Friday, May 18, 2018

Mesej Untuk Anwar, Janji Siasat Amalan Crony Capitalism..


DALAM sidang medianya selepas Mesyuarat Majlis Presiden tadi, Perdana Menteri masih mengekalkan Lim Guan Eng sebagai Menteri Kewangan. Sebelum itu dia berkata, nama Guan Eng hanyalah cadangan kerana belum angkat sumpah.


Akibatnya ramai menyimpulkan perlantikan itu sebagai kes terlepas pandang dan mungkin dibatalkan.
Tetapi oleh kerana anggota Kabinet ini akan mengangkat sumpah pada hari isnin hadapan, maka apakah itu bermakna kes rasuah Guan Eng akan digugurkan? Apatah lagi Isnin adalah hari di mana kes perbicaraan Guan Eng sepatutnya disambung kembali.
Kalau itu berlaku ia membuktikan Perdana Menteri begitu berani membuat keputusan yang reverse dalam tempoh yang singkat. Perdana Menteri dilihat mentadbir negara secara solo kerana hanya dia seorang sahaja yang baru mengangkat sumpah.
Dalam tempoh tersebut dia telah mengarahkan Peguam Negara bercuti, memendekkan tempoh perkhidmatan Ketua Setiausaha Perbandaharaan, membatalkan keputusan ROS yang tidak meluluskan penubuhan Pakatan Harapan dan meluluskan semula pendaftaran parti PPBM yang sebelum ini diharamkan buat sementara waktu.
Apakah itu juga bermakna negara akan kembali kepada pemerintahan autokratik seperti sebelumnya. Jangan hairan selepas ini parti UMNO pula akan diharamkan dengan alasan-alasan teknikal seperti yang dijangkakan.
Sebab itu serbuan ke atas rumah bekas Perdana Menteri di waktu dan kaedah yang tidak sesuai dilihat sebagai tindakan keterlaluan dan bertujuan untuk mengaibkan semata mata. Tindakan itu memberi gambaran pentadbiran hari ini adalah keras dan berdendam.
Tindakan mengekalkan Guan Eng sebagai Menteri Kewangan bakal memberikan signal yang pelbagai. Antaranya apakah soal intergriti diketepikan? Dan apakah amalan crony capitalism yang ditentang oleh Anwar akan terbiar begitu sahaja.
Anwar seperti tidak selesa dengan kehadiran Tun Daim Zainuddin. Manakala Daim pula berkata masih terlalu awal untuk Anwar menjadi Perdana Menteri. Setelah bebas, Anwar bertegas tidak mahu menyertai Kabinet Kerajaan Tun Mahathir.
Apakah itu bermakna Anwar mahu mengelak terbabit dengan lebih banyak lagi tindakan tindakan kontroversi oleh Perdana Menteri.
Semoga Anwar mengotakan janjinya iaitu untuk menyiasat amalan crony capitalism di zaman pemerintahan Mahathir selama 22 tahun.
Kini dia telah bebas dan partinya adalah parti pemerintah maka sewajarnya dia mendesak disiasat kekayaan anak Perdana Menteri yang sering dipersoalkannya.Anwar, walk the talk.
Puad Kekal Dalam UMNO
Mohd Puad Zarkashi MT UMNO. 17.5.2018

1 comment:

Anonymous said...



Condo search nets more than 100kg gold bars? Police decline to confirm

Published on Today 2:06 pm | Modified on Today 2:10 pm, dari Mkini..

Sapekah pemimpin yg sdondon color pink dgn pemilik rumah yg ada 100kg gold bars ini?


a- Rafizi
b- Tony Pua
c- Syed Saddiq
d- lu olang pikir le sendiri?

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails