menerima sebahagian royalti petroleum sekarang ini.
Kerajaan negeri Terengganu telah menerima 5% royalti petroleum dari Petronas namun ia ditamatkan selepas empat bulan PAS memenangi kerajaan negeri pada tahun 1999 ketika Mahathir adalah perdana menteri.
Ekoran itu, kerajaan negeri Terengganu telah menyaman Petronas dan kerajaan persekutuan namun selepas BN memenangi balik kerajaan negeri selepas 2004, saman ini ditarik balik.
Kerajaan negeri Kelantan pula berpendapat negeri itu berhak mendapat royalti petroleum sebagaimana Terengganu.
Ia diperjuangkan oleh kerajaan pimpinan Nik Abdul Aziz Nik Mat melalui exco kananya Husam Musa.
Menjelang PRU 14 baru-baru ini, Mahathir bersetuju untuk memberikan Kelantan royalti petroleum jika PH memenangi kerajaan negeri dan pusat. (malaysiadateline)
Komen Weblog Ibnu Hasyim: Betul ke.. Kelantan, Terengganu akan dapat royalti Petroleum. Beri, tapi pusing-pusing? Kita kenal lama Tun M..

2 comments:

Unknown said...

Lihat betul2 ayat Mahathir tu. Kalau PH menang untuk negeri dan Persekutuan (Pusat).......baru nak diberi royalti. Adakah berlaku seperti yg diucapkan, kelantan masih PAS

Anonymous said...

Sebab Kelantan n Terengganu masih dibawah PAS,tak jadilah nak bagi sebab syarat tak mencukupi.Melepaslah lagi.Belum rezeki lagi.Cuba pulak PRU15.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails